1300kr inkl. fragt / stk fik jeg tilbud på i juli :)

Gabbe1 sagde:
Enten har du aldrig set/håndteret 7 meter spær eller så sigter du på ej enormt stor bil.
hahaha Tro mig, håndterer sådanne ting dagligt næsten, og der er ingen problemer med en normal bil, spærene bliver jo næppe længere end bilen og ikke bredere heller.
80 kg er da ikke noget bemærkelsesværdigt at bære rundt på heller? 4 cementposer er da standard for håndværkere at bære med sig, og det er jo 100 kg.

Micke_vb sagde:
Hehe... Prøv at overbevise Harry Haffa om den teori....:D
Mja det er igen teori uden grundlæggende styrkelære og fysik en jeg mente ikke at man skal fræse omkring med det hvor som helst på offentlig vej uden mente i første hånd de der sidste km til huset som kan være tricky for en fuldstor lastbil..

C
Tossegubbe sagde:
hahaha Trust me, hanterer sådana saker dagligt næsten og det er inga som helst problemer med en normal bil, sæderne bliver jo knap længere end bilen og ikke bredere heller.
80 kg er vel inget mærkværdigt at bære rundt på heller? 4cementsække er vel standard for bygherrer at bære med sig og det er jo 100kg.
80 kilo er meget at "bære rundt på" alene, ja. Man klarer nok at flytte en sådan tagstol nogle meter, men at løfte op den og vende den korrekt på et byggeri, og desuden 7 stykker lignende, da skal man nok være 3 personer i det mindste.

Så har jeg svært ved at tro på, at det er nok med 80 kilo, mine 4,5-meters til garagen uden overetage vejede 43 kilo stykket, fabrikslavet, og fyren skal have 7 meter med overetage.

Bilers lasteevne er i øvrigt ingen anbefaling, det er en fastlagt grænse, som skal følges, selv når bilen står stille, det handler ikke om motorvejshast, det handler om strukturel holdbarhed. Overlast på taget kan let føre til alvorlige skader på strukturen på bilen, og at laste op mod et ton overhovedet i eller på en bil fører nok til bilens og førerens død.

7 meters spændvidde plus føddernes længde giver en tagstol op til 8 meter, på et biltag, som er omtrent 2 meter, det er bare sådan cirka 6 meter eller 300% længere end lastefladen, så jo, det er ret meget større.

Ja, det afhænger selvfølgelig af personen, der bærer det, men flere af drengene her på firmaet tager uden problemer 80 kg i hver hånd og går 20-30 m, så at man skulle have brug for tre mand for at løfte den ene ende af en 80 kg stol? Men som jeg tolker det, skal stolene ligge ovenpå en overetage og ikke udgøre en overetage i sig selv? Dvs. en almindelig fagværksstol uden forstærkninger mm. Da kommer de ikke over 80 kg normalt set.

"Bilers lastvægt er i øvrigt ingen anbefaling, det er en fastlagt grænse, der skal følges, selv når bilen står stille. Det handler ikke om motorvejsfart, det handler om strukturel holdbarhed. Overbelastning på taget kan let føre til alvorlige skader på bilens struktur, og at laste op mod et ton overhovedet i eller på en bil fører nok til bilens og førerens død."

Men hvordan resonerer du her? Det er da vel klart, at der er forskel (enormt stor desuden) på den strukturelle belastning på en bil, om du har 100 kg på taget i 140 km/t og kører i et bump eller en kurve, desuden er der også en ikke ubetydelig vindbelastning sammenlignet med, hvis du står stille. Desuden laver producenter ikke beregninger, der ligger på marginalen, men mere sandsynligt med i hvert fald 3-4 gange sikkerhedsmargenal netop fordi folk generelt ikke kører fornuftigt. Da jeg en periode arbejdede for køretøjsteknik og udviklede bjærgningsbiler, regnede vi netop på sådanne ting, og i et eksempel kan jeg nævne, at en aksel skulle være 80% kraftigere, hvis den skulle klare 80 km/t i stedet for 60 km/t og stadig ligge inden for producentens tolerancer.

Vil også påpege, at jeg ikke anbefaler nogen at laste 1000 kg på et ordinært tagbøjle (selvom det holder, hvis det ikke er biltema), men nu handlede det om maksimalt 5x80 kg dvs. 400 kg, hvilket jeg ved flere lejligheder har lastet på en lille Golf 1 fra '82, når vi kørte ned med broerne til søen. Og klarer sådan en det, så ville det være mindst sagt en skandale, hvis ikke en moderne V70 f.eks. skulle klare det uden videre?

Tossegubbe sagde:
Ja, det afhænger jo selvfølgelig af personen, der bærer, men flere af drengene her på firmaet tager uden videre 80 kg i hver hånd og går 20-30 m, så at man skulle have brug for tre mænd til at løfte den ene ende af en 80 kg-stol?
Men som jeg tolker det, så skal stolene ligge oven på en overetage, ikke i sig udgøre en overetage? Dvs. almindelig fagstol uden forstærkninger mm. Så kommer de normalt ikke over 80 kg.

"Bilens lasteevne er i øvrigt ikke en anbefaling, det er en fastlagt grænse, der skal overholdes, selv når bilen står stille, det handler ikke om motorvejsfart, det handler om strukturel holdbarhed. Overlast på taget kan let føre til alvorlige skader på bilens struktur, og at laste op mod et ton i eller på en bil fører nok til bilens og førerens død."

Men hvordan ræsonnerer du her? Det er vel selvindlysende, at der er forskel (enormt stor desuden) på den strukturelle belastning af en bil, om du har 100 kg på taget ved 140 km/t og kører i en bump eller kurve, desuden en ikke uanselig vindlast sammenlignet med hvis du står stille? Desuden laver producenterne ikke beregninger, der ligger på marginalen, men mere sandsynligt med i hvert fald 3-4 gange sikkerhedsmargin, netop fordi folk generelt ikke kører med fornuft.
Da jeg en periode arbejdede for køretøjsteknik og udviklede redningskøretøjer, regnede vi på sådanne ting, og i et eksempel kan jeg nævne, at en aksel måtte være 80% stærkere, hvis den skulle klare 80 km/t i stedet for 60 km/t og stadig ligge inden for producentens tolerancer.

Vil også påpege, at jeg ikke anbefaler nogen at laste 1000 kg på en almindelig tagbagagebærer (selvom den holder, hvis den ikke er fra Biltema), men nu drejede det sig om maksimalt 5x80 kg, dvs. 400 kg, hvilket jeg ved flere lejligheder har lastet på en lille Golf 1 fra 82, når vi kørte broer ned til søen, og klarer en sådan det, så ville det være mildest talt skandaløst, hvis ikke en modern V70 for eksempel skulle klare det uden videre?
Jøsses....:eek::eek:

Meget mere end 50 kg på taget har jeg for mig, at det ikke er lovligt!

Afhænger af bilen Pagno, landrovern måtte jeg have 250 kg på, men nu talte vi ikke lovligt, men passende og muligt ;)

Så klarer min "japps" meget mere end din hehe;) altså i teorien eftersom det andet ikke var rigtig lovligt......

Og så tager vi byggare 4 poser under hver arm og miiiiiinst 2 i baglommen så det så...:p

Nå læg 2 parallelle grove lægter, træk spærret op på taget i den rigtige retning, vip op, fastgør og færdig;)

Jeg tænkte bare at sige, at spærerne er altså til førstesalen (loftet) på etage 2. De skal altså løftes op cirka 3 meter fra jorden.

Jeg ved ikke rigtig, hvordan man praktisk gør det, jeg tænkte på at bygge en stillads rundt om... den vil jo være i vejen, når det er tid til at løfte? Desuden må jeg vel lade være med at montere en af væggene, inden spærene er oppe?

Stiller du dem på spidsen på jorden nedenfor og læner op dem, så er jo mere end halvdelen oppe allerede, bare at vippe op siden...

C
Sådan en 3 personer har I nok brug for som sagt, for at få dem op, du skal skære op på den ene side først, og så løfte op på den anden side, mens du klatrer på en stige.

Mener du eller mener du ikke, at du skal have overetagen i tagkonstruktionen?

Da jeg byggede til i sommer, blev 9 w-spær løftet op på remmen 5 m over jorden. Spærene var bygget i 45x170 tømmer og vejede ca. 70-80 kg/stk. Vi var 4 mand, det kunne nok have gået med 3 også, hvis vi havde været to, ville det sandsynligvis have endt med skader på enten os eller spærene.

Vedrørende transporten er det udelukket at transportere en sådan spær på et biltag. De kan ikke ligge på en 1.5x2 m overflade uden at få skader af deres egenvægt. De skal altid transporteres stående, når/hvis de ligger ned, skal de have flere støttepunkter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.