Hej,

Er der nogen her, der har en god idé til, hvordan jeg kan løse dette teknisk og uden at børnene får den i hovedet. Jeg har overvejet at have gasfjedere på begge sider, der løfter den op, eller lignende som en motorhjelm. Se billede af helt åben, halvt åben og lukket Tre moduler på et trægulv, designet til at demonstrere forskellige åbninger af en beskyttelsesstruktur. Viser helt åben, halvt åben og lukket position.

Lugen skal være stabil nok til en gruppe børn, der hopper på den. Det bliver en tung konstruktion. Hvordan fungerer evakuering i en nødsituation, hvis lugen er lukket? Har du ikke mulighed for at sætte vægge rundt om trappeopgangen og en dør i stedet?

• Synes
thomas33
  • Laddar…
Nu ved jeg ikke, hvor store børnene er, men der findes nogle kritiske år, når de er små og ikke har risikotænkning rigtigt...

Ville være bekymret for, at nogen klipper sine fingre af. Er det en form for et koldt loftsrum, er det vel en almindelig løsning med en luge (med integreret stige).

Men til beboelse virker det besværligt. Sæt et højt ikke-klatrebart gelænder eller espalier op til loftet og en god børnegrind, når de er små. Ved grinden er der ikke frit fald i hvert fald, hvis nogen skulle klatre over (men lidt opdragelse kan kræves omkring dette).

Hvis vi skal spore lidt ud, har jeg gennem årene testet en del børnegrinder, og der findes kun én, der er ok, og det er foldegridner i træ. De fleste andre med stålrør og lignende har overengineerede låsemekanismer, der er irriterende, hvis man hurtigt vil komme forbi med vasketøjsposen eller lignende. VÆRST er rullegardinsgrinder, der virker til at kræve to hænder for at åbne og lukke, dvs. man kan ikke bære ting forbi selv.

• Synes
PKL
  • Laddar…
Jeg sidder og grubler over det samme problem og har nogle idéer, der burde kunne fungere. Den enkle og billige er et tungt gardin i trappen, eller måske en foldedør. Den dyrere er en jalousidør, der kan rulles op, omtrent som de jalousier, der bruges i shoppingcentre.

• Synes
PKL
  • Laddar…
Tak for jeres svar! Det ville være sjovt, hvis man kunne have den eldreven som en garageport men samtidig have mulighed for at åbne den uden anstrengelse. Jalusi lød interessant. Skal fortsætte med at tænke over dette.

Faldgrinder i træ er billige og fungerer godt, den eneste ulempe er, at når man taber dem (ikke hvis, men når), så får man grimme mærker i trappen. Der skal selvfølgelig være noget at skrue dem fast i på begge sider (hvilket nok gælder for alle grinder), og man kan blive nødt til at skifte et par træskruer, der skrues ud, mod maskinskrue og nylockmøtrik.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.