Hej alle!

Jeg er i gang med at bygge et orangeri/drivehus (papirtag, mange vinduer, men uisoleret), og nu er det snart tid til dørene.

Jeg vil selvfølgelig have lysindfald i dørene, og det er lidt af en udfordring, når jeg tænker på selve konstruktionen. Jeg har tidligere bygget skursdøre uden vinduer og lavet dem med regler på indersiden i et "Z" for at stabilisere konstruktionen, men det kan jeg ikke gøre nu, fordi jeg vil have så meget lysindfald som muligt.

Jeg overvejer at lave døren med en ramme i 45x70, hvor reglerne ligger på bredden, så døren bliver 45 mm tyk (plus panel ifølge nedenstående). Målene på vinduet er foreløbige, så betragt det bare som en tanke. I vinduet skal der så monteres sprosser osv.

Dørkonstruktion med træramme, inklusiv et rektangulært vindue i midten og diagonale afstivninger nederst i et ”Z”-mønster, set forfra på millimeterpapir.

Men problemet bliver jo, som jeg ser det, at undgå at døren "hænger sig". Der bliver jo ingen direkte stabilitet, og det overvejede jeg, om man kunne løse med hjælp af en plade (1-2 mm?), som jeg skruer på reglementet og selvfølgelig skærer et hul til, hvor vinduet skal være. Derefter dækker jeg pladen på ydersiden med panel, og hvilken type ved jeg endnu ikke... Indersiden dækker jeg med tynd krydsfiner eller tilsvarende for at den skal blive glat.

Diagram over døropbygning med lag: panel, plade, regelskelet og krydsfiner, viser konstruktion for orangeridør med specifikke tykkelser.

Døren kommer jo til at veje en del, og jeg skal have solide hængsler, men jeg synes, det ville være sjovt at lave døren selv, plus at en lignende dør færdigkøbt ville koste en del, da det er specialmål.

Spontane tanker? Kunne jeg gøre det på en anden måde og opnå samme stabilitet, eller vil pladen ikke hjælpe med at gøre døren stabil? Hvis pladen er den rigtige vej, er 1 mm nok? Eller 2?

Taknemlig for al feedback!

Her er døråbningen...

Rødstenskamintrin, der fører ind til en orangeri- eller drivhusbygning med mange vinduer og en døråbning uden dør.
 
Tilføjelse...

Det er altså kun den store åbning i midten, der skal være et vindue!

Byggeplan med ramverk til vindue, hvor kun den store åbning i midten er markeret som vindue.
 
Moderne døre plejer at have et lag plade på hver side for at de ikke skal slå sig. Meget tyndere end 1 mm, men på begge sider. Jeg tror ikke, det er en god idé at have det på kun en side. Risiko for at døren bøjer sig. Jeg har bygget en yderdør uden plade. Panel på den ene side og krydsfiner på den anden. Cellplast i midten og det hele limet med polyuretanlim. Jeg er tvivlende over for, om jeg ville gøre det samme igen, når det gælder en yderdør, men til et ikke-opvarmet rum er det en anden sag. Den er ikke absolut plan, men den holder formen.
 
Tak for tipset! Ja, det er jo en mulighed at have tyndere plade på begge sider i stedet... Ved ikke hvor jeg skal anskaffe pladen, men det lokale blikkenslageri har vel hjemme eller kan fikse!
 
Behøves plade?

Går det ikke lige så godt med en tynd (4-6mm) limet krydsfinerskive på hver side?
 
Godt spørgsmål Oldboy...

Jeg overvejede metalplade som sagt, men det tilføjer jo en del vægt! Selvfølgelig vil jeg have døren så tynd som muligt, men samtidig minimere risikoen for, at døren hænger sig! Og allerede nu er døren (med min opbygning) desværre ret tyk...
 
Hvis du bruger lim, er krydsfiner og panelet fremragende til at forhindre, at døren hænger sig ned. Det, pladen tilfører, er, at døren holder sig plan bedre.
 
Har ikke fået bygget døren endnu, men nu er det snart tid...

Jeg tror, jeg undlader pladen, som jeg nævnte, og stoler på, at det er nok med skrulimet krydsfiner, som I anbefalede. Hvilken tykkelse tror I, der er nødvendig? Det ser ud til, at almindelig tykkelse, som XL Bygg har hjemme, er 12 mm. Men er det ok?

Og angående hjørnerne på selve rammen - Jeg tænkte at gære disse i 45 grader. Det burde blive bedre end at lade dem gå "overlap". Er det rigtigt?
 
Hvis de går ind over hinanden, kan du skrue-lime rammen lettere sammen. Er hjørnerne geret, bliver det sværere at få skruen til at trække præcist det rigtige sted. Med 12 mm krydsfiner bliver døren sparkesikker. For stabilitetens skyld er 4 mm også nok, hvis blot limet holder ordentligt.

Jeg ville undlade korset, som du har tegnet ind. I stedet ville jeg have en tværgående regel i underkanten af vinduet, præcis som du har tegnet øverst. Kors eller Z er nødvendigt på enkle døre af panel, fordi panelbrædderne kan glide mod hinanden. En krydsfiner eller panel, der er limet i samlingerne, opfylder samme funktion som kors eller Z, men endnu bedre.
 
Her er resultatet for dem, der er nysgerrige. Valgte 12 mm krydsfiner på indersiden, skruet og limet på en ramme af 45x95. På ydersiden brædder, som jeg har fået høvlet ned til 10 mm. Den samlede tykkelse på døren blev ca. 70 mm. Føles stabilt og vil nok holde til formålet. Omkostningen blev ca. 1000 kr per dør, inklusive glas, og jeg fik en del krydsfiner til overs til andre projekter! :-)

En udvendig dør lavet af 12 mm krydsfiner og 45x95 ramme, omgivet af store vinduer og med en rund trappesten af mursten foran.

Trædør med 4 glasruder monteret i facade med træbeklædning og hvid væg. Overdækket indgang, grussti og højbede i forgrunden.
 
  • Synes
Salestedt.nr1 og 11 andre
  • Laddar…
Det der ser godt ud. :thumbup:
 
Flot.
 
Meget flot — og ikke kun dørene! Tror at din konstruktion er stabil nok, du skal nok ikke behøve at gøre om dem i nær fremtid, hvis overhovedet.
//Ronnie
 
Tak!

Ja, jeg er tilfreds med resultatet! Har overvejet at lave en tråd med lidt info om, hvordan jeg har bygget selve "huset". Det er genbrugte vinduer fra beboelseshuset, ca. 100 år gamle, og indvendigt ligger der genbrugt tegl osv.

Der dukker nok en tråd op her efterhånden! :D
 
  • Synes
maah
  • Laddar…
Maveric77 sagde:
Tak!

Ja, jeg er tilfreds med resultatet! Har overvejet at lave en tråd med lidt info om, hvordan jeg har bygget selve "huset". Det er genbrugte vinduer fra bolighuset, ca. 100 år gamle, og indvendigt ligger der genbrugstegl osv.

Der dukker nok en tråd op her efterhånden! :D
Ja læg en tråd op, ser rigtig flot ud!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.