16,881 læst ·
20 svar
17k læst
20 svar
Byg på en etage. Holder reglerne?
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 919 indlæg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2,919 indlæg
Hej!
Vi har planer om at lave om på taget på en tilbygning til vores 1 1/2 plans hus, som i dag kun er i én plan med fladt tag. Vi tænkte at bygge en etage mere i vinkel mod det eksisterende tag, men overvejer om trærammen er stærk nok til at bære en ekstra etage.
Det ser ud til at være 2x4" træ i væggene, som hviler på kældervæggene. Taget vil blive et mansard-tag med tegl/betonsten på.
Vi har planer om at lave om på taget på en tilbygning til vores 1 1/2 plans hus, som i dag kun er i én plan med fladt tag. Vi tænkte at bygge en etage mere i vinkel mod det eksisterende tag, men overvejer om trærammen er stærk nok til at bære en ekstra etage.
Det ser ud til at være 2x4" træ i væggene, som hviler på kældervæggene. Taget vil blive et mansard-tag med tegl/betonsten på.
Senest redigeret:
Lidt på fornemmelsen (ingen som helst garantier m.a.o) så tror jeg dine 2"-4" i eksisterende vægge klarer vægten fra dette 5,5m brede tag og snezone. Men har du tænkt dig at bruge gulvet på overetagen og få "sviktfri", så bliver du antageligvis nødt til at have noget bærende på underetagen, hjertevæg eller limtræ/stål-bjælke. Så vil du få det lidt tricky med bæreevnen i et punkt inde i huset indenfor det indadvendte ydervægshjørne. Der er vel flere måder at løse det på, limtræs-bjælker i rygningen eller tagspær som går ind inde i huset s.a.s, men uanset hvad der vælges, skal det jo have støtte.
Disse kræfter skal også tages hånd om i fundamentet/kælderen. Det kan dreje sig om 5-10 ton punktbelastninger (måske mere) så et kælderloft klarer det næppe uden ekstra forstærkninger.
Jeg kan nok ikke give nogen klare råd eller retningslinjer, for det ved jeg for lidt om. Jeg ville bare påpege nogle vanskeligheder, som du bør overveje. En kyndig konstruktør kan nok hjælpe. Har sandsynligvis allerede gjort sådanne ting og har en "patentløsning" allerede.
Disse kræfter skal også tages hånd om i fundamentet/kælderen. Det kan dreje sig om 5-10 ton punktbelastninger (måske mere) så et kælderloft klarer det næppe uden ekstra forstærkninger.
Jeg kan nok ikke give nogen klare råd eller retningslinjer, for det ved jeg for lidt om. Jeg ville bare påpege nogle vanskeligheder, som du bør overveje. En kyndig konstruktør kan nok hjælpe. Har sandsynligvis allerede gjort sådanne ting og har en "patentløsning" allerede.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 919 indlæg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2,919 indlæg
Måske bedst at kontakte en bygningsingeniør, inden vi går videre. Alternativ 2, som vi har, er at kun ændre det flade tag med så meget hældning som muligt (vil ikke løfte det højere end det eksisterende tag), da vi under alle omstændigheder skal gøre noget ved det 25-årige tag.
Vi kan jo håbe, at nogen flere vil kommentere her i tråden, der findes f.eks. måske nogen, der har gjort noget tilsvarende.
Så måske overdrev jeg, i min uvidenhed.
Jeg overvejede netop en løsning.
At man sætter en forstærket spær (dobbelt spær?) for tilbygningen langs med hovedhusets ydervæg. Derefter tage hånd om kræfterne i ydervæggene ned mod soklen vha. limtræsstolpe eller ekstra reglar.
Derefter en limtræ mellem kip på dette forstærkede spær og eksisterende spær i huset.
Men så må eksisterende spær sandsynligvis forstærkes noget, og sandsynligvis må man også forstærke noget, der tager hånd om kræfterne nedad fra det eksisterende spær, da kræfterne øges.
Så måske overdrev jeg, i min uvidenhed.
Jeg overvejede netop en løsning.
At man sætter en forstærket spær (dobbelt spær?) for tilbygningen langs med hovedhusets ydervæg. Derefter tage hånd om kræfterne i ydervæggene ned mod soklen vha. limtræsstolpe eller ekstra reglar.
Derefter en limtræ mellem kip på dette forstærkede spær og eksisterende spær i huset.
Men så må eksisterende spær sandsynligvis forstærkes noget, og sandsynligvis må man også forstærke noget, der tager hånd om kræfterne nedad fra det eksisterende spær, da kræfterne øges.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 919 indlæg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2,919 indlæg
Ikke helt med på, hvad du mener med bæreevneproblemer. Den indre tagstol vil jo også stå på ydervæggen, men det er jo kun i det fjerneste hjørne mod husets gavl, når jeg tænker efter. Mao vil mindst to tagstole hvile over den brede indgang til spisestuen, hvilket ikke bliver særligt godt 
Jeg må under alle omstændigheder lave nye højere remme, da spærfoden kommer for lavt ellers, så en limtræsbjælke fra yderhjørnet ind mod huskroppen kunne nok fungere, hvis man kan fastgøre den et eller andet sted. Måske er det muligt at lave et hul i den gamle plankevæg og skyde den ind et stykke?
Jeg må under alle omstændigheder lave nye højere remme, da spærfoden kommer for lavt ellers, så en limtræsbjælke fra yderhjørnet ind mod huskroppen kunne nok fungere, hvis man kan fastgøre den et eller andet sted. Måske er det muligt at lave et hul i den gamle plankevæg og skyde den ind et stykke?
Køb ægte tagstol med underramme, sav en forstærkning ind i væggen.
Evt. en stålbjælke som du fjerner ind i underrammen.
Evt. en stålbjælke som du fjerner ind i underrammen.
Interessant byggeri!Gabbe1 sagde:
Har du nogen blog eller lignende om byggeriet?
Her er lidt mere info om byggeriet:cust3000 sagde:
http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/139006-utbyggnad-i-mariestad.html
Så har Marlene skrevet en artikel også:
https://www.byggahus.se/bygga/byggde-3000-per-kvm
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 919 indlæg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2,919 indlæg
Oj hvilket byggeri! vores projekt bliver ret lille i forhold til dit. Gode tips med de platsbyggede små spær. En ting, der kommer til at blive besværlig med vores hus, er jo, at det gamle tag skal fjernes, før spærene kan monteres, så det gælder om at vælge en periode med lidt regn 
Ja, dette gør det jo ikke lettere. Som I kan se på billedet, brugte jeg lidt tid på at save små tilpassede huller i den eksisterende listerne for støttebenene netop for at holde det gamle tag så regntæt som muligt, mens det nye blev bygget. Da det nye tag var klart og vinkeldalene tætte, skar jeg en åbning mellem den nye og gamle loft, så der i dag er mulighed for at gå imellem dem.Peter_K sagde: