Jeg skal bygge en træterrasse på 5x5 m, som ikke skal belastes med tungere ting end en grill, et stort læs øl og en flok glade mennesker. I den ene ende er der et stabilt betonfundament, hvor jeg kan fastgøre stolpesko til træbjælkerne. Væk fra betonfundamentet er der en plan græsklædt overflade, men de sidste 2 meter skråner den græsklædte overflade opad, og der er behov for at grave lidt ud for at få terrassen vandret. Jeg har så nogle spørgsmål:
1. Hvad er en god afstand mellem træbjælkerne, der går fra betonfundamentet mod skråningen, og hvilken dimension bør disse have?
2. Er det nok, at hver træbjælke hviler på 3 punkter (2,5 m mellem punkterne)?
3. På bjælkelaget tænkte jeg at have tværgående tyndere bjælker med cc60, som jeg derefter lægger træterrassen ovenpå. Hvilken dimension bør disse bjælker have?
4. I skråningen, hvor der skal graves, antager jeg, at der bør være en form for støttevæg for ikke at risikere, at jorden glider ned over terrassen, når det regner osv. Hvordan gør man dette nemmest? Gætter på at det handler om ca. 50-60 cm højt. Er hule lecablokke, der limes sammen med armeringsjern i en god løsning? For at øge stabiliteten kan de nederste lecablokke vendes med langsiden væk fra skråningen.