Jeg er i gang med at planlægge et tag over terrasseområdet og er kommet frem til, at jeg gerne vil bygge en konstruktion af firkantrør, hvor jeg tænkte at spænde et sejl ud... som på billedet nedenfor.
Det længste rør bliver ca. 5 m langt, og en af fastgørelserne er som det ses i facaden. Er der nogen her på forummet, der har en fornemmelse for, om det vil blive forholdsvis stabilt, hvis det er lavet i firkantrør (40x40).
Andre ideer: Vindfanget kan blive stort. Det bør være muligt at let montere taget ned ved flere dages ruskevejr eller regn og når I rejser bort. Passende hældning og afvanding er også fornuftigt. En eller anden form for manuel hejseanordning på begge sider er ikke dumt ... men så bliver det selvfølgelig lettere med en trækonstruktion.
Sejldugsmager syede mine tage, og de var besværlige at rulle ind. De holdt dog i 8 år, og de sidste år sad de oppe april-oktober. Lige nu tester jeg at sy selv, men med enkel hejsekonstruktion.
Jeg spændte lige et 4 m x 4 m stort solsejl op som terrassetag med fastgørelsespunkter i hjørnerne, og det blev et alt for stort vindfang, det blafrer flot, når det blæser lidt. Jeg vil bygge det om med 4 tagbjælker, hvor stoffet skal sidde fast, så det ikke kan blafre så meget.
Jeg er ved at planlægge tag over terrassen og er kommet frem til, at jeg gerne vil bygge en konstruktion af firkantrør, hvor jeg tænkte at spænde et sejl op.. som på billedet nedenfor.
[billede]
[billede]
[billede]
Det længste rør bliver ca. 5 m langt, og en af fastgørelserne er som det ses i facaden. Er der nogen her på forummet, der har en følelse af, om det vil blive nogenlunde stabilt, hvis det er lavet i firkantrør (40x40).
Andre ideer eller ting, jeg skal tænke på?
Tak på forhånd
/Oscar
Fandt dette gamle indlæg. Blev dimensionen 40x40 god? Hvor tyk var godset? Jeg skal lave et lignende pergolatag og overvejer dimensionen på stolper/bjælker (2,40 m/4 m). Nogle tips at tænke på? /Sofie
Fandt dette gamle opslag. Blev dimensionen 40x40 god? Hvor tykt var godset? Jeg skal lave et lignende pergolatag og overvejer dimensionen på stolper/bjælker (2,40m/4 m). Nogle tips at tænke på? /Sofie
Jeg synes, det virker småt, men det afhænger jo også af, hvor udsat sejlet bliver. Jeg har stolper 95x95 og ikke højere end 3 m samt under 3 m overliggere i samme mål mellem stolperne. Det er voldsomme kræfter, når vinden sætter ind - jeg hejser dem kun op i fuld storm. Men jeg bor ca. 130 m fra Ø-søen.
Jeg synes det virker småligt, men det afhænger jo også af, hvor udsat sejlet bliver. Jeg har stolper 95x95 og ikke højere end 3 m samt under 3 m overlægger i samme mål mellem stolperne. Det er voldsomme kræfter, når vinden sætter ind - jeg hejser dem kun op ved fuld storm. Men jeg bor ca. 130 m fra Ø-søen.
Jeg skal have et tag uden sejl. Er dine stolper i stål?
Jeg skal have et tag uden sejl. Er dine stolper i stål?
Ok - så misforstod jeg dig! Nej, jeg har en rammekonstruktion i træ, der følger husets begge langsider. Den oprindelige tegning var egentlig trykimprægneret træ på 120x120(?) men det blev meget dyrt, så vi reducerede dimensionen. Skal du have planter på pergolaen, skal du tage hensyn til den fremtidige vægt, som kan blive ret betydelig.
Ok - då misforstod jeg dig! Nej, jeg har en rammerkonstruktion i træ som følger husets begge langsider. Oprindelig tegningen var egentlig trykimprægneret træ på 120x120(?) men det blev meget dyrt, så vi reducerede dimensionen. Skal du have planter på pergolaen, må du tage hensyn til fremtidig vægt, som kan blive ret betydelig.
Tak for tipset! Jeg har planer om at lave den i stål, stående på eksisterende terrasse. Ville gerne have tips til passende størrelse/dimension på stålgodset.
Nu var det et par år siden jeg byggede denne.. så jeg burde jo have svaret om det fungerede godt.. hvilket det gør. Dog er det ikke udsat, men konstruktionen føles som om den holder for det meste. Tager generelt kun sejlet ned hvis vi rejser væk i en længere periode.
Nu var det et par år siden jeg byggede denne.. så burde jo ha' svaret om det virkede godt.. hvilket det gør. Dog er ikke udsat, men konstruktionen føles som den holder til det meste. Tager generelt kun ned seilet, hvis vi rejser væk i en længere periode.
[billede] [billede] [billede]
Tak for billeder og svar! Ser ud til at have været anvendeligt til meget!