Hej!
Begynder spørgsmål da det er første gang.
Jeg planlægger at bygge en indervæg, men jeg har brugt en "regelsøger" på gulvet for at se, hvor rørene/strømkablerne ligger. Det ser ud til at der er et rør i nærheden, hvor jeg skal fastgøre væggen (jeg skal skaffe en bedre regelsøger inden jeg går i gang!).

Mit spørgsmål er, hvor lang en søm/skrukke skal jeg bruge, når jeg fastgør bundplanken og selve rammen (vægregel/loftregel)?
På væggen og loftet er det beton, jeg fastgør i. I gulvet er der træparket, derefter masonit og så bjælkelag af beton, gætter jeg.

Har I nogle tips til en regelsøger, der er GOD? Denne zircon i520 er alt for upålidelig.
 
Jeg lejede en professionel model fra Boschs blå sortiment for at finde nogle klodser under pudset på facaden. Den så ud til at fungere perfekt indtil jeg satte boret i facaden; en ud af syv klodser var korrekt markeret.
Med andre ord har jeg ikke et godt indtryk af disse apparater!
 
  • Synes
tobbbias
  • Laddar…
surris
A andersanders123 sagde:
Hej!
Begynder spørgsmål da det er første gang.
Jeg planlægger at bygge en skillevæg, men jeg har brugt en "regelsøgning" på gulvet for at se hvor rørene/strømkablerne ligger. Der ser ud til at være et rør, der ligger i nærheden, hvor jeg skal fastgøre væggen (skal finde en bedre regelsøgning, før jeg går i gang!).

Mit spørgsmål er, hvor lange søm/skruer jeg har brug for, når jeg fastgør gulvskinnen og selve rammen (vægregel/takregel)?
På væggen og loftet er det beton, jeg fastgør i. På gulvet er der trægulv, så masonit og derefter betondæk, gætter jeg på.

Har I nogen tips til en regelsøgning, der er GOD? Denne zircon i520 er alt for upålidelig.
Er det gulvvarmerør, du er bekymret for? Hvad er det for et hus/lejlighed, og hvornår er det bygget? Det bør egentlig ikke ligge så højt oppe i pladen. Men regelsøgning kan lejes hos fx Cramo. Er det gulvvarme, så fungerer det rigtig godt med et termisk kamera for at se sløjferne.
Men hvis det ikke er gulvvarme, ville jeg ikke være så bekymret. Brug nogle betonskruer, der kun går ned 20mm i pladen, sæt tæt og lim skinnerne med. Fastgør godt i vægge og loft, hvis du ikke er bekymret for rør der.
 
Skal du bygge en enkel skillevæg, behøver du ikke engang fastgøre den til gulvet. Specielt ikke når du fastgør både i loft og væg. Derefter saver du de stående regler til en passende højde, så de presses fast mellem gulv og loftregel. Jeg har netop bygget hus på en betonplade med indstøbt gulvvarme, jeg ville ikke tage chancer med gulvvarmedybden og fastgørelsen, så jeg limede simpelthen gulvreglerne direkte på betonen (syllpapp hæftet og limet fast på reglen). I dit tilfælde kan du lige så godt sætte en skrue lige igennem parketten for at undgå eventuel bevægelse, det har jeg gjort før.
 
Senest redigeret:
  • Synes
frenberg og 2 andre
  • Laddar…
U-plade reglar til loft og gulv,


Fastgør med dobbelthæftende Bygg Tape (Beijer). + evt. nogle skruer.


De vertikale reglar skal være af trä...cc 60.



(håbløst at skrue gips skruer på plade reglar)....((special skruer måske virker med gips og vertikale plade reglar....))



Ellers er tipsene gode på følgende link...




Byggmax anbefaler, bygge skillevæg med stålreglar
 
  • Synes
Henkan Sundberg
  • Laddar…
surris
G Granatäpple sagde:
U-plade regler til loft og gulv,


Fastgør med dobbelthæftende Bygg Tape (Beijer). + evt. nogle skruer.


De vertikale regler skal være af træ...cc 60.



(håbløst at skrue gips skruer på plade regler)....((special skruer måske virker med gips og vertikale plade regler....))



Ellers er tipsene gode på følgende link...




Byggmax giver tips, bygge indervæg med stålregler
Nej fyfan for pladeregler...så at sætte gulvliste og loftsliste i det...
 
Dobbeltklæbende tape på gulvet. Fungerer supergodt.
 
  • Synes
Henkan Sundberg og 1 anden
  • Laddar…
A
Pladeskinner er uden tvivl det bedste alternativ til indervægge. Garanteret lige vægge, nemme at fastgøre i gulv og loft, nemt at få de stående stolper på præcis det rigtige sted m.m.

Gulvsoklen fæstner jo alligevel i krydsfineret, så ingen problemer med at skyde disse heller.
 
  • Synes
Fadai
  • Laddar…
HomeboY HomeboY sagde:
Skal du bygge en enkel indervæg, behøver du ikke engang fastgøre i gulvet. Specielt ikke når du fastgør både i loft og væg. Så saver du de stående regler til en passende højde, så de trykkes fast mellem gulv og loftregel. Jeg har lige bygget hus på en betonplade med indstøbt gulvvarme, jeg ville ikke risikere noget med gulvvarmedybden og fastgørelse, så jeg limede simpelthen gulvreglerne direkte på betonen (syllpapp hæftede og limede jeg fast på regelen). I dit tilfælde kan du lige så godt sætte en skrue direkte gennem parketten for at undgå eventuel bevægelse, det har jeg gjort før.
Hvordan pokker fik du til dampspærren da? Lyder helt forkert.
 
  • Wow
Kurtivan
  • Laddar…
R RoBo sagde:
Hvordan pokker fik du til dampspærren da? Lyder helt forkert.
Dampspær på en indervæg? Hvad mener du?
 
  • Synes
lopec og 2 andre
  • Laddar…
surris
A Emil_K sagde:
Plåtskinner er overlegen det bedste alternativ til indervægge. Garanteret lige vægge, nemme at fastgøre i gulv og loft, let at få stolperne til at stå præcist rigtigt osv.

Gulvsokkelen fastgøres jo alligevel i pladen, så ingen problemer med at skyde dem heller.
Jeg er ikke enig med dig... pladeprofiler er et satans påfund. Skal efter min mening kun bruges, når der er en brandklasse eller intet organisk må bruges. Det går meget hurtigere at få op en træregelvæg, og det bliver bedre.
 
  • Synes
k.qvant og 2 andre
  • Laddar…
HomeboY HomeboY sagde:
Dampspærre på en indvendig væg? Hvad mener du?
Selvfølgelig mod en betonplade med gulvvarme. Ikke på, under.
 
Rigtig gode kommentarer, elsker dette forum =)
Her vedhæfter jeg et billede fra hvordan det ser ud ifølge bygningsinstruktionerne. Det er en andelslejlighed, og jeg bor på stueetagen, huset er bygget i 1974 og stammer skiftet typ slutningen af 90'erne tror jeg.

Men som jeg tolker nogle af jer, så behøver man egentlig ikke engang at fæstne indervæggen i gulvet (da jeg fæstner i loftet og sidevæggen)? Godt at vide, før I svarer på det spørgsmål, er at min indervæg kun vil kunne fæstnes på den ene kortside (se vedhæftet plantegning, det er altså sovealkovens vægge jeg bygger op), og som I ser på plantegningen kan jeg kun fæstne den i EN betonvæg, samt i loftet, samt måske så lime mod gulvet? Lidt bekymret for at det ikke vil være nok at lime, da jeg kun fæstner i en sidevæg... hvad tror I?

b) Hvor lange skruer/søm anbefales at have for at fæstne reglerne i betonvæggen og betonloftet?

Tak skal I have!
 
  • Diagram af gulvkonstruktion med parket, masonit, sand, varmerør, afløbsrør, el ledninger, bjælkelag og betonudjævning.
  • Plantegning af lejlighed fra 1974 med køkken, stue, sovealkove, badeværelse og balkon. Vægge angivet til indretningsprojekt.
Senest redigeret:
A
surris mattias1jonsson sagde:
Jeg er ikke enig med dig... stålregler er et satans påfund. Skal efter min mening kun bruges, når der er en brandklasse, eller intet organisk må bruges. Det går meget hurtigere at få op en træregelvæg, og det bliver bedre
Ja, stålregler er et helvede at arbejde med. Stålskinner og træpinde derimod, som jeg skrev, er utrolig praktiske
 
  • Synes
Granatäpple
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.