Hej
I mit nye hus har de tidligere ejere åbnet op for portaler til de fleste rum. Da vi har brug for flere soveværelser, skal dette gendannes. Den væg, jeg nu skal bygge, består på den ene side af spånplade med masonit som overflade og på den anden side af gips. Gipssiden er let at lukke med 13mm gipsplader, men hvordan skal jeg gøre med masonitsiden? Hvis jeg bruger gips på den side også, er der risiko for, at samlingen mellem gipsen og masoniten revner? Skal jeg bruge spånplade eller masonit i stedet?
Masonit (3.2mm board fra byggmax) frister, fordi det ikke bygger så meget, men holder det og hvordan er det at bygge med? Jeg læste et sted, at masoniten skal lægges i blød og have sig, inden man monterer den, det lyder vanvittigt besværligt. Er det stadig sådan, eller er det bare at sømme den op?
Jeg ved, jeg burde spørge i mit byggemarked, men jeg får så dårlige svar hos byggmax...
mvh
Erik
I mit nye hus har de tidligere ejere åbnet op for portaler til de fleste rum. Da vi har brug for flere soveværelser, skal dette gendannes. Den væg, jeg nu skal bygge, består på den ene side af spånplade med masonit som overflade og på den anden side af gips. Gipssiden er let at lukke med 13mm gipsplader, men hvordan skal jeg gøre med masonitsiden? Hvis jeg bruger gips på den side også, er der risiko for, at samlingen mellem gipsen og masoniten revner? Skal jeg bruge spånplade eller masonit i stedet?
Masonit (3.2mm board fra byggmax) frister, fordi det ikke bygger så meget, men holder det og hvordan er det at bygge med? Jeg læste et sted, at masoniten skal lægges i blød og have sig, inden man monterer den, det lyder vanvittigt besværligt. Er det stadig sådan, eller er det bare at sømme den op?
Jeg ved, jeg burde spørge i mit byggemarked, men jeg får så dårlige svar hos byggmax...
mvh
Erik
Jeg forstår ikke rigtig hvilken "søm" mellem boardet og gipsen du mener?
At lægge masonit i blød er nok ingen god idé. Overhovedet. Masonit er i princippet eksploderede træfibre og disse er mere end villige til at suge vand som en svamp og helt miste deres bæreevne. Det bliver et slimet klistret rod af det hele.
At lægge masonit i blød er nok ingen god idé. Overhovedet. Masonit er i princippet eksploderede træfibre og disse er mere end villige til at suge vand som en svamp og helt miste deres bæreevne. Det bliver et slimet klistret rod af det hele.
Jeg vil prøve at forklare lidt nærmere.skogsingenjör sagde:
Det er altså ikke en helt ny væg jeg skal sætte op men det er en åbning i en væg som jeg skal sætte igen. Ovenover og på siderne af den nye væg er det gammel væg, af spånt+masonit.
Du kan ikke bygge væggen kun af masonit. Skal du bruge den bør du sætte spånt bagved. Sådan gjorde man i sin tid. Det blev anbefalet, at masoniten skulle fugtes og ligge og trække inden opsætning. Blødlægning lyder meget drastisk. Jeg tror man fugtede masoniten lidt og lagde dem oven på hinanden. Byggmax masonit har jeg kun set én gang, og den plade var ikke meget at råbe hurra for. Den var ikke plan og ville bule meget, hvis man satte den op på væggen. Måske derfor fugtede man og pladerne fik trække? Er det bare en åbning, der skal sømmes til, behøver man måske ikke fugte pladen. Alternativt kan man jo beklæde hele væggen med gips, fra hjørne til hjørne, så behøver man ikke være bange for, at det revner i samlingerne. Jeg ville nok tage almindelig 13 mm gips i så fald. Kan ikke lide renoveringsgips, og desuden er de så dyre.
At beklæde hele væggen bliver desværre dyrt og giver problemer med dørkarme, ellers er det et fristende alternativ. Kan man lukke hullet med gips, glasfibertejne kanterne og spartle og så tapetsere over, eller bevæger det sig så meget, at det ikke holder?
Eller skal man bruge spånplade? Fer + fugte masonit og holde på virker vildt besværligt. Men det er det selvfølgelig også, når den nye væg sprækker...
Eller skal man bruge spånplade? Fer + fugte masonit og holde på virker vildt besværligt. Men det er det selvfølgelig også, når den nye væg sprækker...
Medlem
· Västra Götaland
· 970 indlæg
Jeg stemmer på OSB+masonite i dette tilfælde. Det burde være muligt at fastgøre masoniten med montagelim som PL200.
Masonit bevæger sig. En bevægelsesfuge er nødvendig mellem materialerne for at undgå problemer. Den kan du fx fylde med blød fuge. Jeg ville have gipspladet hele væggen med renoveringsgips eller almindelig gips. Ville ikke have brugt masonit, da gips er bedre til alle tænkelige overflader, du har indendørs.
Tror du kan få det rimeligt godt med gipsvæg og blød fuge mod tilslutningen til den eksisterende væg samt renoveringstapet over hele overfladen, hvis du ikke vil gipse alt.
Tror du kan få det rimeligt godt med gipsvæg og blød fuge mod tilslutningen til den eksisterende væg samt renoveringstapet over hele overfladen, hvis du ikke vil gipse alt.
Klik her for at svare