Hej!

Jeg skal bygge en væg, der er ca. 2600mm høj og 2700mm bred i min lejlighed. Væggen vil kun fungere som en skillevæg, da jeg deler spisepladsen i køkkenet for at skabe et lille soveværelse. Der vil ikke blive hængt nogen tunge genstande på væggen, men jeg vil kun trække el og forsøge at installere ca. 80X60 glasblokke for at få lidt lys.

Jeg har købt enkel gips og OSB plader 12000mm og stålregler, der er 45X stålregler. På grund af rør, der er i vejen, har jeg valgt den mindste dimension på reglerne.

Nu til mit lille dilemma. Det er første gang, jeg gør dette, og jeg har kun denne weekend til rådighed. Gulv og loft er af beton. Hvad skal jeg bruge til at fastgøre stålprofilen i gulv og loft med? Hvilke skruer og plugs, samt hvor grove bør de være for at kunne holde pladerne? Er det vigtigt at bruge den rette slags plug til dette, eller spiller det ingen stor rolle?

Når jeg bruger OSB som første lag, undrer jeg mig over, om jeg alligevel skal bruge pladeskruer for at den skal gevindskære i skruen? Det er vel nok med skruer på ca. 20mm, da OSB pladen kun er 11mm tyk.

En sidste ting. De regler, der ender yderst, som normalt skal fastgøres til vægsiderne. Jeg vil kun kunne fastgøre den ene side med skruer. Der går nemlig rør og afløb på den ene væg, og det er kun puds. Tror I, at der kan blive nogle problemer med stabiliteten af væggen? Jeg vil selvfølgelig fastgøre ordentligt på de øvrige steder.

Lyder som at det kan blive en stabil væg!

Ikke så kritisk at det virkelig bærer i loft og væg da det er muligheden for at væggen skal vælte som vi er ude efter.

Jeg bruger for det meste slagankre i metal for at fastgøre udbredningerne i gulv og loft, men det går lige så godt med almindelige slagankre. Lad os sige 6x40 slagankre i metal skulle fungere fint. Typen disse:

https://www.bauhaus.se/metallspikplugg.html

Glem ikke at fastgøre den første regel mod væggen med plug også den.

OSB skruer du i stålregel med spånpladeskrue beregnet til stålregel, normalt 30mm lang. Typen disse:

https://www.bauhaus.se/boardskruv-b-3-9x30-fo-1000.html

Gipsen skruer du så med samlingerne forskudt mod OSB med gipsskrue beregnet til træ, alternativt kombiskrue som virker i både træ og gips. Typen disse:

https://www.bauhaus.se/gipsskruv-3-9x57-fzb-100.html

Får du bare sat OSB, udbredning i gulv og loft ordentligt fast, så kan man altid supplere med lim eller noget for at få afslutningen til at sidde fint... OSB stabiliserer mere end man tror.
Derefter, efter at have båret op dine 120 plader, vil du nok næste gang finde ud af at det er lettere at bruge 90cm plader for at skåne ryggen! ;)

• Synes
kulle og 1 anden
  • Laddar…
Hej og tak for svaret slacker!

Sakkkede lidt bagud i weekenden, da jeg stødte på problemer med taget. På et sted klarede min billige slagboremaskine det igennem. Men længere inde på taget gik det i stå.

Købte mig spigplugg 5X35mm og 6X40mm præcis som du anbefalede. Blev dog ikke i metal, men med almindelig plastplugg. Er lidt bekymret for at komme til at ramme noget i loftet, når jeg borer. Væggen vil ende enten lige til højre for kobberrørene eller til venstre, mellem kobberrørene og afløbet. Har I nogen idé om, hvordan disse rør plejer at være trukket? Jeg bor i en mellemliggende lejlighed, så har naboer på begge sider. Der er 4 rør, der kommer ind til mit køkken, 2 går videre til naboen bag væggen på billedet, og 2 bliver hos mig. Spørgsmålet er, om de splittes og går gennem taget på en eller anden måde?

• Rum med afbrudt væg, synlige rør og byggematerialer. En stol, gulvspand og aviser ligger på gulvet. Vinduet giver lys.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.