Tobbe.A
Hej!

På vores grund har vi en pergola, som vi næsten aldrig bruger, p.g.a pladsmangel tænker jeg nu ombygge den til brændeskur.

Tanken er, at jeg skal kappe de bagerste stolper og dernæst skabe lidt taghældning, sætte et pladetag eller tilsvarende op og derefter beklæde væggene.

Pergolaen er 2,3x1,5 m, den er bygget af 70x70 og almindelig terrassebrædder 120x28. Hvad tror I, behøver jeg forstærke den, så den kan klare taget og evt. snevægt? Bor udenfor Göteborg.

Tak på forhånd!
//Tobbe

• Træpergola med blå metalstole og bord under, omgivet af grønne planter. Pergolaen står på en grusbelagt overflade i en grøn have.
Åsa Lund
Væggene er ret passende tætte til et brændeskur;) væggen på bagsiden er helt perfekt tæt.
Taget er det vigtigste, og udover det skal luften kunne blæse igennem for at tørre brændet.

• Synes
Tobbe.A
  • Laddar…
Sørg for, at taget går ud min. 30 - 40 cm rundt om, dette forhindrer vandindtrængning med ca. 80 %. Godt med armeringsnet, lader vinden slippe igennem. Når du stabler måske nyt brænde, skal der være min 5 cm mellem stablene, så det kan blæse igennem. Dette gøres ved at skyde et stykke ind mod den forrige stabel med jævne mellemrum som støtte, således at mellemrummet fastholdes på en god måde. At forstærke taget, en stolpe i midten, så bliver det godt. Ellers godt med fald på taget. Undertag/gulv, nogle brugte paller, der lægges på fx. betonfliser, fungerer og lufter nedefra.

• Synes
Tobbe.A
  • Laddar…
Tobbe.A
Tak for jeres tips!

Jeg tænkte at have ret luftige vægge, enten liggende ribber eller stående panel med ret store mellemrum, måske også åbent et stykke nederst og øverst, så luften kan blæse igennem.

Armeringsnettene føltes lidt for luftige, og jeg tænkte, at det ville gøre, at der kommer mange blade og andet snavs ind, men det er måske bare uvidenhed fra min side?

B
Ordne lidt hældning på taget og udhæng. Tror det holder uden yderligere stolper. Det er ret kraftigt, Göteborg ligger langt sydpå (liten snølast) og det er jo bare en lille spændvidde.

I værste fald skal du skovle lidt sne hvert 10. år?

Jeg ville sætte en enkel dør på og tyndt panel rundt omkring. Luftigt, men så man slipper at se brændet. Så behøver man heller ikke stable så nøjagtigt, hvis man ikke vil, det ser ikke rodet ud i hvert fald...men det er vel mere smagssag.

Og naboen er vel ok med dette? En pergola er vel ikke byggetilladelsespligtig, men brændeskur bliver det jo.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Tobbe.A
B BSOD sagde:
Og naboen er vel okay med det? En pergola er vel ikke byggetilladelsespligtig, men brændeskur bliver det jo.
Naboen smed det skur op, som kan ses bagved, uden at sige et ord. Det er tættere på end 4,5 meter til skellet, så hvis han begynder at brokke sig, må han nok rive sit skur ned. ;)

Skab fald ved at bygge på eksisterende tag, fx med lægter, læg pladetag. Klart!

Tobbe.A
F fribygg sagde:
Skab fald ved at bygge på eksisterende tag, fx med lægter, læg pladetag. Klart!
Ja, det bliver jo nemmere end at kappe noget. Jeg har lidt træ liggende. Overvejer at smide en 45x70 længst frem og en 28x45 på midten. Alternativt stille en 45x70 på højkant længst frem og have en liggende 45x70 på midten.

S
Tobbe.A Tobbe.A sagde:
120x28
Holder sikkert, men fra et beregningsperspektiv er det svært at sige, da der ikke findes nogen materialegenskaber for terrassebrædder på samme måde som der gør for konstruktionsvirke, limtræ osv.

Dine stolper på 70x70 vil i hvert fald ikke knække (regnet på C14 konstruktionsvirke).

• Synes
Tobbe.A
  • Laddar…
BirgitS
Tobbe.A Tobbe.A sagde:
Naboen smed det skur op, som ses i baggrunden, uden at sige et ord. Det er tættere end 4,5 meter til skellet, så hvis han begynder at skændes, skal han nok rive sit skur ned ;)
Så du tænker lade din brændebod gå som skur?

• Synes
MetteKson
  • Laddar…
Åsa Lund
Plade er ikke videre kønt. Prøv måske med et false-tag, hvis du har træ liggende?

Tobbe.A
BirgitS BirgitS sagde:
Så du tænker lade dit brændeskur gå som et anneks?
Jeg antager, at det klassificeres som et anneks?

Tobbe.A
Åsa Lund Åsa Lund sagde:
Plade er ikke særlig pæn. Prøv med faltak måske, hvis du har træ liggende?
Helt enig med dig, hvis jeg havde nok træ, ville jeg have brugt det. Jeg må se, om jeg alligevel skal købe mere, så bliver det måske et faltak. (y)

• Synes
Åsa Lund
  • Laddar…
BirgitS
Tobbe.A Tobbe.A sagde:
Jeg antager, at det klassificeres som friggebod?
Man må jo kun have en friggebod, så det gælder om, at du ikke ønsker en anden på et andet tidspunkt. Så bør man jo have naboens samtykke skriftligt, så det ikke bliver et problem i fremtiden, når naboen er blevet udskiftet.

Tobbe.A
BirgitS BirgitS sagde:
Man får jo kun have en friggebod så det gælder jo om du ikke vil have en anden ved en anden lejlighed. Så bør man jo have nabosamtykket skriftligt, så det ikke bliver problemer i fremtiden når naboen er blevet udskiftet.
Passer det der virkelig? Så længe jeg ikke overskrider det samlede areal på 15kvm så må jeg vel have flere?

• Synes
MetteKson og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.