Har en bæk på bagsiden, som havde en gennemrådden og ret svagt bygget bro, da vi flyttede ind, og som vi rev ned ret hurtigt, men nu er det tid til at bygge en ny, da børnene begynder at blive store nok til at kunne løbe derover.

Det bliver et sted mellem 4-5 meter spændvidde over bækken, har ikke kunnet måle præcist pga lidt for høj vandstand nu under snesmeltning, men det burde vel være omtrent det samme mellem de mål?

Vi har tænkt at bygge broen i terrassebrædder, og jeg undrer mig nu over, hvilken dimension der kræves for at det skal være stabilt med den spændvidde. Det er tænkt, at der skal være 3 stk. regler på højkant, fungerer det med 195 eller 220 regel, eller behøves det endnu grovere?

Ovenpå dette skal der bygges rækværk samt terrassegulv på 34*145mm

• Synes
Nord22
  • Laddar…
Billede!? Mest bare fordi jeg er nysgerrig :)

45x220 klarer 4,0m med cc 40cm hvis man taler altan, bør vel være tilsvarende for din anvendelse.

D Daaaaaniel sagde:
Billede!? Mest bare fordi jeg er nysgerrig :)
Af bækken eller den fremtidige bro? Er det bækken, så kan jeg arrangere et billede i morgen, når det er lyst udenfor.

Luddis_1 Luddis_1 sagde:
45x220 klarer 4,0m med cc 40cm om man taler terrasse, bør vel være tilsvarende for din anvendelse
Ja så burde det fungere uden problemer. Kan evt forsøge at slå ned pæle i midten, hvis det ikke skulle blive tilstrækkeligt stabilt. Men havde helst kørt uden dem, da jeg vil have frit under, så det ikke risikerer at sidde fast med voksende planter og skidt på dem.

Hvis du vil være lidt snedig, kan man bruge rækværket til at lave en enkel fagværkskonstruktion. Typ som en tagstige.

• Synes
Plutus og 2 andre
  • Laddar…
Magnus E K
Og endnu bedre at bygge den som en bue. Bliver også pænere.

• Synes
Staffans2000
  • Laddar…
F
T Tsdoesds sagde:
Om du vill være lidt snedig så kan man bruge rækværket til at lave en enkel fagverkskonstruktion. Typ som en tagstol.
Ja, det er absolut sådan det skal gøres, bliver jo hvor overstadigt.

En buebro (med ret lav pidhøjde) synes jeg er meget mere elegant end en bjælkebro. Set fra et statisk synspunkt udnytter man desuden materialet bedre. Det er nok med to buer, som du lægger terrassebrædderne ovenpå. 34x145 mm kan klare 750 mm spændvidde uden problemer. Er du handy, kan du lave buerne selv af limede trykimprægnerede brædder. Ud fra dimensioneringssynspunkt bør man tænke på, at ubeskyttet træ udendørs er i klimaplass 3, hvilket giver betydeligt lavere stivhed (elasticitetsmodul) med tiden. Der bliver ikke nogen kæmpe laster, men det er først og fremmest svajet, når man går over broen, som man skal have styr på. Svajende broer er ikke sjove.

Idéen med rækværket som fagværk kan jeg også godt lide, men det er svært at gøre det pænt med enbart træ, tror jeg.

• Synes
parom
  • Laddar…
3sr 145x 45 skrue-limet til to bjælker sammen spændt med gevindstang. Bjælkelag 45x95 udstikkende 450mm hver tredje på cc450mm for strævere til rækværket. Selvfølgelig 34x145mm som du siger til gangbanen.

2 broer bygget her i byen med længere spændvidde, 13 mil syd for Gävle, vedhæfter billede af den ene: Træbro dækket af sne, med rækværk og to skilte. Snefyldt landskab og en bygning i baggrunden. Orange skovl ved broens indgang.

Tak for alle svar, idéen med hvælvet bro tiltaler jo, men det bliver nok en lige bro med gelænder omtrent som på Huzzbutt's billede men uden tag. Har lidt tidsmangel med en masse projekter denne sommer og føler, at jeg ikke har nok viden til at lave en hvælvet bro på en pæn måde, når tidspresset er på, men ændres forudsætningerne, så bliver det sandsynligvis en sådan.

H Huzzbutt sagde:
3sr 145x 45 skrue-limet til to bjælker spændt sammen med gevindstang.
Du mener at hver bjælke er 3 stk. 145x45 skrue-limede. I har ingen støtte under den bro der, men det er bare 2 bjælker der ligger lige over? Det bliver jo perfekt, hvis det fungerer med den dimension, for ellers bliver broen lidt uhåndterlig i højden, hvis man har større dimension, især hvis man skal op på 220.

Hvis du har adgang til telefonpæle, er en klassiker med inspiration fra skærgården at håndtere dette som en bro mellem to stenkister. Med passende opbakning på hver side lægger du telefonpæle på tværs, som du lægger terrassebrædder på. Selvfølgelig lidt mere udfordrende former end perfekt høvlet trykimprægneret træ fra trælasten, men hvis du er heldig med adgangen til pæle, betydeligt billigere.

Fin effekt med terrassebrædder i gangretningen som på billedet i indlæg #10. Telefonpæle bliver meget stift og godt. Det kan blive pænt med lidt anstrengelse.

J justusandersson sagde:
Fin effekt med trall i gangretningen som på billedet i indlæg #10. Telefonstolper bliver meget stift og godt. Det kan blive flot med lidt anstrengelse.
Æstetisk flot, men man bør ikke forstærke den glatte effekt, der bliver på frostet træ.
Min opfattelse er, at det skal ligge på tværs.

• Synes
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.