Hvorfor knækker stålreglarne, når jeg skruer fibercementpladerne?
Nu er jeg omsider kommet til, at det er tid til at sætte vægpladerne på kældervæggene. I inderhjørnerne kan man se, at pladen, som kommer bagerst, bøjer indad.
Det første hjørne generede mig lidt, men jeg tænkte på at sætte en liste eller fugemasse.
Det andet hjørne blev endnu større sprække. Jeg løsrev pladen, borede gennem reglen og satte en pløk i hulstensvæggen og en skrue med stort hoved, der pressede mod reglen bagfra. Føles som om, at det egentlig ikke skulle være nødvendigt.
Hvad gør jeg forkert?
Hvad er bedst til at dække sprækken med, hvis jeg ikke kan fjerne den?
I mangel på forslag prøver jeg dette.
Jeg klippede en 35mm bred strimmel fra en 120mm u-skinne og fik så en vægophængning, der kunne justeres i højden.
Det bliver nogle ophæng pr. hjørneskinne
Reglen bliver betydeligt vridstivere nu.
Dårlig respons her på forumet, så jeg fortsætter med at improvisere.
Jeg forstærkede et yderhjørne inden jeg begynder at sætte plader der. Satte tidligere varianten af støtte + et t-stykke. Det er en væg med spalte, der møder en væg uden spalte.
Jeg havde vel ikke problemer med at de bøjede sig uden med at få det stift nok til badeværelse på 45 regel - Fugeskum mellem regel og væg var min løsning.
Tricket er at begynde at skrue skiven øverst eller nederst for derefter at skrue sig opad eller nedad. På denne måde vrider reglen sig ikke lige så let. Man må ikke trykke for meget, men lade skruen arbejde sig ind i reglen.
Jeg havde vel ikke problemer med at de bøjede sig, men med at få det stift nok til badeværelse på 45 regel - Fogskum mellem regel og væg var min løsning.
[bild]
Kreativ løsning! Har du fået op væggene, og blev det stabilt?
Tricket er at begynde at skrue pladen øverst eller nederst for derefter at skrue sig opad eller nedad. På denne måde vrider reglen sig ikke lige så let. Man må ikke trykke for meget, men lade skruen arbejde sig ind i reglen.
Det lyder som løsningen på mit problem.
Jeg har Gunnebo fibercementskruer, desværre borer de ikke så godt i reglen. Man må blive stående og arbejde længe, og så bliver man utålmodig og trykker hårdt...
Jeg satte heller ikke alle skruer direkte, men tænkte at skrue resten i, når pladerne var på plads.
Det bidrager sikkert også.
Satte et indre hjørne i går, nu med vægmonterede regler, og det blev markant meget bedre.
Ingen sprække, så jeg slipper at sætte en liste.
Jeg vil nok gøre alle regler vægmonterede, det føltes betydeligt mere stabilt.
Kreativ løsning! Har du fået op væggene og blev det stabilt?
/Höghus
Utrolig forskel fra før - Badeværelset har været helt klart siden februar og rette hjørner blev bemærket ved flisebelægning.
Gjorde bryggerset for et par år siden og der kæmpede jeg med plastdistancer for at få stivhed i reglerne, skum var en langt bedre løsning.
Utrolig forskel fra før - Badeværelset er helt færdigt siden februar, og lige hjørner blev noteret ved fliselægning.
Lavede vaskerummet for nogle år siden, og der kæmpede jeg med plastdistancer for at få stivhed i reglarne, skum var en betydeligt bedre løsning.
Dejligt når det virker!
Jeg har flere 120mm reglar liggende, som jeg ikke vil få brug for, så jeg har masser af plade at klippe i...
Seneste variant er trekantede blæk, med dobbeltplade mod væg. 4 støtte på hjørneprofilerne og 3 på øvrige profiler. Lige så lette at justere ind og en vægboring mindre. Måske marginalt værre mod trækkrafter, men helt ok her.
Jeg vil også skrue reglen for den dækkende plade i inderhjørnerne på eksisterende plade.
Jeg erindrede pludselig nogle gamle loppefund, der gjorde livet lettere. De havde ligget ubrugte alt for længe...
En hulletang til bilplade og det schweiziske mirakel Zyliss Profi-King, en skruestik i aluminium(!). Fungerede fremragende til at bukke plade med, bare at fastgøre på en mineritskive.
Det blev også et stykke gammel tagplade, hvor inderdelen til luftvarmepumpen skal hænge.
Yderligere en ting, der ville have hjulpet, havde været bedre planlægning af stålreglerne.
Havde jeg sat dem, så jeg begyndte at skrue pladerne i reglenes "rygside" i stedet for siden uden støtte, ville alt være blevet mere stabilt.
Fandt, at min gamle skruemaskine havde bitsfæste, da jeg skruede chucken af.
En Milwaukee PES12T Option.
God bonus!
/Høghus
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.