Hos IKEA anbefalede de ikke deres sorte plastben til skabene på køkkenøen, da det ville blive for ustabilt. De sagde i stedet, at det var bedre at bygge en fast sokkel, som man derefter satte deres "fine" sokkel udenpå.
Nu er det tid til at bygge soklen, og jeg overvejer lidt over konstruktionen.
Skal jeg simpelthen lave to rammer af 2"2 med tværstykker imellem, der bestemmer højden?
En anden tanke var at bygge en firkantet "kasse" af spånplade med reglar i kanterne, det er måske endnu nemmere?
Er der nogen, der har lavet noget lignende?
Køkkenøen bliver 260x100 cm, og jeg tænker mig en sokkelhøjde på cirka 17 cm.
Nu er det tid til at bygge soklen, og jeg overvejer lidt over konstruktionen.
Skal jeg simpelthen lave to rammer af 2"2 med tværstykker imellem, der bestemmer højden?
En anden tanke var at bygge en firkantet "kasse" af spånplade med reglar i kanterne, det er måske endnu nemmere?
Er der nogen, der har lavet noget lignende?
Køkkenøen bliver 260x100 cm, og jeg tænker mig en sokkelhøjde på cirka 17 cm.
Alternativ 2 plejer jeg at bruge, jeg antager, at du har en eller anden form for lamineret sokkel eller sådan, spik den sammen til ønsket mål, måske med en slags støtte til eventuelle samlinger i skabsstammerne,
Placér på plads, løft på "øen", forankr øen mod sokkelkonstruktionen med passende søm eller skrue indefra skabsstammen.
Plastbænene behøver slet ikke blive ranglet, men man plejer jo at have en sparkesokkel alligevel. så bliver det lidt kage på kage..
Placér på plads, løft på "øen", forankr øen mod sokkelkonstruktionen med passende søm eller skrue indefra skabsstammen.
Plastbænene behøver slet ikke blive ranglet, men man plejer jo at have en sparkesokkel alligevel. så bliver det lidt kage på kage..
Det stemmer, at jeg vil have en lamineret sokkel. Desværre tager det nogle uger, før den kommer, og jeg vil gerne have op stammerne inden da.
Helst af alt vil jeg gerne bruge plastfødder, det ville være det nemmeste.
Jeg vil jo have sokkel på øen uanset, og fødderne koster kun 40 kr./4 stk.
Har du nogensinde lavet en køkkenø på plastfødder?
Helst af alt vil jeg gerne bruge plastfødder, det ville være det nemmeste.
Jeg vil jo have sokkel på øen uanset, og fødderne koster kun 40 kr./4 stk.
Har du nogensinde lavet en køkkenø på plastfødder?
Ja, fast ikke til mig selv, så hvordan det så blev oplevet ved jeg ikke, men hvis man skruer dem fast (måske afhængigt af model), så skal det nok ikke være noget problem. Til den størrelse af ø havde jeg nok købt 2 sæt med fødder.
Det er en solid konstruktion!
Dette var svært. Hjælp mig med at bestemme!
Dette var svært. Hjælp mig med at bestemme!
Desværre har jeg intet sådant træ liggende.. Måske skal jeg gøre et forsøg med fødder trods alt?
Nej det er ikke udseendet jeg er bekymret for, man vil jo have at det skal være stabilt og at man ikke kan rykke bænken derefter. Jeg tror jeg køber ben på IKEA og tester at montere det op. Hvis det ikke skulle fungere må jeg montere ned og gøre om.
Min erfaring med IKEAS sorte plastben er, at de desværre er ret dårlige. De klarer tryk lige ovenfra, men slet ikke fra siden. En køkkenø er en fritstående konstruktion, og folk vil skubbe til den fra siden.
De sorte plastben, jeg købte, knækkede et efter et...
Jeg har monteret min køkkenø på IKEAs metalben, men også forankret den til gulvet midt under konstruktionen. At forankre køkkenøen er ekstra vigtigt, hvis du har fortrukket elektricitet eller vand/afløb til den.
De sorte plastben, jeg købte, knækkede et efter et...
Jeg har monteret min køkkenø på IKEAs metalben, men også forankret den til gulvet midt under konstruktionen. At forankre køkkenøen er ekstra vigtigt, hvis du har fortrukket elektricitet eller vand/afløb til den.
Jeg har også overvejet metalbenene; de virker meget mere stabile. Problemet er bare, at maxhøjden på dem er 12 cm, og det er lidt i underkanten.
Så er jeg tilbage til at lægge strøer igen. Måske er der bare ingen genvej? Så er spørgsmålet, hvilken metode der er bedst, når det kommer til at lægge strøer? Jeg har ingen 170 mm strøer derhjemme, men det kan måske betale sig at købe dem?
En anden ting, jeg kan lide ved ben, er, at hvis der skulle opstå lækage eller andre problemer med vand og afløb, vil vandet løbe ud på gulvet, så man kan opdage og løse det i tide. Hvis man sætter en stor strø op, vil den blokere vandet, og man får en lille pool derunder, før man bemærker noget. Men det er måske ikke noget at tænke på, eller hvad?
Så er jeg tilbage til at lægge strøer igen. Måske er der bare ingen genvej? Så er spørgsmålet, hvilken metode der er bedst, når det kommer til at lægge strøer? Jeg har ingen 170 mm strøer derhjemme, men det kan måske betale sig at købe dem?
En anden ting, jeg kan lide ved ben, er, at hvis der skulle opstå lækage eller andre problemer med vand og afløb, vil vandet løbe ud på gulvet, så man kan opdage og løse det i tide. Hvis man sætter en stor strø op, vil den blokere vandet, og man får en lille pool derunder, før man bemærker noget. Men det er måske ikke noget at tænke på, eller hvad?
Der findes vandskadealarmer, man kan købe, der larmer, når der er lækage på vej. Alternativt kan du tænke på en smart løsning a la køleskabs-/opvaskemaskineunderlag (opfoldet plastikmåtte, der leder lækagevand fremad, så det kan ses).chrille112 sagde:Jeg har også overvejet metalbenene, de virker meget mere stabile. Problemet er bare, at maxhøjden på dem er 12 cm, og det er lidt i underkanten.
Så er jeg tilbage til at lave en ramme igen. Måske findes der bare ingen genvej? Så er spørgsmålet, hvilken metode der er bedst, når det gælder at lave en ramme? Jeg har ingen 170 mm reglar derhjemme, men måske er det værd at købe?
En anden ting, som jeg godt kan lide ved ben, er at hvis der skulle blive utæt eller opstå et andet problem med vand og afløb, så vil vandet løbe frem på gulvet, og man kan opdage og udbedre det i tide. Hvis man sætter en stor regel op, vil den blokere vandet, og der vil opstå en lille bassinet derunder, inden man opdager noget.
Men det er måske ikke noget at tænke på eller?