8,142 læst ·
33 svar
8k læst
33 svar
Bygge på/bygge ud skorsten
Hvor bred er skorstenen? Den bredeste Mineritskive er nok 120 cm.
Med den rette Mineritskive tror jeg ikke, du behøver at pudse udenpå den, da de findes med struktur.
Hvordan vil du få skiven langt nok ud til at dække bjælken? Måske er det nemmest at mure i kanten af skorstenen og fastgøre skiven med et cementbaseret "lim"/fix.
Hvis røgrøret skal tilsluttes skorstenen i det eksisterende hul, har du tjekket med Skorstensfejeren, om det er ok at have en stålbjælke (varmeledende materiale) så tæt på?
Hvordan vil du løse tilslutningen af røgrøret (tætning), hvis du har en smule tomrum mellem Mineritskive og skorstenen? Jeg kan forestille mig, at de vil have det muret op, så du ikke har "tomrum" mellem skiven og skorstenen.
Med den rette Mineritskive tror jeg ikke, du behøver at pudse udenpå den, da de findes med struktur.
Hvordan vil du få skiven langt nok ud til at dække bjælken? Måske er det nemmest at mure i kanten af skorstenen og fastgøre skiven med et cementbaseret "lim"/fix.
Hvis røgrøret skal tilsluttes skorstenen i det eksisterende hul, har du tjekket med Skorstensfejeren, om det er ok at have en stålbjælke (varmeledende materiale) så tæt på?
Hvordan vil du løse tilslutningen af røgrøret (tætning), hvis du har en smule tomrum mellem Mineritskive og skorstenen? Jeg kan forestille mig, at de vil have det muret op, så du ikke har "tomrum" mellem skiven og skorstenen.
Pladen skulle blive ca. 110 cm bred.
Får at regle bag pladen, stålregel eller træ får vi se.
Selvfølgelig stål nærmest røgkanalen, men man bør kunne have stående træregler i yderkanten af pladen.
Ikke mod skorstenen siger nogen så, visst. Men 50 cm fra røgkanalen er muren ikke så varm, at det kan gøre noget.
Huset er snart 100 år gammelt.
Der har været træ tæt op mod skorstenen nogle steder lige så længe, der er ikke sket noget hidtil...
At have et tomrum mellem mineritpladen og skorstenen burde vel ikke være noget problem, der er jo intet brændbart der.
Det eneste skulle vel være, hvis bjælken tager lidt varme til sig.
Hvis man er bekymret for det, isolerer man røret mellem pladen og skorstenen.
Får at regle bag pladen, stålregel eller træ får vi se.
Selvfølgelig stål nærmest røgkanalen, men man bør kunne have stående træregler i yderkanten af pladen.
Ikke mod skorstenen siger nogen så, visst. Men 50 cm fra røgkanalen er muren ikke så varm, at det kan gøre noget.
Huset er snart 100 år gammelt.
Der har været træ tæt op mod skorstenen nogle steder lige så længe, der er ikke sket noget hidtil...
At have et tomrum mellem mineritpladen og skorstenen burde vel ikke være noget problem, der er jo intet brændbart der.
Det eneste skulle vel være, hvis bjælken tager lidt varme til sig.
Hvis man er bekymret for det, isolerer man røret mellem pladen og skorstenen.
Jeg ville råde dig til at tage en diskussion med skorstensfejeren i kommunen. Synet på og regler vedr. træ mod murstok er ændret i løbet af de seneste 50 år. Jeg tror, der er en regel på 10 cm afstand + ventilationshuller, men tjek fagkundskaben for en sikkerheds skyld.A.Holm sagde:
Visst er det sådan, men det føles som om, at det i mange tilfælde er både bælter, seler og karlssons klister før de godkender ting...
Fx. hvordan kan en købt modulskorsten med rf 0.6mm tykkelse på røgrør, 50mm isolering og yderligere 0.6 plade være godkendt, når man selv skal bygge med 4mm sortstål, dobbelt 30mm isolering, 10cm luftspalte og derefter minerit for at få det godkendt?
Det klinger dårligt i mine ører...
Fx. hvordan kan en købt modulskorsten med rf 0.6mm tykkelse på røgrør, 50mm isolering og yderligere 0.6 plade være godkendt, når man selv skal bygge med 4mm sortstål, dobbelt 30mm isolering, 10cm luftspalte og derefter minerit for at få det godkendt?
Det klinger dårligt i mine ører...
Jeg forestiller mig, uden at være helt sikker, at disse færdigmoduler er prøvet, testet og godkendt af uafhængigt prøvningsinstitut. Desuden findes der nøje regler/anvisninger på, hvordan de skal monteres m.h.t omgivende træbjælkelag mm.A.Holm sagde:
Et "hjemmebyg" har jeg fuld forståelse for, bør have større krav, da der som regel ikke findes fuld dokumentation på materialer, udførelse og varme/ildprøve som et "købeprodukt" har.
Talte skorstensfejeren nu...
Han syntes, det var helt roligt med stålbjælken.
Men jeg bad dem komme og kigge på murrøret, de skal få trykprøvet og også se, om det er godkendt med tanke på brændbart materiale i nærheden af det.
Så på torsdag får vi se...
Han syntes, det var helt roligt med stålbjælken.
Men jeg bad dem komme og kigge på murrøret, de skal få trykprøvet og også se, om det er godkendt med tanke på brændbart materiale i nærheden af det.
Så på torsdag får vi se...
Fået dommen nu.
Blev lidt ekstra arbejde. Skal glidestøbe røret da det lækkede lidt for meget.
Så skal jeg skifte en spær, der ligger for tæt på røret i bjælkelaget på loftet...
Ellers var det roligt.
Skal isolere røgkanalen i rummet mellem mursten og pladen bag ved kamin.
At have stående regler i yderkanten af pladen så han ikke som noget problem...
Blev lidt ekstra arbejde. Skal glidestøbe røret da det lækkede lidt for meget.
Så skal jeg skifte en spær, der ligger for tæt på røret i bjælkelaget på loftet...
Ellers var det roligt.
Skal isolere røgkanalen i rummet mellem mursten og pladen bag ved kamin.
At have stående regler i yderkanten af pladen så han ikke som noget problem...
Velvilligt indstillede myndighedsudøvere du har.
Jeg spurgte, om det var ok at skifte den eksisterende Hugo miljø brændeovn ud med en pilleovn. Det var det, forudsat at jeg murede en 10 cm tyk væg op foran den nuværende bagvedliggende væg (som formodentlig består af træregler og gipsplader). OBS Ingen pladematerialer duede, medmindre man havde en varmeskærmplade på afstandsstykker fra væggen mellem ovnen og væggen også.
Jeg spurgte, om det var ok at skifte den eksisterende Hugo miljø brændeovn ud med en pilleovn. Det var det, forudsat at jeg murede en 10 cm tyk væg op foran den nuværende bagvedliggende væg (som formodentlig består af træregler og gipsplader). OBS Ingen pladematerialer duede, medmindre man havde en varmeskærmplade på afstandsstykker fra væggen mellem ovnen og væggen også.
Ja, hvad synes du selv nu bagefter? Var det godt at få derhen sagkundskaben og kunne diskutere på stedet og få klarlagt omfanget? så det ikke kommer som en ubehagelig overraskelse bagefter.A.Holm sagde:Fået dommen nu.
Blev lidt ekstra arbejde. Skal lade glidestøbe røret da det lækkede lidt for meget.
Så skal jeg veksle en spær af som ligger for tæt på røret i bjælkelaget på loftet...
Ellers var det roligt.
Skal isolere rørskorstenen i rummet mellem murværket og pladen bag karmen.
At have stående lægter i yderkanten af pladen så han ikke som noget problem...
Ja, det er vel godt at have en dialog med dem.
Og det var vel godt at få at vide, at man har brug for at fikse røret, ville jo være irriterende at skulle gøre det, når alt er klart, og man vil tænde op for første gang...
Tænkte, at det ville være godt, da jeg synes, det ser rigtig flot ud.
Men det koster jo mig en ekstra skilling.
Oldboy.
Lyder mærkeligt.
Hvad er mindste afstand bagud til brændbart ifølge ovnproducenten?
Og det var vel godt at få at vide, at man har brug for at fikse røret, ville jo være irriterende at skulle gøre det, når alt er klart, og man vil tænde op for første gang...
Tænkte, at det ville være godt, da jeg synes, det ser rigtig flot ud.
Men det koster jo mig en ekstra skilling.
Oldboy.
Lyder mærkeligt.
Hvad er mindste afstand bagud til brændbart ifølge ovnproducenten?
Senest redigeret:
Stødte på endnu mere arbejde...
Skal trække pipen i dag, men tænkte i går, at det ville være sjovt at se, hvordan det ser ud før. Så jeg riggede et GoPro-kamera sammen med en lille lommelygte, som jeg så sænkede ned gennem skorstenen. Fandt noget lidt over ca. 5 meter ned:

Ovenfor denne sad en mindre sten på sned:

Måtte tage et lille hul lige over gulvet på overetagen for at fjerne disse to.
Skal mure hullerne til og trække pipen senere i dag er det tænkt.
Synes det var mærkeligt, at skorstensfejeren ikke sagde noget om disse sten, da han tjekkede pipen med sit kamera. Han bør jo have set dem, synes jeg?
Skal trække pipen i dag, men tænkte i går, at det ville være sjovt at se, hvordan det ser ud før. Så jeg riggede et GoPro-kamera sammen med en lille lommelygte, som jeg så sænkede ned gennem skorstenen. Fandt noget lidt over ca. 5 meter ned:
Ovenfor denne sad en mindre sten på sned:
Måtte tage et lille hul lige over gulvet på overetagen for at fjerne disse to.
Skal mure hullerne til og trække pipen senere i dag er det tænkt.
Synes det var mærkeligt, at skorstensfejeren ikke sagde noget om disse sten, da han tjekkede pipen med sit kamera. Han bør jo have set dem, synes jeg?