41,069 læst ·
30 svar
41k læst
30 svar
Bryde kælder op for at øge lofthøjde
OT bestemt men: fan, jeg ville kunne dræne om med en sandsug i så fald. Nu graver jeg i hånden (alene) ned til omkring 270 cm dybde. Kun sand så det er let at grave, men man kan ikke lægge opgravningsmasserne ved siden af, fordi det raser ned hele tiden, så de skal køres væk med trillebør. Kan fortælle dig, at man bliver stærk i armene af at fylde en trillebør fra bunden af hullet.Gaude sagde:
Så der - færdigbrokket!
MVH
Ronnie
Jeg skal efter at jeg har forlænget væggen nedefra med to lag leca grave rundt om huset. En hjulgraver er bestilt som "glufser" rundt om huset på en dag. Jeg har samme "problem", kun sand hvor jeg graver, så det styrter ned. Derefter pordrän og dræningsslange. Jeg har også bestilt 4 las med 8-16 til genopfyldning. En hel del arbejde, men det kommer til at blive perfekt når det er færdigt. Samtidig med at jeg gør dette, skal jeg også skifte stammer og vandslange til huset.
Jeg ved dog ikke hvor meget man kan grave under eksisterende væg uden at risikoen for sætninger øges, da det kun er en sænket væg der står på sand. Forslag modtages med tak......
Jeg ved dog ikke hvor meget man kan grave under eksisterende væg uden at risikoen for sætninger øges, da det kun er en sænket væg der står på sand. Forslag modtages med tak......
ja, mejsle var det, jeg var indstillet på fra begyndelsen. men det er jo et kæmpe arbejde... lød så utroligt meget nemmere det der med betonsav....Fasting65 sagde:
4 tusinde for en klinge... jøsses... ja, det er sikkert en diamantbestykket klinge af titanium og sikkert lidt forgyldning i centerhullet, så 4 tusinde er sikkert berettiget.
Der har aldrig været nogen armering i de gulve vi har lavet. Og måske mellem 50-80 mm tykt. Skær som du siger et gittermønster, ret små firkanter ellers bliver man hurtigt træt og lejer en transportør og sender det gennem et vindue. Sav alt på én gang. Så kan du jo levere saven tilbage næste dag. Det man misser kan man jo bryde væk eller bruge en slegge. Og lej en sav med vandkøling og elmoddha sagde:det lyder jo rigtig smutt!! min lokale udlejer har dette i sortimentet: 3422 Gulvsav, beton, skæredybde 170 mm, 3-faset ................................................................ 350 kr 3423 Gulvsav, beton, skæredybde 320 mm, 3-faset ................................................................ 470 kr
hvor lang tid tog det at save for dig?
jeg har sammenligneligt "bare"max 35 kvm at fixe... tygger den i sig armering og sådan eller bliver udlejeren sur når han får tilbage en klinge glat som en babynumse?
omtrent hvor store firkanter er "passende"? og hvordan går man til værks? saver først hele gulvet som i et gitter og så fjerner det?
hvilken maskine er bedst egnet tror du? 170mm burde vel fungere udmærket til min 70'er-fundament. måske skal sætte borehammeren i gulvet for at måle tykkelsen først...
vi kappe 220kvm på en dag. Så tog det jo lidt længere tid at bære ud. Nu var det et stykke tid siden vi gjorde noget sånt det var da man var ung og dum.(fattig student)
haha, det lyder mere som om du var ung og smart!Henrik1234 sagde:
men du havde ingen armering! hvor gammelt var/er dit hus?
se! http://www.hyres-maskiner.se/T83-9.htm
betonsav "Tilpasset til savearbejde i armerede betongulve, elementer osv."!! yei...! så er sikkert de fleste i stand til det samme. det skal vist være diamantskive, og man skal købe det til, når man lejer (forståeligt)...men jeg har (endnu) ikke fundet nogen præcis pris. men det ser ud til at ligge på 3000-5000 kr stykket......huvvaliiiigen....
betonsav "Tilpasset til savearbejde i armerede betongulve, elementer osv."!! yei...! så er sikkert de fleste i stand til det samme. det skal vist være diamantskive, og man skal købe det til, når man lejer (forståeligt)...men jeg har (endnu) ikke fundet nogen præcis pris. men det ser ud til at ligge på 3000-5000 kr stykket......huvvaliiiigen....
du kender ingen, der arbejder som jordarbejder?. de plejer at have benzin drevne for at skære haveplader asfalt m.m. man kan låne for lidt penge uden kvitteringer
.
om man skal bila en hel kælder op, så føles 3000 stadig som en dråbe i havet
.... læste i en avis, og der havde de lejet et transportbånd, som de trak ud gennem kældervinduet og transporterede alt det sønderbrudte gulv ud... kan jo være værd, hvis man ikke vil få en brækket ryg med i købet...
/
M
/
M
jamenså... så kører vi på det!!
transportbånd behøver jeg nok ikke, jeg har ingen vinduer i rummene, hvor der skal graves. men kåken er sutteräng, så der er en dør et rum væk, hvor man kan køre en trillebør igennem...
Lej en 130mm klinge der kører på 240volt, sav gulvene op i stykker à 60 x 90cm. Når hele gulvene er savet op, begynder man længst fra udgangen med at laste stykkerne på en sækkevogn, last hele tiden væk fra døren I bruger, så kan I bruge det glatte gulv til det sidste.
Når alt er ude, skal I se, hvor syllen ligger i højden (oftest ca. 30cm under beton), og hvis det er nok med de ca. 20cm ekstra som bil uden at gøre noget ved syllen, så frilægger I kælderen ned til syllen og komprimerer et tyndere lag 8-16 med 220 kilos vibrator. Læg derefter 80mm celleplast, indstil gulvvarmen i celleplasten og støb eller spartl de sidste 20mm op, så I dækker gulvvarmen, derefter plast og parket—klart.
Hvis man også vil sænke syllen, så man kan få en rigtig god lofthøjde, så er det noget mere besværligt og kræver sin mand & tålmodighed, men det kan lade sig gøre. Man skal begynde med at grave rigtig dybe huller under syllen. Hullerne bør være 1 meter dybe & 1 X 1 i diameter, og man gør dette med ca. 2,5 meters mellemrum langs hele den bærende syll i kælderen. Derefter grunder/drænerer man hvert hul med ca. 10-15cm 8-16 makadam og pakker det godt sammen, lægger 3 lag af 100mm 100s celleplastisolering & armerer med 12 stk. 10mm jern lagt på kryds og tværs, og støber med almindelig grovbeton k40 en 150mm tyk plade.
Denne plade, som I har støbt, udgår I fra med murblokke opad, til I når den gamle huskrops sten. I murer opad fra alle nygjorte plader, og til slut er I kommet rundt om hele syllen, og derefter bæres huset af jeres nye bærende punkter.
Derfra kan I fjerne den resterende syll, tilkalde Ragnsells sugebil for at suge det meste af sand/jord mm. ud, dræner den øvrige kælder med ca. 10-15cm 8-16 makadam og pakker ordentligt, derefter celleplast 3 X 100mm s80 eller s100 plus 15 cm beton, og derefter bygge de resterende vægge fra den nye støbning og møde den gamle.
Og vips har I fået 240cm i hele kælderen.
MvH Jawen
Når alt er ude, skal I se, hvor syllen ligger i højden (oftest ca. 30cm under beton), og hvis det er nok med de ca. 20cm ekstra som bil uden at gøre noget ved syllen, så frilægger I kælderen ned til syllen og komprimerer et tyndere lag 8-16 med 220 kilos vibrator. Læg derefter 80mm celleplast, indstil gulvvarmen i celleplasten og støb eller spartl de sidste 20mm op, så I dækker gulvvarmen, derefter plast og parket—klart.
Hvis man også vil sænke syllen, så man kan få en rigtig god lofthøjde, så er det noget mere besværligt og kræver sin mand & tålmodighed, men det kan lade sig gøre. Man skal begynde med at grave rigtig dybe huller under syllen. Hullerne bør være 1 meter dybe & 1 X 1 i diameter, og man gør dette med ca. 2,5 meters mellemrum langs hele den bærende syll i kælderen. Derefter grunder/drænerer man hvert hul med ca. 10-15cm 8-16 makadam og pakker det godt sammen, lægger 3 lag af 100mm 100s celleplastisolering & armerer med 12 stk. 10mm jern lagt på kryds og tværs, og støber med almindelig grovbeton k40 en 150mm tyk plade.
Denne plade, som I har støbt, udgår I fra med murblokke opad, til I når den gamle huskrops sten. I murer opad fra alle nygjorte plader, og til slut er I kommet rundt om hele syllen, og derefter bæres huset af jeres nye bærende punkter.
Derfra kan I fjerne den resterende syll, tilkalde Ragnsells sugebil for at suge det meste af sand/jord mm. ud, dræner den øvrige kælder med ca. 10-15cm 8-16 makadam og pakker ordentligt, derefter celleplast 3 X 100mm s80 eller s100 plus 15 cm beton, og derefter bygge de resterende vægge fra den nye støbning og møde den gamle.
Og vips har I fået 240cm i hele kælderen.
MvH Jawen
Når det gælder omkostninger for en diamantklinge, så vil jeg huske at slidomkostningen er ca. 2.000 kr ekskl. moms / mm. Så kommer lejen for saven oveni. At købe en ny klinge i størrelsen 300-400 mm ville jeg gætte ligger omkring ca. 6.000 kr ekskl. moms. Er pladen ca. 100 mm tyk, så skal klingen være mindst 300 mm i diameter, da centerfæstet gør, at man ikke kan bruge hele radius. Det er ingen problemer at save gennem armering eller lignende, men lej en vandkølet sav med den rigtige klinge, ellers vil I få støv i hele huset, indtil I skal sælge boligen. Når I og eventuelt hvis I skal bryde, så brug tid på at tape og plastre af for at forhindre, at støvet spreder sig til resten af huset. Støvet har en fantastisk evne til at sprede sig. En meget smart ting er at leje en støvfælde og stille den i rummet med udblæsning ud fra huset. Den tager hånd om en stor del af støvet og skaber et lille undertryk i kælderen, så støvet ikke sniger sig op i huset.