Har et parti 45x195 som jeg har brugt som forskallingsbrædder.
En bekendt inden for betonbranchen oplyste mig om ikke at bruge dette træ til fx regelskeletter, da det tilsyneladende nu tiltrækker mere fugt end tidligere.

Jeg er lidt fristet til at bruge disse til spær. Er det muligt?

Ja, det er klart, det går at bruge træet. Problemet kan være at save i det. Men det går at skrabe en hel del af cementen af træet, hvis reglerne nu kun er brugt en gang. Det ville være spild ikke at genbruge regler i den dimension. Derfor gælder det om at se fremad for hjemmebyggeren og kombinere brugen af træet mere end en gang.
Ellers er det mere almindeligt at bruge råspont som forskallingsbrædder, og det er nok ikke meget andet, man kan bruge det til.

Tipset er at have en separat klinge/fogsvans til dette træ. Skaff f.eks. en biltema eller cotech rundsav, som du kan bruge som "offer", vil du save i hånden, så er byggmax 39 kroners fogsvans slet ikke dum.

Det går naturligvis at bruge træet efter rensning, sav dog som sagt ikke med den bedste sav...hvis du har lejede proffssnedkere så vær forberedt på en hel del småsur "byggmutter", det plejer at være forkælede fyre som helst vil tage nyt...
(og nu får jeg vel på hatten selvfølgelig, når man har stukket næsen frem :D:cool:;))

• Synes
Sten Andersson
  • Laddar…
Kan det muligvis skyldes, at vi ikke ønsker at ødelægge klinger mm, og at det plejer at tage længere tid med sådant træ som beskrevet her.
Jeg har lidt svært ved at se økonomien i det hele, hvis man skal have lejet folk, som koster en del i timen.

/Kent

snickarboden sagde:
Kan det muligvis skyldes, at vi ikke vil ødelægge klinger mm, og at det plejer at tage længere tid med sådant træ, som beskrives her.
Jeg har lidt svært ved at se økonomien i det hele, hvis man skal have indlejet folk, der koster en del i timen.

/Kent
Forstår ikke helt, hvor du vil hen. Bygherren, som formgiver til et engangsarbejde med råspont, får ingen økonomi i at transportere brugte forme til et andet arbejde, hvor formene alligevel måske skal ombygges. Bygherren, som anvender forme til tilbagevendende arbejde, bruger krydsfiner, som kan genbruges mange gange. Formtræet i indlægget, 45X195, var af en lidt usædvanlig størrelse for ikke at blive genbrugt. Det ligger derfor i Mangelitos egen interesse at spare nogle penge ved at genanvende træet til spær.

Vi bruger formvirket max 3 gange. Inden vi smider det ud. For så er det så skruet og bøjet, at det ikke kan bruges til noget :) Så skraber man virket, inden man kapper, så tager klingen ikke skade. Vores holder
6 måneder, inden vi sliber dem om. Jo, en søm dræber nogle tænder.

Tak for svarene.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.