3,897 læst ·
2 svar
4k læst
2 svar
Byg på en isoleret væg - har jeg brug for en dampspærre?
Jeg har skråtag på min øverste etage og vil gøre en væg lidt tykkere for at lave en "hemmelig dør", hvor man kan få adgang til den ikke så kønne lem til skunkrummet.
Jeg tænkte at sætte lidt reglar på indersiden af den nuværende væg, isolere med noget passende (lydisolerende) og sætte gips eller spånplader på indersiden. Den del af væggen, hvor lemmen sidder, tænkte jeg at ordne med sådanne "tryk-så-åbner-den-sig"-beslag.
Men... skal jeg sætte en slags dampspærre (plast eller andet) inden for de plader, jeg sætter op? Jeg antager, at der nu findes noget sådant i væggen - det burde vel sidde mellem pladerne og isoleringen.
Er der nogen, der har styr på det?
Jeg tænkte at sætte lidt reglar på indersiden af den nuværende væg, isolere med noget passende (lydisolerende) og sætte gips eller spånplader på indersiden. Den del af væggen, hvor lemmen sidder, tænkte jeg at ordne med sådanne "tryk-så-åbner-den-sig"-beslag.
Men... skal jeg sætte en slags dampspærre (plast eller andet) inden for de plader, jeg sætter op? Jeg antager, at der nu findes noget sådant i væggen - det burde vel sidde mellem pladerne og isoleringen.
Er der nogen, der har styr på det?
ingen plast..!! findes sandsynligvis en løsning på det i den eksisterende væg..
dog byg ikke på den for tykt.. hvis der er plast, skal den maksimalt være inde til 1/3 af væggens tykkelse..
hvis den væg, der er der i dag, er 20cm tyk, kan du bruge 95mm regler, ikke mere.
dog byg ikke på den for tykt.. hvis der er plast, skal den maksimalt være inde til 1/3 af væggens tykkelse..
hvis den væg, der er der i dag, er 20cm tyk, kan du bruge 95mm regler, ikke mere.
Nå, så hvis jeg som jeg havde tænkt mig sætter reglar som er 5-7 cm noget, og derefter isolerer mellemrummet mellem den gamle væg og de nye plader, behøver (skal?) jeg altså ikke sætte yderligere fugtspærre op.sanne78 sagde:
Kan der ikke komme fugt i min nye isolering så?
Eller måske eksisterer der en risiko for det, hvis jeg sætter mere plast op (det er ikke godt at have to lag, der stopper fugten antager jeg - risiko for at fugt forbliver der imellem?)?
T
Klik her for at svare