8,754 læst ·
43 svar
9k læst
43 svar
Byg om pergola til brændeskur
Bliver vel noget sådant, havde datteren med op i går og i dag, så det blev bare at fylde på med kløvet brænde. Tænker på at bygge noget rigtigt til foråret. Men nu begynder det at være tid til at fælde igen, har dog tilbage nogle elendige kæmpekævler fra en gran, 90cm i diameter, ikke sjovt at håndtere. Men én kævle giver dog meget brænde.
tag saven, det går hurtigst..Norrtull sagde:
Bliver vel noget sådant, havde datteren med op i går og i dag så det blev bare fylde på med kløvet brænde. Tænker at bygge noget rigtigt til foråret. Men nu begynder det at være tid at fælde igen, har dog stadig nogle elendige kæmpeblokke fra en gran, 90 cm i diameter, ikke sjovt at håndtere. Men en blok giver dog meget brænde.
stil kubben på højkant.
sav kagestykker som er så store eller små, at du slipper for at kløve dem igen..
gør det hele vejen rundt om kubben, så det er bare at tage den næste.. Så er det snart færdigt..
Og bare bære ind og stable op..
mindste besværet..
sav kagestykker som er så store eller små, at du slipper for at kløve dem igen..
gør det hele vejen rundt om kubben, så det er bare at tage den næste.. Så er det snart færdigt..
Og bare bære ind og stable op..
mindste besværet..
Når jeg har læst om opbevaring af brænde, har jeg læst, at det er godt at have ventilation nedefra på en eller anden måde, og at der kan komme en del fugt fra jorden. Det betyder jo selvfølgelig ikke automatisk, at brændet bliver dårligt, hvis man ikke har det. Gætter på, at det primært gælder, hvis man ikke har helt tørt brænde fra starten.Maskintok sagde:
Sådan gjorde jeg. Paller for at få luft nedefra, hvis det skulle blive fugtigt, skuret er jo alligevel ret åbent. Pallerne står på havefliser med skillepap for at beskytte træet.
jo jeg som sælger brænde og har tilvirket brænde siden barnsben... Har kørt med lastpaller før men det var ingen forskel, hvis skjulet var godt bygget og brændet i bunden forholdsvis tørt.
det vigtigste er, at det kan blæse igennem bunken fra alle sider..
nedefra er vigtigt, hvis brændet skal opbevares mere end 1 sæson.
det vigtigste er, at det kan blæse igennem bunken fra alle sider..
nedefra er vigtigt, hvis brændet skal opbevares mere end 1 sæson.
JepÅsa Lund sagde:
Vi har ganske leret jord, som ofte er våd. Hvis jeg har lagt brændet direkte på jorden, er det brænde, der er i direkte kontakt med jorden, mere fugtigt, har en klart større tendens til skimmel osv. Men det er ikke mange stykker brænde, det drejer sig om per m3.
En lastpalle eliminerer jo det problem, selvom det er lille. Og i nogen grad tørrer det stakken, da vinden kommer bedre til. Jeg har ikke målt, dokumenteret eller kontrolleret, men for mig føles det rigtigt at gøre sådan.
Så er det vel mere et teoretisk problem end et praktisk problem, det vigtige for at få rigtigt tørt brænde er, at brændet kløves og får tørre længe (kløves før påske, gerne 2 års tørretid). Og at det er dækket med tag. Tror ventileret gulv påvirker marginalt. Ligesom væg eller ej. Hvis der er lidt mindre energi i brændet, spiller det måske ikke så stor en rolle? Jeg har lastpaller stående, så de kommer til anvendelse. Jeg ville ikke have købt nyt træ for at bygge et ventileret gulv i brændeskuret.
Kan tænke mig, at et lag grus også havde fungeret godt, for at bryde kontakten mellem våd jord og brænde.
Flotte billeder!
En lastpalle eliminerer jo det problem, selvom det er lille. Og i nogen grad tørrer det stakken, da vinden kommer bedre til. Jeg har ikke målt, dokumenteret eller kontrolleret, men for mig føles det rigtigt at gøre sådan.
Så er det vel mere et teoretisk problem end et praktisk problem, det vigtige for at få rigtigt tørt brænde er, at brændet kløves og får tørre længe (kløves før påske, gerne 2 års tørretid). Og at det er dækket med tag. Tror ventileret gulv påvirker marginalt. Ligesom væg eller ej. Hvis der er lidt mindre energi i brændet, spiller det måske ikke så stor en rolle? Jeg har lastpaller stående, så de kommer til anvendelse. Jeg ville ikke have købt nyt træ for at bygge et ventileret gulv i brændeskuret.
Kan tænke mig, at et lag grus også havde fungeret godt, for at bryde kontakten mellem våd jord og brænde.
Flotte billeder!
Næste vigtigere er, at traverne ikke står mod hinanden, så der kan ventilere mellem dem. Et 5 cm mellemrum imellem er godt, gøres ved at med jævne mellemrum skubbe et bræt mod den bagvedstående trave, det låses på plads ved at trave mere. Jeg har plastpaller, de rådner ikke, har nogle tilbage 12001200 mm
Klik her for at svare


