Åsa Lund
Her er mojord og en rullstensås lige ved siden af, så det er ret surt i bakken. Og den presenning havde alligevel fået øjenskyllerne blæst i stykker, så den kom til nytte på en anden måde ;)
 
  • Synes
1
  • Laddar…
P
Åsa Lund Åsa Lund sagde:
Her er mojord og en rullstensås lige i nærheden, så det er ret surt i jorden. Og den presenning havde alligevel fået øjnene blæst i stykker på, så den kom til nytte på en anden måde ;)
rullstensås:thinking:
noget man har til stenbitsrom? ;):rofl:
(joke)
 
  • Synes
  • Haha
Rigor og 1 anden
  • Laddar…
Tvivlsomt om mit tag kan bære sneen :rofl:
Men har nu fyldt med brænde op til taget, så det bliver hvad det bliver i februar med al sneen på.
 
  • Skur fuld af brænde stabler op til taget i en skov, omgivet af nedfaldne grene og en rusten tønde.
  • Synes
1
  • Laddar…
P
Norrtull Norrtull sagde:
Tvivlsomt om mit tag kan holde til sne :rofl:
Men har nu fyldt med brænde op til taget, så det bliver hvad det bliver i februar med al sneen på.
et par ribber tværs over så holder det(y)
 
Bliver vel noget sådant, havde datteren med op i går og i dag, så det blev bare at fylde på med kløvet brænde. Tænker på at bygge noget rigtigt til foråret. Men nu begynder det at være tid til at fælde igen, har dog tilbage nogle elendige kæmpekævler fra en gran, 90cm i diameter, ikke sjovt at håndtere. Men én kævle giver dog meget brænde.
 
  • Synes
1
  • Laddar…
P
Norrtull Norrtull sagde:
Bliver vel noget sådant, havde datteren med op i går og i dag så det blev bare fylde på med kløvet brænde. Tænker at bygge noget rigtigt til foråret. Men nu begynder det at være tid at fælde igen, har dog stadig nogle elendige kæmpeblokke fra en gran, 90 cm i diameter, ikke sjovt at håndtere. Men en blok giver dog meget brænde.
tag saven, det går hurtigst..
 
P
stil kubben på højkant.
sav kagestykker som er så store eller små, at du slipper for at kløve dem igen..
gør det hele vejen rundt om kubben, så det er bare at tage den næste.. Så er det snart færdigt..
Og bare bære ind og stable op..

mindste besværet.. (y)
 
Tobbe.A
Maskintok sagde:
Fint(y)
bliver det store problemer med jordfugt?
har aldrig haft dette trods at min brænde ligger direkte på jorden i skurene... :thinking::thinking:
Eller har I bedre styr på det? :D
Når jeg har læst om opbevaring af brænde, har jeg læst, at det er godt at have ventilation nedefra på en eller anden måde, og at der kan komme en del fugt fra jorden. Det betyder jo selvfølgelig ikke automatisk, at brændet bliver dårligt, hvis man ikke har det. Gætter på, at det primært gælder, hvis man ikke har helt tørt brænde fra starten.

Sådan gjorde jeg. Paller for at få luft nedefra, hvis det skulle blive fugtigt, skuret er jo alligevel ret åbent. Pallerne står på havefliser med skillepap for at beskytte træet.
 
  • Brændeskur lavet af træ med åbne sider, stablet brænde på paller indeni. Trægulv hævet over jorden med paller for ventilation.
  • Synes
1
  • Laddar…
P
jo jeg som sælger brænde og har tilvirket brænde siden barnsben... Har kørt med lastpaller før men det var ingen forskel, hvis skjulet var godt bygget og brændet i bunden forholdsvis tørt.

det vigtigste er, at det kan blæse igennem bunken fra alle sider..
nedefra er vigtigt, hvis brændet skal opbevares mere end 1 sæson.
 
Tobbe.A
Maskintok sagde:
jo jag som sælger brænde og fyret fremstillet brænde siden barnsben...
Da lyder det jo som om du har ret godt styr på sagerne :)
 
  • Synes
Kerbjo
  • Laddar…
Åsa Lund
Vi håber, at vores lager med ved rækker i flere år.
Så er det måske en god idé med presenning under betonfliserne og derpå paller under veden. Det blæser frisk gennem pallerne i hvert fald, har jeg bemærket :)
 
  • Synes
1
  • Laddar…
P
Åsa Lund Åsa Lund sagde:
Vi håber at vores lager med brænde rækker i flere år. Så måske er det godt med presenning under betongpladerne og derpå lastpaller under brændet. Det blæser frisk gennem pallerne i hvert fald, har jeg bemærket :)
Jep (y) alt handler om planlægning og hvor lang tid man skal have brændet liggende.. Jeg som brænder slut og sælger af det brænde som ligger i skur.. har ikke noget under.. mens mit brænde til kommende år ligger indenfor.. Og tørrer på.. Med luftige vægge... Og træ under... ;)
 
B
Vi har ganske leret jord, som ofte er våd. Hvis jeg har lagt brændet direkte på jorden, er det brænde, der er i direkte kontakt med jorden, mere fugtigt, har en klart større tendens til skimmel osv. Men det er ikke mange stykker brænde, det drejer sig om per m3.

En lastpalle eliminerer jo det problem, selvom det er lille. Og i nogen grad tørrer det stakken, da vinden kommer bedre til. Jeg har ikke målt, dokumenteret eller kontrolleret, men for mig føles det rigtigt at gøre sådan.

Så er det vel mere et teoretisk problem end et praktisk problem, det vigtige for at få rigtigt tørt brænde er, at brændet kløves og får tørre længe (kløves før påske, gerne 2 års tørretid). Og at det er dækket med tag. Tror ventileret gulv påvirker marginalt. Ligesom væg eller ej. Hvis der er lidt mindre energi i brændet, spiller det måske ikke så stor en rolle? Jeg har lastpaller stående, så de kommer til anvendelse. Jeg ville ikke have købt nyt træ for at bygge et ventileret gulv i brændeskuret.

Kan tænke mig, at et lag grus også havde fungeret godt, for at bryde kontakten mellem våd jord og brænde.

Flotte billeder!
 
Næste vigtigere er, at traverne ikke står mod hinanden, så der kan ventilere mellem dem. Et 5 cm mellemrum imellem er godt, gøres ved at med jævne mellemrum skubbe et bræt mod den bagvedstående trave, det låses på plads ved at trave mere. Jeg har plastpaller, de rådner ikke, har nogle tilbage 12001200 mm
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.