Hej alle sammen, vi får vores bestilte udestue i morgen, ca. 2 uger før den planlagte leveringsdato, og jeg føler, at jeg er lidt i "panik", da jeg skal lave en trossbotten, før vi kan lægge rummet på.
Vi er nået så langt, at vi har "alt" klart bortset fra selve isoleringen, og mit spørgsmål er, hvad der er mest fordelagtigt, at lægge skumplast eller en slags uld som isolering?
Der ligger 195 høje bjælker, så der skal også lidt isolering ned i dem.

Et opfølgende spørgsmål, jeg har fået forskellige tips fra venner og bekendte om, hvad jeg skal lægge for en plade i bunden, alt fra "trossbottenskiva" til almindelig 12mm krydsfiner indsmurt i spildolie for at beskytte mod fugten nedefra. Er der nogen, der har en overvejelse om, hvad der er et bedre valg her?

Kom til at tænke på en ting mere, er det en god eller dårlig idé at lægge byggeplast over isoleringen, før man lægger underlaget til gulvet, som vi har tænkt os skal være gulvspånplade?
Idéen er, at vi skal lægge gulvvarme ovenpå dette, og som "toplag" havde vi tænkt os mosaik i form af søstenstype.

Meget taknemmelig for svar! :D

Senest redigeret:
Tillføjelse til ovenstående, værelset bygges på en eksisterende træterrasse, så der er god udluftning nedenunder, frit blæs så at sige. Bjælker sidder med c/c600mm på plintar.

Hvad er det for et udestue I har købt? Altså, hvor godt isoleret er det?

Okay, jeg havde lagt nedefra set, trossbotten skiva, ullskiva, gulvspån og så afhængigt af hvad du har tænkt for overflade.

yes, lettere at få tæt end med frigolit.

Hvad skal du have for overfladelag? Skal du virkelig have gulvvarme? Tænk på at det kræver meget godt isolerede glaspaneler for at få nogen effekt, da gulvvarme er meget følsomt over for kulderas.

Idéen med gulvvarmen kom fra en ven, og det lød som en god idé, iaf da, men vi får se, fruen og også jeg er lidt solgt på stenen som gulv, og så bliver det gerne lidt koldt at gå på, specielt om vinteren, deraf tanken med en selvregulerende varmekabel som havde ligget på typ 15 grader eller noget sådan. :)
Ellers var jeg selv også fristet af bambus som gulv, men det er ikke helt besluttet endnu...

Tak for svar for resten!

Valget af varme afhænger jo også af, hvordan det skal bruges, og da primært om du vil have grundvarme på og kun nogle gange varme op til cirka 20 eller have fuld varme hele tiden. Sidstnævnte bliver sandsynligvis dyrt (nok halvdyrt at holde sig til 10 året rundt). Så godt isoleret ser det ikke ud.

Sagen er jo, at gulvvarme er træg, så det vil ikke være muligt at skrue termostaten op til 20 og en time senere have den rette temperatur. Det kan nok tage en dag...

Vi bygger selv et isoleret, fritstående udestue og vil satse på ret overdimensionerede konvektor-elradiatorer (uden blæser), som hurtigt kan opvarme rummet fra cirka 10 til 20. Det støbte gulv vil selvfølgelig være koldt, men vi regner med, at man har sko/tøfler på. Det hænger selvfølgelig sammen med, at det er fritstående.

• Synes
Laggeman
  • Laddar…
I forlængelsen er det jo en udbygning af huset, og vi kommer sandsynligvis til at have gæster osv. derude, da vi mangler større rum, selvom huset i sig selv er ganske rummeligt. Om sommeren vil vi nok slet ikke have varme på, det er snarere om efteråret og foråret, at man måske er derude mere, og om vinteren regner vi med, at kunne være derude lidt, når vi har lyst, og har ingen problemer med at have varmen slukket for at tænde den om morgenen, hvis man skal være der om aftenen, eller i hvert fald dagen før, hvis man skal have gæster fx.
Men selvfølgelig har tanken også strejfet om et konvektorapparat, mest for omkostningernes skyld. Tanken er desuden at montere en kamin på indersiden af ydervæggen, som vender mod udestuen, inden for et år eller to, og der montere en udblæsningsventilator, der kan varme udestuen op.

Jeg ville nok først og fremmest beregne lidt på effektbehovet. Jeg mistænker, at du kan have brug for noget tilskud udover gulvvarmen for at på rimelig tid kunne øge temperaturen fra uopvarmet eller 5 grader, når det er koldt ude. For dette har du helst brug for middel-u-værdien på udestuen. Alternativt kan du lave en grov beregning ud fra lidt antagne værdier.

Finder kun u-værdien på taget og intet for væggene.

Effektbehovet i W per kvadrat er u-værdien x forskel i temp

Grov beregning, effektbehov for 20 grader i rummet, når det er 0 grader ude:
Tag: 1 x 20 x 34 = 680 W
Vægge: 1.5 x 20 x (2.4 x (7.2 + 4.8 + 4.8) = 1210 W (antar u-værdi middel 1.5 og 2.4 i højde i snit og beregner kun på den ene langside og to kortsider, hvis den anden langside er mod huset)
Gulv: 0.25 x 20 x 34 = 136 W (u-værdi 0.25 hvilket er omtrent, hvad det bliver med 200 mm isolation).
I alt: 2026 W

Du har altså brug for lidt over 2 kW bare for at holde udestuen 20 grader varmere end udenfor. For hurtigt at kunne øge temperaturen i den, har du måske brug for det dobbelte. Vil du kunne varme det op, selv når det er -10 eller -20, øger behovet til 3 eller 4 kW. Min beregning er dog grov, og man kan nok regne med mere tab, men hvis du har rigtige data på udestuen, hjælper det jo.

Jeg tror, du får problemer med at kunne lægge så meget effekt i en træbjælkelag. Jeg mener, at man ikke må lægge mere end 80W per kvadrat. Giver dig 80 *34= 2720 W...

Du kan selvfølgelig have nogle konvektorer også, som kan supplere gulvvarmen for at hurtigere kunne få temperaturen op. Eller gå med kaminidéen. Skal du have mere elvarme, gælder det om at sikre, at du har tilstrækkelig elektrisk installation derhenne til at kunne fyre op med 4-5 kW. Det bliver ret dyrt at have det opvarmet i længere perioder i de kolde måneder. En luftvarmepumpe kunne måske være et godt alternativ?

Redigering: Så nu, at vægsektionerne S30 isolent synes at have u-værdi 3.0 (https://www.skanskabyggvaror.se/uterum/uterumspartier/s30/isolent_s30-699). Så skal man fordoble effektbehovet for væggene... Så bliver det i alt 3236 W for 20 graders forskel... Då foreslår det nok ikke med gulvvarme overhovedet, er jeg bange for:(.

Senest redigeret:
  • Synes
Laggeman
  • Laddar…
Tak, gulvvarmen var ikke tænkt som den eneste varmekilde for rummet, kun til at skabe en behagelig temperatur på gulvet, rummet vil blive åbnet op ind til huset, så indendørstemperaturen vil også sprede sig til rummet. :)
Intet er bestemt endnu, så vi overvejer videre.

Apropos dit første spørgsmål om, hvordan du skal isolere bjælkelaget, så viser energiudregningen jo, at gulvet ikke gør så stor forskel. Selvfølgelig med gulvvarme bliver gulvet lidt vigtigere, men gulvet vil stadig være så vanvittigt meget bedre isoleret end alt andet, at det knap nok gør nogen forskel på totalen, hvilken løsning du vælger der.

• Synes
Laggeman
  • Laddar…
L Laggeman sagde:
Hej på jer, vi vil i morgen få leveret vores bestilte udestue, ca. 2 uger før den planlagte leveringsdato, og jeg føler mig lidt "i panik", da jeg skal lave en undergulv, før vi kan sætte rummet op. Vi er kommet så langt, at vi har "alt" klart undtagen selve isoleringen, og mit spørgsmål er, hvad der er mest fordelagtigt, at lægge polystyren eller en slags uld som isolering? Der ligger 195 høje bjælker, så der skal jo også lidt isolering ned i. Et opfølgende spørgsmål, jeg har fået spredte råd fra venner og bekendte om, hvad jeg skal lægge for en plade i bunden også, alt fra "undergulvsplade" til almindelig 12mm krydsfiner indsmurt i spildolie for at beskytte mod fugten nedefra. Nogen der har en tanke om, hvad der er et bedre valg her? Jeg kom på en ting til, er det en god eller dårlig idé at lægge bygplast over isoleringen, før man lægger underlaget til gulvet, som vi havde tænkt skulle være gulvspånplade? Meningen er, at vi skal lægge gulvvarme oven på dette, og som "toplag" havde vi tænkt os mosaik i form af søstens-type. Meget taknemmelig for svar! :D

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.