2,586 læst ·
6 svar
3k læst
6 svar
Byg 1 soveværelse til 2, i hvilken rækkefølge skal jeg begynde?
Hej!
Skal lige starte renovering af et soveværelse, som vi har. Det er fra begyndelsen 2 værelser, da rummet har 2 døre, og man kan se, at der har været en væg imellem. Jeg havde tænkt mig at sætte en væg op imellem for at lave 2 værelser; skal jeg fastgøre reglen i gulvet, eller skal jeg fjerne gulvet først (der er beton under laminatgulvet) for skillevæggen og færdiggøre væggen, så lægge gulv? Eller skal jeg lægge gulv i hele rummet og så bygge væggen? (bore igennem gulvet og ned i betonen)
Vil gerne vide i hvilken rækkefølge jeg skal starte med renoveringen.
Skal jeg skifte indvendige døre inden jeg ordner væggene, eller skal jeg skifte dørene til sidst?
MVH/Jonathan
Skal lige starte renovering af et soveværelse, som vi har. Det er fra begyndelsen 2 værelser, da rummet har 2 døre, og man kan se, at der har været en væg imellem. Jeg havde tænkt mig at sætte en væg op imellem for at lave 2 værelser; skal jeg fastgøre reglen i gulvet, eller skal jeg fjerne gulvet først (der er beton under laminatgulvet) for skillevæggen og færdiggøre væggen, så lægge gulv? Eller skal jeg lægge gulv i hele rummet og så bygge væggen? (bore igennem gulvet og ned i betonen)
Vil gerne vide i hvilken rækkefølge jeg skal starte med renoveringen.
Skal jeg skifte indvendige døre inden jeg ordner væggene, eller skal jeg skifte dørene til sidst?
MVH/Jonathan
Er det kun dørbladene du skal skifte, eller også karmene?
Du skal under alle omstændigheder fjerne det eksisterende gulv og sætte den nye væg op. Hvis du skal sætte nye karme ind, gør du det inden du lægger gulvet.
Dørbladene sætter du i til sidst, så du ikke ridser dem.
Laminatgulvene skal ligge "flydende", dvs. de skal kunne bevæge sig lidt med ændret temperatur og fugtighed, og derfor skal man ikke skrue en vægramme i dem. Det besværliggør også den dag, du vil skifte laminatgulvet.
Du skal under alle omstændigheder fjerne det eksisterende gulv og sætte den nye væg op. Hvis du skal sætte nye karme ind, gør du det inden du lægger gulvet.
Dørbladene sætter du i til sidst, så du ikke ridser dem.
Laminatgulvene skal ligge "flydende", dvs. de skal kunne bevæge sig lidt med ændret temperatur og fugtighed, og derfor skal man ikke skrue en vægramme i dem. Det besværliggør også den dag, du vil skifte laminatgulvet.
Jeg vil skifte hele dørpartiet, også karmene.
Ok, jeg mistænkte næsten det, jeg skal fjerne laminatgulvet og lægge parket efter jeg har sat skillevæggen op.
Så også at rummet jeg har til at sætte en skillevæg på er kun 85 mm bred, det er mellemrummet mellem de 2 vinduer. Bliver nødt til at køre 45*45 og enkeltgips, ville helst have noget bagved gipsen, men kan ikke finde noget som er maks 7mm tykt. Ser at væggene fra soveværelset ud til stuen er bygget med 45*45 og enkeltgips.
Nogen der ved hvordan jeg skal/kan gøre det på bedste måde?
Ok, jeg mistænkte næsten det, jeg skal fjerne laminatgulvet og lægge parket efter jeg har sat skillevæggen op.
Så også at rummet jeg har til at sætte en skillevæg på er kun 85 mm bred, det er mellemrummet mellem de 2 vinduer. Bliver nødt til at køre 45*45 og enkeltgips, ville helst have noget bagved gipsen, men kan ikke finde noget som er maks 7mm tykt. Ser at væggene fra soveværelset ud til stuen er bygget med 45*45 og enkeltgips.
Nogen der ved hvordan jeg skal/kan gøre det på bedste måde?
Hvis du nu vil beholde gulvet, ville jeg tegne op hvor væggen skal stå og skære det stykke ud med en rundsav indstillet med en sådan dybde, at den ikke rammer betonen.
Dæk gulvet med FORNUFTIGt papir - Ikke sådan noget brunt skidt de sælger i diverse byggemarkeder, men rigtig "mælkepapir".
Læg en liste på gulvet, jeg mener selv, at metalregler er praktiske. Bruger du træregler og det er mod sålen, ville lumppap nok anbefales for at forhindre, at fugt trænger op i konstruktionen. Stadig mener jeg, at metal er mere praktisk.
Lod ind eller brug vaterpas eller laser for at sætte listen i loftet.
Op med reglerne mod de to ydervægge.
Ind med de resterende regler, og tænk på afstanden afhængig af plademateriale. Mål dem ind med vaterpas.
Tegn midten ud på OSB, hvis du bruger 900 plader inden montering, så du ved, hvor listen sidder.
På med OSB på den ene side, ind med isolering, fordelagtigt Piano Lydplade.
På med OSB på den anden side - Tænk på at forskyde samlingerne, så samlingerne på OSB ikke er på samme liste som den anden side.
På med gips, husk ikke at sætte gipsens samling på samme liste som samlingen på OSB.
Løft gipsen mod loftet, hvis de er en smule for korte. (Gulvlisterne skjuler jo mellemrummet)
Spartle - Stribe - Male.
Gulvlister.
Udskift dine døre eller dørblade efter renoveringen.
EDIT:
Læste nu 85mm - Ville så køre med 45 regler med OSB+ROT Gips på 6.5mm i det tilfælde = 83mm. Og måske justere foderet på vinduerne ved behov.
Dæk gulvet med FORNUFTIGt papir - Ikke sådan noget brunt skidt de sælger i diverse byggemarkeder, men rigtig "mælkepapir".
Læg en liste på gulvet, jeg mener selv, at metalregler er praktiske. Bruger du træregler og det er mod sålen, ville lumppap nok anbefales for at forhindre, at fugt trænger op i konstruktionen. Stadig mener jeg, at metal er mere praktisk.
Lod ind eller brug vaterpas eller laser for at sætte listen i loftet.
Ind med de resterende regler, og tænk på afstanden afhængig af plademateriale. Mål dem ind med vaterpas.
Tegn midten ud på OSB, hvis du bruger 900 plader inden montering, så du ved, hvor listen sidder.
På med OSB på den ene side, ind med isolering, fordelagtigt Piano Lydplade.
På med OSB på den anden side - Tænk på at forskyde samlingerne, så samlingerne på OSB ikke er på samme liste som den anden side.
På med gips, husk ikke at sætte gipsens samling på samme liste som samlingen på OSB.
Løft gipsen mod loftet, hvis de er en smule for korte. (Gulvlisterne skjuler jo mellemrummet)
Spartle - Stribe - Male.
Gulvlister.
EDIT:
Læste nu 85mm - Ville så køre med 45 regler med OSB+ROT Gips på 6.5mm i det tilfælde = 83mm. Og måske justere foderet på vinduerne ved behov.
Senest redigeret:
Retter mit eget svar - OSB er jo faktisk 11mm og intet andet, så 45 regel med OSB og 6,5mm gips giver en total på 80mm.slacker sagde:Hvis du nu vil beholde gulvet, ville jeg tegne, hvor væggen skal stå, og skære strimlen ud med en rundsav indstillet til en sådan dybde, at den ikke rammer betonen.
Dæk gulvet med FORNUFTIG papir – ikke sådan noget brunt skidt, de sælger i diverse byggemarkeder, men rigtig "mælkepapir".
Læg en lægte ud på gulvet, og jeg synes selv, at metalregler er praktiske. Hvis du bruger træregler mod sålen, vil jeg nok anbefale tætpapir for at forhindre, at fugt trænger op og ind i konstruktionen. Jeg synes stadig, at metal er mere praktisk.
Brug lodsnor eller vaterpas eller laser for at sætte reglen op i loftet.
Ind med de resterende regler, og husk afstanden afhængig af pladematerialet. Mål dem ind med vaterpas.
Tegn midten af OSB op, hvis du bruger 900 plader inden montering, så du ved, hvor reglen sidder.
På med OSB på den ene side, ind med isolering, for eksempel Piano Lydskive.
På med OSB på den anden side – husk at forskyde samlingerne, så samlingerne på OSB ikke er på samme regel som den anden side.
På med gips, husk ikke at sætte gipsens samling på samme regel som samlingen på OSB.
Løft gipsen mod loftet, hvis de er lidt for korte. (Gulvlisten skjuler jo mellemrummet)
Spartle – Tape – Male.
Gulvlister.
EDIT:
Jeg læste nu 85mm - Ville da bruge 45-regler med OSB+ROT Gips på 6,5mm i så fald = 83mm. Og måske justere foderet på vinduet om nødvendigt.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Bör man bygga väggarna med 195-reglar på typ en sån här konstruktion?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Vi ska bygga ut ett sovrum+toa på 18 kvm ,,det blir en krypgrund. Det är lera mark
Grund & Markarbeten -
Lave om 3 Soveværelser til 2 Store Kontorer (Fjerne 1 væg og udvide en eksisterende væg)
Byggematerialer & Byggeteknologi