Hej,
Jeg overvejer at bygge en indbygget bogreol i MDF. For at fastgøre hylderne tænkte jeg at sømme fra siderne. So far so good?
Problemet opstår, når hylderne skal være på samme niveau, da jeg har brug for to plader i bredden. Min tanke er at løse dette ved at bruge forskellige tykkelser, hvor jeg tænkte at lime 2x10mm som siderne og så bruge 22mm til hylderne.
Jeg er helt grøn på dette, så mit spørgsmål til jer er, om I tror, dette bliver en god konstruktion, eller om jeg bør tænke om?
Tak på forhånd!
Jeg overvejer at bygge en indbygget bogreol i MDF. For at fastgøre hylderne tænkte jeg at sømme fra siderne. So far so good?
Problemet opstår, når hylderne skal være på samme niveau, da jeg har brug for to plader i bredden. Min tanke er at løse dette ved at bruge forskellige tykkelser, hvor jeg tænkte at lime 2x10mm som siderne og så bruge 22mm til hylderne.
Jeg er helt grøn på dette, så mit spørgsmål til jer er, om I tror, dette bliver en god konstruktion, eller om jeg bør tænke om?
Tak på forhånd!
Det ser ud til at være nemmere at sømme eller skrue skråt nedefra i stedet. Med en passende vinkel kan du fastgøre hylde nummer to uden at gå igennem overfladen. Husk at forbore, når du er i "ändträ" på mdf. Du vil alligevel skulle spartle inden du maler, så lidt ekstra søm gør ingen forskel.
Bedste svar
Søm i MDF tror jeg er svært - tænker at sømmet let trækker skævt og sprækker pladen eller stikker frem af hyldefladen. Bedre med lim og skrue efter min mening. Og som nævnt ovenfor: forbore i endetræet, ellers er der stor risiko for, at pladen flækker op.dusty sagde:
Hej,
Jeg tænkte påbegynde at bygge en pladsspecifik bogreol i MDF. For at fastgøre hylderne tænkte jeg at sømme fra siderne. So far so good?
Problemet bliver, at når hylderne kommer på samme niveau, så har jeg brug for to plader i bredden. Min tanke er at løse dette ved at bruge forskellige tykkelser, hvor jeg tænkte at lime 2x10mm som sider og så bruge 22mm til hylderne.
Tak på forhånd!
Når det gælder konstruktionen, kan jeg anbefale at lave separate hyldesektioner, som så stilles ved siden af hinanden og fastgøres i hinanden. Tænk Ikea Billy, der placeres ved siden af hinanden... Så kan du nemt have hylder i samme højde. Det bliver også nemt at bygge hver sektion for sig og så stille det på plads.
Den dobbelte kant mellem to sektioner dækkes med en passende liste. Afhængig af hvilken stil du vil have, kan forskellige dæklister vælges - fra en enkel med kun afrundede hjørner til en med mere profil/snittearbejde. Du undgår også problemet med 'endetræet' på MDF'en, som suger mere maling. Dog forbliver problemet på hyldernes endetræ...
Vil du absolut have samme tykkelse i hylderne og gavlen, må du præcis som du tænkte eksperimentere med forskellige tykkelser i udgangsmaterialet. 10mm tykt gavlmateriale føles spontant lidt svagt, men det afhænger selvfølgelig af hyllens højde og hyldernes spændvidde.
Kan også tipse om at lade skære pladerne i den rigtige bredde hos byggemarkedet. Plejer at koste omkring 25 kr per snit, men med lidt planlægning behøves der ikke så mange snit, og resultatet bliver betydeligt bedre end hvad du selv kan opnå (medmindre du har et veludstyret værksted derhjemme).
Tak for et fantastisk svar. Jeg vil nok følge dine råd til punkt og prikke. Kommer forhåbentlig tilbage om en måneds tid med slutresultatet.A aekeberg sagde:Spik i MDF tror jeg er svært - tænker at spiken let trækker skævt og sprækker pladen eller stikker frem fra hyldeplanet. Bedre med lim og skrue efter min mening. Og som nævnt ovenfor: forbore i endetræet ellers stor risiko for at pladen flækker op.
Når det gælder konstruktionen kan jeg anbefale at lave separate hyllesektioner, som derefter stilles ved siden af hinanden og fastgøres i hinanden. Tænk Ikea Billy som stilles ved siden af hinanden... Så kan du nemt have hyldeplan på samme højde. Det bliver også nemt at bygge hver sektion for sig og så stille på plads.
Den dobbelte kant mellem to sektioner dækkes med passende liste. Afhængigt af hvilken stil du vil have, kan forskellige dæklister vælges - fra en enkel med kun afrundede hjørner til en med mere profil/ snedkerglæde. Du slipper også for problemet er 'endetræet' på mdf'en suger mere farve. Dog forbliver problemet på hyldeplanenes endetræ...
Vil du absolut have samme tykkelse i hyldeplan og gavl må du præcis som du tænkte eksperimentere med forskellige tykkelser i udgangsmaterialet. 10mm tykt gavlmateriale føles spontant lidt spinkelt, men det afhænger selvfølgelig af hyllens højde og hyldeplanenes spændvidde.
Kan også tipse om at lade save pladerne i den rigtige bredde på byggemarkedet. Plejer at koste omkring 25 kr per snit, men med lidt planlægning behøves ikke så mange snit, og resultatet bliver væsentligt bedre end hvad du selv opnår (med mindre du har et veludstyret snedkerværksted derhjemme).
God weekend!
Jeg bakkede ud og har bestilt færdiglakerede dele fra IKEA i stedet. Jeg bygger den nu af IKEAs dækplader samt vægskabene https://www.ikea.com/se/sv/p/metod-vaeggskap-vit-haeggeby-vit-s99366854/P peiseidon sagde:
Tror nok, at jeg vil få det til at blive ret godt. Venter på levering, som kommer næste uge.
Hej!
Flot! Hvad er det for et skab i bunden af hylden?
mvh
Pär
Flot! Hvad er det for et skab i bunden af hylden?
mvh
Pär
Klik her for at svare