Jeg skal bygge en entrétrappe i træ. Ulempen er, at det kan blive ekstremt glat om vinteren med en trætrappe. Findes der en god måde at afhjælpe det på? Salte? Skabe? Jeg havde nogle tanker om at have en måtte på trappen, men da skal jeg vide, hvilken måtte så jeg kan bygge trappen lavere, så døren ikke rammer måtten, når man åbner døren. Hvordan ville I gøre det?

• Illustration af en trætrappe med tre trin foran en dør, velegnet til overvejelse af skridsikring om vinteren.
Jeg har terrassebrædder frem til min hoveddør - mellem november-marts lægger jeg en gangsti med klikbare plastplader. Let at holde fri for is/sne, men kan have brug for lidt grus nogle gange.

Klickbar plastskiva med gitterdesign, brugt til gangstier om vinteren for at undgå is og sne. Klickbar plastskiva med gitterdesign, brugt til gangstier om vinteren for at undgå is og sne.

• Synes
Mjärn
  • Laddar…
Har trætrappe. Fejer den, når der kommer sne. Har aldrig bemærket, at den bliver glat.

• Synes
Mjärn
  • Laddar…
Joacimz Joacimz sagde:
Har trätrapp. Sopar af den når det kommer sne. Har aldrig bemærket, at det bliver glat.
Jeg har en altan, og der er det rene glatbane om vinteren, så jeg tænkte, at det burde blive det samme på trappen.

haha5810 haha5810 sagde:
Jeg har terrasse frem til min hoveddør - mellem november-marts så lægger jeg en gangsti med klikbare plastplader. Let at holde is/sne væk, men kan have brug for lidt grus nogle gange.

[billede][billede]
God idé!

P
Plast lærer jo at blive glattere end træ ved sne og frost..

• Synes
Nilstyko
  • Laddar…
Unikt namn
Har ikke oplevet et problem med trætrappen. Man skal jo bare fjerne sneen.

Lader man det danne en is-kage, findes der jo hakker, der er godt tilpasset til at fjerne disse.

• Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn sagde:
Har ikke oplevet et problem med trætrappen. Man må jo fjerne sneen bare.

Lader man det danne en is-kage findes der jo hakker som er godt tilpassede til at fjerne disse.
Men på min altan så er der ingen is, kun træ. Og det er glat som fanden.

M Förstagångsköparen sagde:
Jeg har en altan og der er det en ren skøjtebane om vinteren så jeg tænkte at det burde blive det samme på trappen.
Har også to trædæk, oplever ikke heller disse som glatte. Den ene skovler jeg nogle gange, men ikke den anden. Muligvis kan det blive glat når sneen smelter og hvis vandet ikke kan løbe væk før det fryser. Dog intet som jeg har oplevet i de år, jeg har haft det.

Det vigtigste er at holde trallen ren. Når der begynder at vokse alger og samle sig diverse indgroet snavs, bliver det glat, når det bliver vådt.
Ud og skrubbe med en ordentlig skurebørste, når det begynder at føles glat, er mit tip!
Uanset om du skal have en måtte eller ej, bør du alligevel efterlade nogle centimeter frit til døren, så det ikke støder, så snart der er samlet lidt nedtrampet sne uden for døren!

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
😋 Jeg har et gammelt orientalsk galleri-tæppe, der beskytter trædækket, når det er sne og glat. Derudover beskyttes træet fra brodderne.

• Synes
TheBigCheese og 1 anden
  • Laddar…
Totte_S
Enig i at trappetrin af træ kan blive meget glatte, var tæt på at frakturere i morges. Synes workingclasshero’s løsning er kanon, overvejer den selv.
Ellers har vi brugt kludetæppe eller hønsetråd. Tror pudsnät burde være bedre end hønsetråd.
Man må overveje, om man vil have en helårsløsning, eller om man er villig til at sætte vinterdæk på indgangen også.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.