I stedet for at behandle og derefter lakere sort blankt, overvejer jeg at lade portstolper og porte få rustfarve i stedet. Derefter behandle med kogt linolie hver nogle år.

Ruster det igennem eller holder det i mange år alligevel?

Jeg forestiller mig noget i denne stil, men både porte og stolper i stål

Sort metalport og grå stenstolper foran et hus med søudsigt.

Hvis det er massivt materiale, holder det nok i mange år, før det ruster i stykker.
Men husk, det er ikke sjovt at komme i kontakt med rust, når man har rene fine tøj på.:confused:

Micro sagde:
Om det er massivt materiale så holder det nok i mange år, inden det ruster i stykker.
Men husk, at det ikke er sjovt at komme i kontakt med rust, når man har rene, fine klæder.:confused:
Bliver hule rør til stamme og gitter. Måske ruster de slut indefra og alt for hurtigt?

Cortenstål er jo stort set beregnet til at stå og ruste på en pæn måde, men kommentaren inden om klædkontakt bør overvejes

D09
Flot smedearbejde

Må jeg snige mig til et nærbillede af ophængningen? :)

Edit

Du har måske lånt billedet

Senest redigeret:
Men efter nogle år bliver det brun og blankt og farver ikke af sig.
(mine gamle harver og plove er blevet sådan)

Protte

myrstack sagde:
Cortenstål er jo i store træk til for at stå og ruste på en flot måde, men kommentaren før om tøjkontakt bør overvejes
Hvordan ser priserne og tilgængeligheden ud for rør og andet i cortenstål? Svinedyrt og mindre at vælge imellem eller findes det meste tror du. Jeg kommer til at have brug for pladejern 4mm gods eller så, 15mm rør og måske firkantjern 30-40mm.

D09 sagde:
Flot smedejern

Må jeg fjäske til mig et nærbillede af ophængningen? :)

Edit

Du har måske lånt billedet
Kun lånt :)

• Synes
D09
  • Laddar…
Rust, set fra et andet perspektiv.

Tænk på, at bortset fra "fina" arkitekter, så mener mange, at noget der er rustent viser manglende vedligeholdelse. Det sender signalet om, at objektet er misligholdt, enten fordi ejeren ikke ved hvordan man gør, eller er holdt op med at bekymre sig....

Jeg ser det mere som vedligeholdelsesfrit........

Protte

Overfladerust er jo én ting. Men hvor rørerne går i jorden, er der risiko for gennemtæring, specielt hvis naboens hund plejer at tisse på det.

Cujo sagde:
Rust, set fra et andet perspektiv.

Husk at bortset fra "fine" arkitekter, så mener mange, at noget der er rustent viser på manglende vedligeholdelse. Det sender signalet, at objektet er misligholdt, enten fordi ejeren ikke ved, hvordan man gør, eller er holdt op med at bryde sig....
God input. Men jeg er ikke den, der går så meget op i andres mening om, hvad der er pænt hjemme hos mig. Der har jeg retten til at bestemme heldigvis :-)

Thomas_Blekinge sagde:
Overfladerust er jo én ting. Men der, hvor rørerne går i jorden, er der risiko for gennemtæring, især hvis naboens hund plejer at tisse på det.
Har støbte betonfundamenter i jorden allerede, så jeg kommer op og væk et stykke fra jorden.
Ingen hunde vil komme til at tisse på disse, da jeg ikke har naboer.

Men måske er det dumt at lægge en masse svejsearbejde i det, og så er portene forbi om 15-20 år?
Så måske er det lige så godt at behandle alt og derefter få det sortlakeret.

prototypen sagde:
Jag ser det mera som underhållsfritt........

Protte
Tænker lidt sådan jeg også men jeg er bekymret for levetiden.
Skal holde min generation ud så er det ikke mit problem :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.