BirgitS
Ja selvfølgelig, men du bliver lidt begrænset i fremtiden. Det er jo muligt at have brændeopbevaring i noget, der ikke er en bygning, ved at loftshøjden er så lav, at man ikke kan opholde sig i længere tid i skuret.
 
  • Synes
MetteKson
  • Laddar…
Tobbe.A Tobbe.A sagde:
Ja, det bliver jo nemmere end at skære noget. Jeg har lidt træ liggende. Overvejer at smide en 45x70 længst fremme og en 28x45 på midten, alternativt stille en 45x70 på højkant længst fremme og have en liggende 45x70 på midten.
En 2x3" på højkant der fremme og noget der støtter omtrent på midten bliver nok godt. Vil du ikke have metal eller synes det bliver for svært at skære, kan jeg foreslå Onduline, som er en bitumenskive med målene 95x200cm. Lægger du taget med siddehældning i stedet, bør 2,5m metalplade fungere uden skæring, og man får to metalplader for en femhundrede på Byggmax.
 
BirgitS BirgitS sagde:
Javist, men du bliver lidt begrænset i fremtiden. Det går jo at have brændelager i noget, der ikke er en bygning, ved at loftshøjden er så lav, at man ikke kan opholde sig længere tid i skuret.
Nu er det jo ikke noget større problem at rive den gamle pergola/brændeskur, hvis man vil bygge noget andet i fremtiden, eller hvis en regelrytter mener, at det er en bygning (eller save stolperne af, så loftshøjden bliver 170 eller noget, hvis man føler for det)
 
  • Synes
Tobbe.A
  • Laddar…
Tobbe.A
BirgitS BirgitS sagde:
Ja, men du bliver lidt begrænset i fremtiden. Det er jo muligt at have brændelager i noget, der ikke er en bygning, da loftshøjden er så lav, at man ikke kan opholde sig i skuret i længere tid.
Ja det er jo et alternativ. Jeg udgår jeg fra det behov, jeg har lige nu, og ændrer det sig, så er det nok ikke så svært at bygge om eller fjerne brændelageret.
 
Tobbe.A
F fribygg sagde:
En 2x3" på højkant der foran og noget som støtter omtrent på midten bliver nok godt.
Hvis du ikke vil have plade eller synes det bliver for svært at skære, kan jeg foreslå Onduline som er en bitumenplade med målene 95x200cm
Lægger du taget med siddehældning i stedet bør 2,5m plade fungere uden skæring og man får to plader for en femhundrede på Byggmax.
Jeg skal tjekke onduline, tak for tippet! Jeg har aldrig hørt om det, men det er helt vandtæt og bare at skrue op, eller?
 
S scorp1on sagde:
Holder sikkert, men fra et beregningsperspektiv er det svært at sige, da der ikke findes nogle materialegenskaber for tral på samme måde som der gør for konstruktionsvirke, limtræ osv.

Dine søjler på 70x70 vil i hvert fald ikke knække (beregnet på C14 konstruktionsvirke).
Et brændeskur behøver måske ikke at blive beregnet? Jeg synes det er fornuftigt, hvis TS kan genbruge en overflødig pergola, og erfaringen viser, at den sikkert holder til et brændeskur, selvom den ikke er bygget af klassificeret træ.
Jeg vil endda sige, at den viste konstruktion ville holde med trp 20, selv uden noget tagfald, selvom det ville være fordelagtigt med et fald på 70 mm (pga. tilgængeligt mtrl) med de pergola mål.
 
Tobbe.A Tobbe.A sagde:
Jeg skal tjekke onduline, tak for tippet! Jeg har aldrig hørt om det, men det er helt vandtæt og bare at skrue op, ikke?
Findes på Bauhaus og er tæt, måske 10% dyrere end 0,4 plade men det er jo økonomisk at vælge en plade som giver minimalt med spild.

Onduline kan være i personbil uden at bruge trailer og det kan jo også være noget at tænke på hvis man ikke har egen trailer og bare vil tage til byggemarkedet en gang.

Brugt/overbliven plade burde være et fornuftigt alternativ til et brændeskur hvis nogen i din nærhed har plader tilovers.
 
Tobbe.A
F fribygg sagde:
Findes på Bauhaus og er tæt, måske 10% dyrere end 0,4 plade, men det er jo økonomisk at vælge en plade, der giver minimalt med spild.

Onduline kan være i en personbil uden at bruge trailer, og det kan jo også være værd at tænke på, hvis man ikke har egen vogn og kun vil tage til byggemarkedet én gang.

Brugt/overskud plade burde være et fornuftigt alternativ til en brændeskjul, hvis nogen i din nærhed har plader til overs.
Ja, det lyder jo unægteligt nemmere end at bære en plade hjem. Jeg mangler både trailer og anhængertræk, så jeg er jo lidt begrænset, når det gælder netop sådan noget.
 
Tobbe.A Tobbe.A sagde:
Ja, det lyder jo unægtelig lettere end at slæbe hjem en plade. Jeg mangler både trailer og anhængertræk, så jeg er jo begrænset en del, når det gælder lige sådan noget.
Bauhaus har plade der imiterer tegl, som er cirka 107x133cm, som sandsynligvis kan transporteres i en moderne sedan eller på en cykeltrailer
 
Tobbe.A
Sådan ser byggeriet ud nu, hvis nogen er interesserede...

Det har taget en helvedes tid pga. dårligt vejr og unger. Der er lidt småting tilbage såsom at fæstne pladerne ordentligt, evt. tagrende og lidt detaljearbejde. Det er i hvert fald klar til at bruges som brændeskur nu. Tagudhænget blev en anelse lille foran og bagpå (knap 25 cm), men jeg håber, at det regn, der kommer ind, tørrer hurtigt, med tanke på hvor meget vind der kan blæse igennem.

Jeg måtte købe tagpap, brædder og panel, resten er bygget af det, jeg havde derhjemme.

//Tobbe
 
  • Træskur under konstruktion, mangler tagplader og tagrende. Omgivet af skov og buske, træstabler og materialer ved siden. Brændeopbevaring.
  • Synes
Lilllen
  • Laddar…
Det ser pænt ud og er ret kostbart med så meget nyt mtrl til et brændeskur.
 
Tobbe.A
F fribygg sagde:
Det ser nydeligt ud og er ret kostbart med så meget nyt mtrl til et brændeskur.
Jepp, det blev sådan efter en del vaklen vedrørende udførelse og materiale. Jeg skal alligevel se lortet hver dag ;)
 
Tobbe.A
Nu når jeg er færdig med brændeskuret, kom jeg på, at det ville være godt at have lidt belysning der.

Har nogen tips til en batteridrevet lampe til udendørs brug, som kan sættes op på loftet/væggen? Det behøver ikke have bevægelsessensor eller noget.

//Tobbe
 
  • Synes
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
God idé!
Sådan blev mit brændeskur. Det blå er en presenning for at forhindre jordfugt.
Et rødt vedskjul fyldt med stablet brænde. En blå presenning bruges som fugtbarriere mod jorden. Skov i baggrunden.
 
  • Synes
Tobbe.A og 1 anden
  • Laddar…
P
Åsa Lund Åsa Lund sagde:
God idé!
Sådan blev mit brændeskur. Det blå er en presenning for at forhindre jordfugt.
[billede]
Fint(y)
bliver det store problemer med jordfugt?
aldri haft dette selv om mit brænde ligger direkte på jorden i skurene... :thinking::thinking:
Eller har I bedre styr på det? :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.