Vi er i gang med at bygge et 1 1/2 plans hus med Leca iso blok (350 mm varianten). Nogen der ved, hvad en omtrentlig kvadratmeterpris på disse er?

ca 450kr/m2. Det afhænger jo af, hvor du spørger. Fragt kan være dyr hos nogle.
Bed om pris også i byen (byn) 5-10 mil væk. Mvh.

450 er ikke nok... snarere 650, jeg tror "stefan69" tænker på 290 blokkene (eller ekskl. moms).
Men husk også, at der bruges 35 kg mørtel til muring, 20 kg mørtel til indvendig pudsning og 35 kg mørtel til udvendig pudsning.
Den ydre armering skal være rustfri, mens den indre kan være ubehandlet, og det koster også penge.
Så sammenlign hele materialepakken: blokke, bjælker, bjælkeblokke, armering, murværksmørtel, grundmørtel, pudsemørtel, pudsenet, overfladepuds/pudsefarver. Og som sagt kan fragten blive en stor post.

Kigget på www.dorotherm.se ? Går nok betydeligt hurtigere, er billigere (omkring 4-500kr/m2 inkl. moms og beton, hvis jeg ikke husker forkert) og sandsynligvis varmere end lecablokke. Her i Luleå er der flere, der bygger med dette, og jeg synes, det virker helt suverænt. Så er der jo også www.besta.se
/jeppe

• Synes
Laceynr1
  • Laddar…
Men på den anden side ser det jo ud til at blive ca. 300 kr dyrere per m2 væg plus at det sandsynligvis tager 4-5 gange så lang tid at opføre (hvis ikke længere). Så har vi alt slid, mudren med mørtel, pudsning, dyre transporter og tunge løft mm. Dette medfører jo også meromkostninger, der skal tages med i beregningen. (tid er jo penge for de fleste)
Hvor mange år skal man så opvarme sit murede hus, før disse meromkostninger er dækket ind? Tror næppe det betaler sig i længden med alt det slid.
På den anden side kan det nok være meget rart på varme sommerdage med et køligt "tungt" hus.

Talte med en snedker, der byggede med netop dorotherm, og det havde taget dem 5 dage at bygge betonen til en 240 kvadratmeters etplansvilla.
Vægbeklædningen indvendigt bestod kun af plademateriale (osb+gips) direkte på celloplasten, og el'en skærer man ind i riller. Ser ud til at være en rigtig smidig måde at bygge på.

Mener du virkelig, at man pudser indersiden af væggene som beklædning?
/jeppe

JA... ;)

jeppeknaster sagde:
Kigget noget på www.dorotherm.se ? Går nok betydeligt hurtigere, er billigere (omkring 4-500 kr/m2 inkl. moms og beton, hvis jeg ikke husker forkert) og sandsynligvis varmere end lecablok. Her i Luleå er der flere, der bygger med dette, og jeg synes, det virker helt suverænt. Så findes der jo også www.besta.se
/jeppe
Stemmer den prisoplysning? Jeg har en formodning om, at betonen tilføjes til den pris?

mvh
David

Hej David din glædesdræber!

Nu når du nævner det, kan jeg se, at pjækket fra matematiklektionerne endelig har givet resultat! :)
Reptilhjernen fik selvfølgelig blandet liter og kg sammen på betonen...

120 liter beton vejer 300kg og koster ca. 350kr inkl. moms.
Blokkene koster 250kr/m2 ekskl. moms. Dette bliver altså 312,50kr/m2(blokkene) + 350kr beton(120l/m2)=ca. 660kr/m2 inkl. moms. Så forskellen bliver trods alt ikke så stor, som jeg troede. :/
Så er det endnu mere heldigt, at man har muligheden for at købe momsfrit og med byggesrabatter:)

Så hvad har jeg så lært af dette?!? Jo, at der behøves mere beton i matematikklasserne. Kan alt skyldes, at jeg altid har gået i skoler bygget af træ?:)

Læs mere her: http://www.chl.chalmers.se/~lind/research/katrin.pdf

Mvh
/Jeppe

;D
Det var jo ikke så frygteligt dyrt. Den prisoplysning jeg har fået, (hvis jeg husker rigtigt, hvilket jeg sjældent gør), har ligget omkring 400 SEK+ moms og beton.

mvh
David

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.