Jeg fandt en fin tråd om dette, men den var så lang og havde lidt for mange diskussioner, så jeg starter en ny.
Skal bygge en ikke-bærende indervæg i stuen, og ønsket er at have skrå sider i stedet for retvinklede. Har set en del på youtube, og de fleste ser ud til at lave "kiler" for at dække tomrummet, og ifølge billedet nedenfor skal en kile også bruges. Er det virkelig nødvendigt? Med eller uden OSB...
Hvordan lapper man så hjørnerne sammen? Altså det stumpe hjørne? Bruges der papirsstrimmel og spartel?
Så tænkte jeg på montering af kortlinger eller stående reglar, i tilfælde vinkler kan bruges. Hvorfor ikke bruge kappede reglar som "vinkler" og fastgøre dem i bundstykket og så fastgøre regelen på den (i stedet for vinkler). Det er sparsommeligheden, der taler.... men det burde vel være det samme. Dog kræver det lidt kapninger?
Et tredje spørgsmål. Under bundstykket, skal man bruge noget "bundmateriale" som lyddæmpning, eller er det bare pjat?
Med bare gips er der nok brug for noget i hjørnet ... Det nemmeste må være at skråstille klingen på rundsaven og kløve to 45x70-regler på længden, i stedet for at have to regler og to kiler som på billedet ...
Vinkeljernene koster jo ingenting at købe, tiden du sparer ved at bruge dem er det værd ...
Jeg er enig med Dan. Du har brug for noget i hjørnet, hvor pladerne mødes.
Når det gælder kortlæggene, afhænger det lidt. Skal de bruges til noget specielt, f.eks. dørkarm eller vindue, så ville jeg nok sørge for, at de sidder ordentligt, dvs. det er ikke forkert at have vinkelbeslag. Ellers tror jeg egentlig ikke, at du behøver kortlæg. Pladerne er tænkt til at optage kræfter i sidled og forskydninger.
Godt at tænke på for udstående hjørner kan være at spartle en metalkant ind for holdbarheden.
Nu er man kommet et stykke på vej, og det værste er overstået.
Remmen kappede man i 45° i stedet for 22,5°. Det svære var at få reglen i loftet i lod.
Når alt kom op, skulle hjørnerne fikses. Jeg skabte en kile, og med dagens 70 regel, så krævedes der lidt trylleri. Man måtte kappe den fra 70 -> 30 mm og derefter snedkappe 45°. Bemærk at alt blev gjort med en Ryboib18V rundsav... det tog tid.
Når kilen kom op, så var det bare at sætte den fast. Der krævedes lidt høvling fordi den stående regel var lidt skæv. Men det løste sig med tvinger og lidt skruer på siden. Næsten perfekt pasform... det blev lidt porøst når man kilede kilen ind =).
Tak for rådene!
Ja, jeg var nærig... købte kun vinkelbeslag til de steder, der blev svære at skrue. Så skruede jeg skråt på de fleste steder.
Det blev rigtig godt. Et pokkers måleri dog, og lige reglar er et must. Nu har man dog "hit a snag". Skulle se over nogle ting at købe til før spartling og opdagede, hvordan i al verden gør man her... Skal man bare fylde med spartel og glatte ud? Så enkelt kan det vel ikke være... det er vel 5-8 mm i højden nogle steder, og der er vel en sprække på 3-4 mm afhængigt af stedet. Regeln var måske lidt for stor og har ligesom buet udad på to akser... skulle have kappet den 2 mm mindre, men nu blev det sådan...
Litw tips og råd ville være fantastisk,
Bonus billede... OSB er på plads og lidt mere gips.
Jeg antager, at det er den smalle gipsstrimmel, der ligger 5-8mm længere inde og 3-4 mm fra den gamle væg?
5-8 mm kan spartles op. Hvis det er ca. 6mm, kan det måske ellers udfyldes med renoveringsgips først.
Ellers er det blot at fylde op med spartel Det kan nok være nødvendigt at gøre det i flere trin. Der er en vis risiko for, at det sprækker lidt længere frem, dog. Du kan sætte væv over (som man plejer at gøre med loftgips, når der ikke er nogen skrå kanter til spartling), så det burde holde meget bedre og plejer at blive meget glat og fint. Hvis du har tænkt dig at tapetsere over, er det også mindre følsomt selvfølgelig, men det ser ud til, at alt er malet i øvrigt.
Et enklere alternativ er selvfølgelig at acceptere, at den ikke er på samme niveau og fylde de 3-4mm mellem med malerfuge. Malerfugen vil optage en del bevægelse, og du slipper forhåbentlig for sprækker, men får i stedet en niveauforskel.
Har spartlet og slebet og spartlet i en uge eller så. Er nu begyndt at kigge på dørkarmen. Jeg har anskaffet en 118 mm dørkarm. Ifølge 2x gips og 2x osb + 70 reglen. Perfekt... Men da jeg skulle se over fastgørelsen, bemærkede jeg, at hullerne er lidt... Ved siden af?
Hullerne til karmen går præcis ind i reglen yderkant... Hvad har jeg gjort forkert...
Jeg tror ikke, at du har gjort noget forkert, men den gamle fastgørelse passer nok simpelthen ikke til din opregling. Hvis ja, skal du fastgøre igen og eventuelt bruge plugs (hvis de er store) og spartle de gamle huller.
Jeg forstår ikke helt, hvad det øverste billede viser, men jeg antager, at det er ydersiden af karmen? Var den fastgjort med en søm i det lille hul? Den absolut nemmeste måde at få karm og dør til at blive lige og gode er at bruge karmeskruer.
Jeg tror ikke, du har gjort noget forkert, men den gamle fastgørelse passer nok helt enkelt ikke til din opregling. I så fald behøver du at fastgøre på ny og plugge (hvis de er store) og spartle de gamle huller.
Forstår ikke helt, hvad det øverste billede viser, men jeg antager, at det er ydersiden på karmen? Var den fastgjort med en søm i det lille hul? Den i særklasse nemmeste måde at få karm og dør til at blive lige og godt er at bruge kamskrue.
Tak for forklaringen.
Det øverste billede er på ydersiden af en karm. Her er indersiden.
Karmen er forboret med 14mm forsænket hul og så det lille 5 mm hul (det man ser). Jeg tør ikke åbne emballagen i tilfælde af, at jeg skulle have brug for at returnere den.
Så hvis jeg har forstået dig rigtigt... jeg plugger (spartler eller hvad det nu kan være) disse 14 mm (rødpil) og så laver nye huller i karmen (blå pil)?
Når vi taler om kamskrue... jeg er helt nybegynder med at sætte op dør... skal man tage karmhylse i stedet for kamskrue? Jeg har hørt, at centrering af kamskrue er utroligt svært for en førstegangsbruger....
Det bliver kun 5-6mm fra kanten på reglen i bedste fald? Så skal du flytte hullet som du tegnede. De fleste karme, jeg har set, har hullerne placeret, så de skjules, når døren er lukket, så det ser måske lidt mindre rent ud, men det er nok den eneste ulempe, jeg kan se (udover at det altid gør lidt ondt, når man skal bore eller save i noget, der er helt nyt fra fabrik).
Når jeg ser karmen på billedet, ligner det, at der kunne være en smallere karm til samme dør..? Så kan du få hullerne mere centreret på reglen. Så skal du i stedet sætte en ekstra liste på den ene (eller begge) sider, så den kommer op i samme højde som væggen, men du slipper for at spartle og fixe din nye karm. Jeg tror, jeg ville have gjort sådan, hvis der findes en smallere karm.
Jeg har sat ret mange døre og vinduer op med karm-/karmskrue, og jeg vil sige, at det er ret let. Jeg har faktisk aldrig sat noget op med karmbøsning, men da jeg lige kiggede på det nu, synes jeg, det virker endnu lettere. Så tag det, du synes virker bedst. Begge virker.
Det blir bara 5-6mm från kanten på reglen i bedste fald? Så har du brug for at flytte hullet, som du tegnede. De fleste karme jeg har set, har hullerne placeret, så de skjules, når døren er lukket, så det ser måske lidt mindre rent ud, men det er nok den eneste ulempe, jeg kan se (udover at det altid gør lidt ondt i en, når man skal bore eller save i noget, der er helt nyt fra fabrikken).
Når jeg ser karmen på billedet, ser det ud som om, at der kunne være en smallere karm til samme dør..? Så kan du få hullerne mere centreret på reglen. Så skal du i stedet sætte en ekstra liste på den ene (eller begge) sider, så den kommer i niveau med væggen, men du slipper for at spartle og ordne din nye karm. Jeg tror nok, at jeg havde gjort sådan, hvis der findes en smallere karm.
Jeg har sat ret mange døre og vinduer op med karmeskruer, og jeg vil sige, at det er ret let. Jeg har faktisk aldrig sat nogen op med karmhylse, men når jeg kiggede lidt på det nu, så synes jeg, det virker endnu lettere. Så tag det, du synes virker bedst. Begge fungerer.
Så, det endte med, at jeg borede huller i karmen i stedet. Jeg ledte efter masser af lister, og der var ingen, der havde nøjagtige mål, og jeg har ikke en bordrundsav til at skære dem i den rette tykkelse, samt at, det er pillearbejde. Gad heller ikke returnere den for så at købe en ny smallere karm. Men det blev godt. Jeg borede et pilot hul med en skabelon og lod derefter karmboren følge pilothullet. Biltema har ikke verdens bedste karmbor, da den var lidt... skæv? Lige var den i hvert fald ikke. Men det gik. Så var det bare at smække døren op med karmeskruer. Jeg lod nærigheden og overmodet tage over. Ja... som du sagde, enkelt. Næsten ingen justering efterfølgende.
Så var det klart, finpudsning med fodpaneler og sokler, det må blive næste år. Stor tak for vejledning, havde nok ikke rigtig klaret det inden for rimelig tid, hvis det ikke var for din input. Det er jeg taknemmelig for.