Jeg overvejer at bygge en etage oven på altanen, og ville i så fald få et spænd på 7 m. Er det værd at overveje at bygge tagspær til det?
Jeg tror nemlig, at det bliver svært at få en lastbil / kran ind her hos os...

Så en byggevejledning til et 6m tagspær, hvor man byggede det på gulvstrøerne og derefter hang dem op og ned på væggene. De var bygget med 2"9 og havde kun to mellembjælker. Tror I, at den samme konstruktion ville fungere på 7m?

Der findes en bog udgivet af Byggforskningsrådet kaldet "Takstolsboken", som indeholder alle typer af spær og hvordan man dimensionerer dem.

Har selv bygget egne 7-meters spær efter den.
Rent økonomisk bliver det samme omkostning som at købe færdige spær fra en tømrerfirma, der bygger spær, og så slipper du for arbejdet.
Har du eget træ, er det en helt anden sag, og du kan vælge egne dimensioner og udførelser efter smag.

Under svigerfars begavede ledelse byggede vi spær, der var 8 m, så det kan bestemt lade sig gøre. Desværre er jeg ikke til nogen hjælp i øvrigt, da dette skete i 1986 og jeg har ingen tegninger og bor heller ikke i huset længere, men som sagt, det går aldeles udmærket.

Men jeg ser ikke problemet med at købe færdige? kan du få materialet til at bygge af kan du vel bringe en færdig?
De er jo ikke større end at du kan tage dem på tagrælingen hvis det er nødvendigt..

Jeg køber gerne færdigbyggede, især hvis det koster omtrent det samme som at lave dem selv. Det jeg tænkte på var bare, at de må være ret tunge at løfte 3 meter op i luften, eller er de ikke det? Hvordan har I andre gjort, har I løftet dem op manuelt?

Det var derfor jeg tænkte at bygge egne, fordi man så kan gøre det på stedet.

Tossegubbe: De må vel være mindst 7 x 1,8 m, så det er vel lidt dumt at tage en række af dem på taget? ;)

Løft en side først, så er det bare at skubbe på, det er muligt at bære den tagstol selv, uden at være nogen bøf,
Er man to mænd er det ingen problemer at få dem op, det går vel også alene, men risikoen for at gøre sig selv ondt øges...

Jasså, er de så lette? Så måske skal jeg bestille alligevel.. :)
Er i gang med at sende tilbudsforespørgsel til forskellige nu. Hvad tror I, man kan regne med for pris mellem tommelfinger og pegefinger for 8 fackverksstolar?

En sådan spær burde veje i størrelsesordenen 50-80 kg, så tunge er de ikke at håndtere for to mænd, og man burde måske ikke køre med 10 på en gang på taget, men 4-5 er jo ingen problemer, hvis man kører med omtanke... Jeg husker, da jeg havde 850 kg maling i hjemmelavede tagboksen til landcruiseren en gang, og det var måske lidt ustabilt i rundkørslerne, men ellers ingen problemer overhovedet ;)

Hører måske ikke til her, men maxlast på tag plejer jo at ligge omkring 100kg, og maxlast for hele bilen plejer jo at ligge på 4-500 kg... så at køre med 4-5 tkstolar på 50-80 kg... njae... tælles ikke lastvægten med i at køre med fornuft....::p

Njae lastvægten er tilpasset til motorvejshastighed... man kan sikkert 4doble den i lav fart...

Mikael_L
Mäster sagde:
Løft en side først, så er det bare at skubbe på, det går at bære den spær selv, uden at være nogen bøf,
Er man to mand er det ingen problemer at få op dem, det går vel alene også, men risikoen for at gøre ondt stiger..
Hehe, tror ikke rigtig det ... men næsten ...

Dem med 4 meters spændvidde jeg gjort til garagen klarede jeg netop og næppe bære rundt på selv (men da er jeg ingen bøf, mere en asparges da ;)).
Havde de været gjort af en spærproducent havde de haft klassificeret træ i sig og dermed slankere dimensioner og dermed lettere. En ren gætning 20-25% lettere.

Når spærene skulle sættes op var vi to asparges, da gik det absolut let som ingenting, vi kunne let have haft at gøre med 5-6 og måske 7 meters spær, føltes det som.

chrille112 sagde:
jasså, er de så lette? Så måske jeg skal bestille alligevel.. :)
holder på at sende tilbudsforespørgsel til forskellige nu. Hvad tror I, man kan regne med for pris mellem tommelfingeren og pegefingeren for 8 fagværksstole?
8-10000:- ?

Okay tak alle sammen for svarene! Nu er det bare at håbe, at jeg får svar på et af tilbuddene... :)

Tossegubbe sagde:
Njae lastvikten är anpasset for motorvejshastighed... man kan sikkert 4doble den i lav fart...
Hehe... Forsøg at overbevise Harry Haffa om den teori....:D

Tossegubbe sagde:
Men jeg ser ikke problemet med at købe færdige? Kan du få materialet til at bygge af, kan du vel tage en færdig med?
De er jo ikke større end, at du kan tage dem på tagbøjlen, hvis det er nødvendigt..
Enten har du aldrig set/håndteret 7 m spær eller også hentyder du til en ikke enormt stor bil.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.