41,069 læst ·
30 svar
41k læst
30 svar
Bryde kælder op for at øge lofthøjde
Side 1 af 3
Hej!
Jeg overvejer, om vi skal brække en kælder op for at få lidt mere lofthøjde. Det er så lavt til loftet, kun 1,97 med lidt højere lofthøjde (måske 2,3 m) ville det føles rarere.
Vi har en kælder bygget i midten af 70'erne, og jeg spekulerer på, om det er rimeligt at brække op og øge lofthøjden.
Forstår at der måske kan være problemer, såsom at klippen kommer tæt på fundamentet, men forudsat at det ikke er sådanne problemer.
Hvis nu mine tanker er rimelige, hvad kan det tage i tid at brække en kælder op på 90 kvadratmeter tror du?
Taknemmelig for hjælp!
//Generelt
Jeg overvejer, om vi skal brække en kælder op for at få lidt mere lofthøjde. Det er så lavt til loftet, kun 1,97 med lidt højere lofthøjde (måske 2,3 m) ville det føles rarere.
Vi har en kælder bygget i midten af 70'erne, og jeg spekulerer på, om det er rimeligt at brække op og øge lofthøjden.
Forstår at der måske kan være problemer, såsom at klippen kommer tæt på fundamentet, men forudsat at det ikke er sådanne problemer.
Hvis nu mine tanker er rimelige, hvad kan det tage i tid at brække en kælder op på 90 kvadratmeter tror du?
Taknemmelig for hjælp!
//Generelt
Det lyder ikke som et sjovt arbejde.
Kan du komme ind med en lille gravemaskine, typ Bobcat?
Hvis du skal gøre det i hånden, bør du overveje følgende:
Du skal bryde og fjerne ca. 9 kubik beton, derefter fjerne ca. 27 kubik fyldmaterialer. Hvis du skal have et nyt bærelag og jordisolering, bliver det fjernet yderligere 9 kubik per dm. Derefter tilbage med nyt bærelag, isolering, armering og endelig 9 kubik beton.
Jeg ville ikke gøre det arbejde i hånden.
Kan du komme ind med en lille gravemaskine, typ Bobcat?
Hvis du skal gøre det i hånden, bør du overveje følgende:
Du skal bryde og fjerne ca. 9 kubik beton, derefter fjerne ca. 27 kubik fyldmaterialer. Hvis du skal have et nyt bærelag og jordisolering, bliver det fjernet yderligere 9 kubik per dm. Derefter tilbage med nyt bærelag, isolering, armering og endelig 9 kubik beton.
Jeg ville ikke gøre det arbejde i hånden.
Alt går, hvis man orker.
Jeg bilade ud halvdelen af den overflade, du taler om, og det tog ca. 6 måneder.
Jeg ville gætte på, at det tager mellem 4-10 måneder afhængigt af, hvor effektiv du er, samt andre omstændigheder som familie mm.
I bagspejlet skulle jeg nok have ladet nogen anden gøre arbejdet.
Som mattiasp sagde, er det ikke sjovt...
Men det blev billigere på denne måde, men til hvilken pris? Man følte sig som en straffefange og så ikke familien så meget.
Træt hjem fra arbejde, på med arbejdstøjet og stille sig og bila dag ud og dag ind, så snart der var mulighed.
Ofre en del af ydervæggen og kør ind med en Bobcat.
Antager, at der går lidt snegle-dynamit til, hvis du har klippegrund, jeg havde blåler.
Jeg bilade ud halvdelen af den overflade, du taler om, og det tog ca. 6 måneder.
Jeg ville gætte på, at det tager mellem 4-10 måneder afhængigt af, hvor effektiv du er, samt andre omstændigheder som familie mm.
I bagspejlet skulle jeg nok have ladet nogen anden gøre arbejdet.
Som mattiasp sagde, er det ikke sjovt...
Men det blev billigere på denne måde, men til hvilken pris? Man følte sig som en straffefange og så ikke familien så meget.
Træt hjem fra arbejde, på med arbejdstøjet og stille sig og bila dag ud og dag ind, så snart der var mulighed.
Ofre en del af ydervæggen og kør ind med en Bobcat.
Antager, at der går lidt snegle-dynamit til, hvis du har klippegrund, jeg havde blåler.
Hej Vi bilade ur 240kvm. Lejede en vandkølet betonsav og skar firkanter ud i passende størrelse, så bar vi dem ud i hånden. Derefter ringede vi til Norrvac, så sugede de sandet ud, som var under betonen. Det var en rigtig styrketræning, men det var det værd nu bagefter med 230 i hele kælderen, i stedet for 185 som det var før 
Tak for svaret!
Det lyder ikke helt umuligt, og det kunne måske gøres i etaper, tage måske en del af kælderen og øge loftshøjden i den del. Præcis når vi kommer ned for kældertrappen, har vi et badeværelse, og jeg overvejer, om vi måske kunne fjerne den del, måske 6 kvm og derefter den del af gangen som er udenfor, måske 5 kvm, lade resten være urørt så længe og derefter have et par trappetrin ind til den lange korridor, der rummer resten af kælderen. Tror I, det bliver mærkeligt?
Huset ligger på landet, så vi forstyrrer i hvert fald ikke nogen naboer.
Det lyder ikke helt umuligt, og det kunne måske gøres i etaper, tage måske en del af kælderen og øge loftshøjden i den del. Præcis når vi kommer ned for kældertrappen, har vi et badeværelse, og jeg overvejer, om vi måske kunne fjerne den del, måske 6 kvm og derefter den del af gangen som er udenfor, måske 5 kvm, lade resten være urørt så længe og derefter have et par trappetrin ind til den lange korridor, der rummer resten af kælderen. Tror I, det bliver mærkeligt?
Huset ligger på landet, så vi forstyrrer i hvert fald ikke nogen naboer.
Men jeg forstår ikke... Står huset ikke på sokler eller noget sådant?
Hvordan gør man så, når man graver sig flere decimeter under husets bærende dele?
Skal man støbe eller mure en ny bærende væg under soklen, eller hvordan gør man?
Hvordan gør man så, når man graver sig flere decimeter under husets bærende dele?
Skal man støbe eller mure en ny bærende væg under soklen, eller hvordan gør man?
I nogle tilfælde ligger sålen langt under det eksisterende gulv. Sådan så det ud hos et par naboer.
I andre tilfælde må man grave ud et stykke under ydervæggen ad gangen og bygge en ny ydervæg op.
I andre tilfælde må man grave ud et stykke under ydervæggen ad gangen og bygge en ny ydervæg op.
lyder jo rigtig smutt!! min lokale udlejer har dette i udbuddet:Henrik1234 sagde:Hej Vi bilade ur 240kvm . Hyrde en vandkølet betonsav og skar op firkanter i passende størrelse, så bar vi dem ud for hånd. Så ringede vi Norrvac, så sugede de sandet ud, der var under betonen. En rigtig styrkepas var det, men det var det værd nu bagefter med 230 i hele kælderen. modfor 185 som det var før![]()
3422 Gulvsav, beton, skæredybde 170 mm, 3-fas ................................................................ 350 kr
3423 Gulvsav, beton, skæredybde 320 mm, 3-fas ................................................................ 470 kr
hvor lang tid tog det at save for din del?
jeg har sammenligneligt "bare"
omtrent hvor store firkanter er "passende"? og hvordan går man til værks? saver først hele gulvet som i et gitter og plukker det så ud?
hvilken maskine er bedst egnet tror du? 170mm burde vel fungere udmærket for min 70'er-fundament. måske må jeg sætte borehammeren i gulvet for at måle tykkelsen først...
Udlejeren bliver meget glad, når du kommer tilbage med en helt slidt klinge. Du skal oftest betale ret store penge for hver halve millimeter, som du slider på klingen. En ny klinge er latterligt dyr.
ville tro det... :-/ men kan klingerne klare armering eller?
nu ved jeg i og for sig ikke, om jeg har armering i gulvet, for jeg har ikke banket noget gulv i stykker endnu. mine (kælder)vægge er dog fulde af armering. det ved jeg efter at have boret et par huller i dem...
men hvis betonsav IKKE er så godt, når man har armering, hvad er så den bedste metode pris/tid?
nu ved jeg i og for sig ikke, om jeg har armering i gulvet, for jeg har ikke banket noget gulv i stykker endnu. mine (kælder)vægge er dog fulde af armering. det ved jeg efter at have boret et par huller i dem...
men hvis betonsav IKKE er så godt, når man har armering, hvad er så den bedste metode pris/tid?
Mindst firedobbelt pris - har jeg hørt - men Cramofyren KAN jo have overdrevet.
Hvad man saver med, hvis man har armering, ved jeg ikke. Jeg tror, man ellers må bore og klippe armeringen, men det er bare et gæt.
Hvad man saver med, hvis man har armering, ved jeg ikke. Jeg tror, man ellers må bore og klippe armeringen, men det er bare et gæt.
jeg er i gang med at bære sand i dag skal ud med ca. 14 m3. Jeg synes det lyder kanoninteressant at suge sandet ud ved hjælp af sandsug findes der flere virksomheder end norrvac og er det dyrt. Det føles som om jeg ville spare ryggen en hel del....
Har læst i en anden tråd her, at det kan være en idé at leje maskine og direkte montere en klinge man selv har købt og bruge den op i stedet for at betale strafomkostningen for slid til udlejeren. Sandsynligvis er deres marginaler større på slid end leje, så det virker fornuftigt.
F ø hvorfor nøjes med 230 cm lofthøjde, 3-4 meter virker cool når man alligevel er i gang!
MVH
Ronnie
F ø hvorfor nøjes med 230 cm lofthøjde, 3-4 meter virker cool når man alligevel er i gang!
MVH
Ronnie