Hej, har et hus med kælder bygget i -73 med naturlig ventilation og har tilluftsventiler på begge sider (ydervæggene).
Nu vil jeg gerne have tilluften kun fra én retning dvs. ind i vaskerum og badeværelse fra en anden retning (ikke gennem væggen i samme rum). Dette for at få den rette type luftstrøm.

På min skitse vil jeg altså beholde tilluften fra de blå pile og aftrækket gå ud i de røde til den eksisterende kanal som de gør i dag (men med hjælp fra fx. paxventilatorer) og lukke hullerne ved de lilla pile.
Ventilerne ser ud ifølge billederne.

Mit spørgsmål er, hvordan man bedst lukker de gamle huller i ydervæggen?
-betonhulsten på begge sider med isolering mellem disse to og derefter pudse på begge ydersider eller hvordan gør man det bedst?

• Ventilrist på brun husmur, omgivet af planter.
  • Rund grå ventil på trævæg, lukkes med låg.
  • Billede af en lufthul i en kældervæg fyldt med plastik og isolering, viser hvordan ventilationsåbninger kan fyldes for at ændre luftflow i huset.
  • Plantegning med ventilationsskitse: blå pile for tilførsel, røde for udsugning, lilla markører for forseglingspunkter i ydre væg. Viser bad/WC og vaskerum.
En tanke der slog mig er fogskum!?
-Hvad tror ekspertisen om at fylde hullet med fogskum og derefter pudse yderside og inderside med puds?

Hvorfor?
Problemet med at lukke for ventilerne er, at der kan blive nogen mm vandsøjle undertryk i huset, og så kan lugt fra isolering i væggene trænge ind gennem sprækker.
Dette har ramt mange huse bygget mellem slutningen af 50'erne til 1978, hvor asfaboard blev forbudt i vægge. Huset har klaret sig indtil man installerede udsugningsventilation!
Nu suger man bitumen lugten ind i huset gennem små sprækker.

Hvis du kan forestille dig at have ventilerne på ydersiden, kan du jo købe en lecablok i passende størrelse, som du deler og trykker ind indefra. Så lidt puds på det. Hvis ikke, så køber du to blokke, hugger til så det passer og pudser på begge sider ;)

• Synes
Rostig_9000i_-88
  • Laddar…
L Leif i Skåne sagde:
Varför?
Problemet med at lukke ventiler er, at det kan blive nogle mm vandkolonne undertryk i huset, og så kan lugt fra isolering i vægge finde vej ind gennem sprækker.
Dette har ramt mange huse bygget mellem slutningen af 50'erne til 1978, da asfaboard blev forbudt i vægge. Huset har klaret sig indtil man installerede udsugningsventilation!
Nu suger man bitumen lugten ind i huset gennem små sprækker.
skulle asfaltboard udvendigt ydermure have været forbudt 1978 ?

Hvorfor lukke disse?
-Jo, jeg vil ikke risikere at få fugtig luft fra disse rum i resten af huset.
Jeg har holdt disse tallerkener lukkede i de 10 år, vi har ejet huset på anbefaling fra inspektøren, der foretog vores overdragelsesbesigtigelse.
Han anbefalede enten at lukke tallerkenerne eller mure dem igen, da de ikke opfylder den rette funktion for vores ventilation.

Eftersom ingen ser ud til at have protesteret, tror jeg, at jeg vil bruge fugeskum og en eller anden form for puds udenpå det.

Protest!

Men du gør som du vil...

Ikke fordi jeg har forstået hele situationen, men du skulle ikke have monteret en fugtstyret pax ventilator eller lignende i stedet? Det føles forkert at lukke ventiler.

Bedste svar

Rostig_9000i_-88 Rostig_9000i_-88 sagde:
Eftersom ingen verkar ha protesterat så tror jag att jag kör på fogskum och någon form av puts udenpå det.
Jeg ville nok have gjort det samme.
Men ladet ventilgallrene på ydersiden som de er, og skummet indefra.
Samt lidt spartel for at jævne til indersiden + male.

• Synes
Leif i Skåne og 1 anden
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Jeg ville nok have gjort det samme.
Men ladet ventilgittere på ydersiden være som de er, og skummet indefra.
Samt lidt spartel for at jævne indersiden + male.
Præcis min tanke.

P
Skum i omgange, tykt skum hærder dårligt og kan blive hul. Alternativt fyld ud med frigolit først.

• Synes
Rostig_9000i_-88
  • Laddar…
NyaTorpane NyaTorpane sagde:
Inte for at jeg har forstået hele situationen, men skulle du ikke have monteret en fugtstyret pax ventilator eller lignende i stedet? Det føles forkert at lukke ventiler.
Det er bare det byggetekniske, hvordan jeg bedst lukker ventilerne, som jeg undrede mig over.
Hvorfor har jeg forklaret tidligere i tråden, pax på aftræk kommer til at blive monteret uanset.

-RB- -RB- sagde:
Protest!

Men du gör som du vill...
OK, du anbefaler LECA men forklarer ikke for-/ulemper kontra skum?!

Jeg er ikke så glad for fugeskum overhovedet. Du ser ud til at have et gammelt fint hus, og der synes jeg, at man skal bruge traditionelle metoder med sten og mørtel. Nu er Leca måske ikke så traditionelt, men det er lettere at forme sammenlignet med betonsten eller tegl. Jeg tror desuden, at det vil sprække i spartel/ puds, hvis du kun har fugeskum bagved.

• Synes
Rostig_9000i_-88
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.