Vi har to IKEA Pax-garderober, som jeg vil bygge ind ved at sætte en list mellem garderoberne og loftet.

Men, jeg har tommelfingeren midt i hånden, så jeg må spørge, hvordan man gør det. Af de garderober, som er indbyggede, som jeg har set, kan man ikke se, hvordan listerne er sat op omkring garderoberne.

Hvilket materiale bruges? Hvordan fastgør man listerne i loftet og garderoben? Og frem for alt, hvordan gør man det uden at man kan se nogle synlige skruer? Limes de?

Beklager et sådan nybegynder-spørgsmål, men alle tips om, hvor jeg begynder, værdsættes.

Oj, et sådan åbent spørgsmål er næsten svært at få svar på. Kan du lægge et foto op af det hele, så kan du måske få nogle tips baseret på det. Det kan jo gøres på flere forskellige måder:-)

Kan du ikke købe en passbit eller en gulvsokkel på ikea og save til den på højden (Hvis du har meget plads til loftet) og derefter skrue den indefra og op i garderoben. Så kan du sætte en ny loftliste udenfor oppe i loftet, hvis du har lister på de andre vægge.
/ Micro

Jeg har tilføjet et billede og tegnet ind, hvor jeg vil have listen. Det bliver et yderhjørne der, som gør det ekstra besværligt.

Jeg har også tænkt på alternativet med at skrue indefra garderoben, men jeg ved ikke, hvad der er mest hensigtsmæssigt. Der skal vel også en lille plast- eller gummiliste tæt på loftet for at skjule "hulrummet" oven over den store liste?

• Hvidt skab med angivet område for en liste ved loftet i et hjørne. Rødt område markerer, hvor listen ønskes placeret for at dække mellemrum.
Vi har en garderobe fra ikea, der er indbygget, og pladen i ryggen er løsnet, så nu falder håndklæder ned et sted i huset og forsvinder :) så sørg for, at bagsiden af garderoben sidder ordentligt :)

Øverst kan du vel fastgøre en ligesådan loftliste, som du har i dag, og på den måde skjule den sprække, der bliver mod loftet.

Det Du kalder liste, kalder de fleste af os andre for en passbit ;) kan være godt at vide. Jeg ville have skåret en passbit af MDF, skåret hjørnet i gering, skruet en firkantet liste i loftet som passbiten kan hvile mod (listen skal altså sidde indenfor passbiten) derefter havde jeg limet passbiten mod listen, mod garderoben og i geringen. Afsluttet med en lignende loftliste som i resten af rummet.

Tyresö
Jan-Å

Jeg ville også have gjort som du beskriver - enkel og god løsning. Men eftersom TS overhovedet ser dette som et byggeproblem, tror jeg, det bliver svært at geringsskære passstykket på en pæn måde - derfor ville jeg anbefale TS at tjekke målene, om en sokkel til køkkenborde ville passe. Så bliver der ingen geringsskæring, kun lige snit der gemmes i de færdige plastvinkler. Derefter er det bare at trykke lidt PL400 frem ved monteringen som skal gøres efter dit koncept.

• Synes
JonMod
  • Laddar…
Jeg takker for svarene. Jeg vidste ikke, hvad gering var for noget og var nødt til at slå det op. Jeg kan ikke gera, og jeg ved ikke, hvordan jeg får fat i taglisten, så det føles ikke muligt.

Jeg sigter på at finde en sokkel til køkkenborde og skrue den fast indefra garderoben, og så håber jeg, at byggemarkedet kan hjælpe mig med, hvordan jeg skjuler samlingerne.

Køb en 45 * 70 sav og skær i to stykker og kile dem fast ovenpå gadroben ca. 20mm ind, de må gerne være lidt for korte. Skru lige igennem gadroben. Køb en hyldeplade og få den opskåret på byggemarkedet, den skal være 3 mm lavere end du har brug for, og så skal frontstykket gå forbi gavlstykket plus 1 mm. Køb latex, sæt store klatter latex på reglarne og tryk fast, holder godt. Latexe langs op mod loftet.

• Synes
Emma&Johan
  • Laddar…
Jeg har forstået, at jeg skal sætte en liste mod loftet bag passtykket og lime den fast samt skrue igennem garderoben nedefra.

Men jeg var i byggemarked i dag og kiggede på færdige sokler. De var vel gode i sig selv, men plastvinklen, som man sætter i yderhjørnet, var meget kedelig. Jeg skal kigge i morgen i et andet byggemarked.

Alternativet er altså at købe mdf og skære dem i gering? Jeg overvejer at kaste mig ud i det alligevel. En geringssav koster kun 399 hos Clas Ohlson. Jeg forstår, at kvaliteten er tvivlsom, men jeg behøver kun at bruge den to gange.

Gavlen på soklen er vel hvid, lad denne blive synlig. Ellers kan du købe en hylde og få savet i varehuset Det bliver bedre og lettere end at ger.

• Synes
Solsida
  • Laddar…
F.eks. beijer tager næsten intet for at skære MDF til i præcise stykker, som du så selv kan male hvide. De laver sikkert også gering, hvis du beder dem om det. Mal med lakfarve, det bliver flottest. Skumgummirulle skal det være, men det kan du jo få hjælp til hos f.eks. k-rauta. Derefter skal du købe en pakke med malerfuge. Med den skjuler man alle skruehuller, skrammer osv. Snedkerens bedste ven! :)

Huller skal det jo være!

Nu er jeg færdig. Jeg valgte at købe hylder og save dem ud. Derefter skruede jeg indefra skabene og satte latex langs alle kanter. Det blev relativt enkelt og tilstrækkeligt godt (mit ambitionsniveau er nok ikke på niveau med mange andre her på forummet).

Jeg takker for al hjælp. Uden jer var der nok ikke blevet gjort noget overhovedet.

• Hvide garderobeskabe med maleri og orange tape.
  • Synes
larsforsman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.