Jeg har et fritidshus stående på en gammel stenfundament (stablede stenblokke med puds på ydersiden, stående på en skrånende klippe). Jeg vil gerne have mere boligareal og havde overvejelser om at udbygge huset, og nu slog det mig, at jeg måske skal bruge arealet under huset som boligområde. Hvad tænker I om det, og hvordan skal man lave konstruktionen? Bagtil er fundamentet ret lavt, da klippen næsten er synlig, men fortil, de forreste 3 meter, er fundamentet så højt, at det kunne blive en tilstrækkelig god loftshøjde.
Fundamentet er i gennemsnit cirka 4 dm tykt, det varierer lidt, da det som sagt er almindelige tilhugne stenblokke. Jeg antager, at man måske alligevel bør mure op med noget indvendigt for at få ordentlig isolering? Isolecablokke og derefter fylde igen i luftrummet, der dannes mellem isolecablokkene og stenmuren med noget?
Spørgsmålet er også, hvordan gulvet skal laves. Det er ren klippe, og det skråner. Det er vel uundgåeligt, at der vil trænge vand ind, så det bør vel være en konstruktion, der tillader vand at passere underneden.
Alle ideer og tips modtages med tak.