9,346 læst ·
26 svar
9k læst
26 svar
Bygge "fyrtårn". Findes der prefab betonrør på 5m dia?
Medlem
· Västra Götaland
· 2 indlæg
Tænkte at undersøge mulighederne for at bygge et rundt hus for så billig penge som muligt. Tanken er, at det skal være beboeligt.
Ca. 5 meter højt i to etager. Ca. 5 meter i diameter. Vil stå direkte på klippegrund.
Overvejede om man kan bruge prefab rørsegmenter af beton, men kan ikke finde nogen, der sælger så store rørsegmenter. På trods af at jeg har set sådanne "irl".
Ca. 5 meter højt i to etager. Ca. 5 meter i diameter. Vil stå direkte på klippegrund.
Overvejede om man kan bruge prefab rørsegmenter af beton, men kan ikke finde nogen, der sælger så store rørsegmenter. På trods af at jeg har set sådanne "irl".
Men det lyder spændende... Men 5 meter bred og fem meter høj bliver ikke noget fyrtårn... det bliver mere en cisterne.
Fire meter i diameter og otte meter høj i tre plan bliver bedre.
Hvor er det tænkt at skulle stå?
Spændende tanke!
Fire meter i diameter og otte meter høj i tre plan bliver bedre.
Hvor er det tænkt at skulle stå?
Spændende tanke!
Medlem
· Västra Götaland
· 2 indlæg
Tak for svarene!
Sandt.. cisternvarning og fragtproblem. Må dog ikke bygge højere end 5 meter ifølge oversigts/detaljeplanen, og jeg vil samtidig maksimere boligarealet. Men jeg har på den anden side fundet rør, der er 3,5 m dia...
Men måske findes der en smart måde at bygge rundt og billigt på?
Sandt.. cisternvarning og fragtproblem. Må dog ikke bygge højere end 5 meter ifølge oversigts/detaljeplanen, og jeg vil samtidig maksimere boligarealet. Men jeg har på den anden side fundet rør, der er 3,5 m dia...
Men måske findes der en smart måde at bygge rundt og billigt på?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 indlæg
Tjek om der findes sektioner til fodersilos.
Protte
Protte
Medlem
· västra götaland
· 1 017 indlæg
Burde det ikke kunne mures?
Svært med rundt. Tror ikke færdige elementer bliver billige. Easiest er nok lecablokke. Slemme disse burde nemt kunne få det helt rundt.
Kan blive rigtig fint hvidmalet.
Svært at indrette og svært med vinduerne.
Held og lykke.
Kan blive rigtig fint hvidmalet.
Svært at indrette og svært med vinduerne.
Held og lykke.
Kan du ikke tage 2-3 3,5m rør og sætte ved siden af hinanden? Det i midten kan blive trappeopgang og de andre rum?
Men vil der ikke blive store problemer med byggetilladelsen? Er der ikke en masse krav om, at huset skal kunne handicaptilpasses?
Men vil der ikke blive store problemer med byggetilladelsen? Er der ikke en masse krav om, at huset skal kunne handicaptilpasses?
Undskyld hvis jeg lyder som en pessimist nu, men jeg tror ikke på ideen af flere grunde. Dels bliver overfladen ikke så stor (5m i diameter giver et areal på knap 20 kvm per etage, i alt mindre end 40 kvm - det er som en 2-værelses lejlighed, men det bliver betydeligt sværere at møblere pga. den runde form, dvs. mindre overfladeeffektiv.
Bygningen skal også kunne tilgængelighedstilpasses, så du skal på stueetagen presse både køkken, badeværelse og soveområde ind. Ydervæggen skal jo også isoleres for at opfylde energikravene, så der bliver en masse arbejde med at fastgøre isoleringsmateriale på den buede beton og beklæde det med noget facade materiale.
Ja, rundt er sejt, men hvis du vil bygge billigt og samtidig få maksimal overfladeeffektivitet, så er det ikke det, du søger.
Bygningen skal også kunne tilgængelighedstilpasses, så du skal på stueetagen presse både køkken, badeværelse og soveområde ind. Ydervæggen skal jo også isoleres for at opfylde energikravene, så der bliver en masse arbejde med at fastgøre isoleringsmateriale på den buede beton og beklæde det med noget facade materiale.
Ja, rundt er sejt, men hvis du vil bygge billigt og samtidig få maksimal overfladeeffektivitet, så er det ikke det, du søger.
To rør med forskellig diameter som stilles inden i hinanden og fyldes med frogolitkugler, men det er som du skriver en del problemer, der dukker op. Jeg overvejer, hvor nemt det er at trække VVS og el, hvis man ikke vil have det udenpåliggende?b8q sagde:
Men anderledes bliver det nok.