Hejsa! Som de fleste allerede ved, så er prisen på trævirke steget stærkt de seneste 2 år.
Derfor undrer jeg mig over, om det er godt/kan lade sig gøre at bruge gammel terrassebrædder (som privatperson donerer, se billede) til ny terrasse for at spare miljøet og penge.

Er der nogen, der har prøvet det? Bliver resultatet godt? Ekstra meget arbejde? Hvad gør man med de gamle skruehuller?

Som sagt, er der nogen, der har gjort dette? Er det værd? Fungerer det godt?

• Gammel terrasse af vejrslidt træ, nogle brædder med synlige knaster og gamle skruemærker, blomsterkrukke i baggrunden.
Mats-S
Sandsynligvis et rent hel..te at rive det pænt, hvis det har siddet i cirka 10 år, skruerne vil sandsynligvis sidde fast som bare pokker, alternativt får du rundgang direkte, når du prøver at skrue dem ud.
Undersiden er nok en ret okay overflade på, hvis du mod alle odds lykkes med at tage brædderne af uden at ødelægge overfladerne rundt om skruerne.

Men tag derhen og test lidt, om det er muligt at rive ned :-)

• Synes
Hammare&Spik og 2 andre
  • Laddar…
Mats-S Mats-S sagde:
Sandsynligvis et rent hel..vede at rive det ned pænt, hvis det har siddet der i ca. 10 år, skruerne vil sandsynligvis sidde utroligt stramt, alternativt får du rundgang direkte, når du forsøger at skrue dem ud.
Undersiden er nok en ret ok overflade, hvis du mod alle odds lykkes med at få brædderne løs uden at ødelægge overfladerne omkring skruerne.

Men tag derhen og test lidt om det er muligt at rive ned :)
Hvad kan man gøre ved de gamle skruehuller, hvis man mod forventning skulle få løsnet de gamle skruer nogenlunde godt?

Mats-S
Skruet er næstintet umuligt, men sømmet kan reddes nogenlunde. Jeg har genbrugt sådan noget til at bygge til børnene, da de var små. Men spørgsmålet er, om ikke nyt er billigere, hvis man skal sætte nogen som helst værdi på sin tid...

pacman42 pacman42 sagde:
Skruet er næsten umuligt, men sømmet kan reddes nogenlunde. Jeg har genbrugt sådan noget til at bygge til børnene, da de var små. Men spørgsmålet er, om ikke nyt er billigere, hvis man skal sætte nogen som helst værdi på sin tid...
Er det fordi skruerne sidder så pokkers stramt? Som et andet medlem her skrev?
Jeg kan nok spørge, om det er sømmet eller skruet. Håber det er sømmet.

Jeg sætter stor pris på min korte tid her på jorden. Synes det er meget sjovt at snedkerere og arbejde på det. Derfor har jeg intet problem med, at et projekt tager et par dage ekstra.. :)

Bore skruvhovedet af de skruer, der ikke løsner sig, og bryd med et brækjern. Hullerne propper du med grillpinde eller anden passende træliste og rigeligt med trælim, afslut med savsmuld og trælim. Trælimet skal være beregnet til udendørs brug.
Det kan være en elendighed, eller det kan gå let, men man må teste for at se, hvordan terrassebrættet opfører sig.
Du skal sandsynligvis slibe terrassebrættet, når du har lagt det igen, så du kan få interessante farveskift eller bruge træet til andre projekter.

• Synes
Hammare&Spik
  • Laddar…
Kør med højtryksrenseren i skruehullerne, så bliver hullet og skruehovedet rene fra skidt, inden du skruer ud.

• Synes
Hammare&Spik
  • Laddar…
Tag gerne et kig på min nye tråd, som jeg startede i dag.
I har måske nogle gode råd at give mig der.

Tråden hedder:
Hvor meget maling og rust behøver man at slibe bort?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.