1,923 læst ·
12 svar
2k læst
12 svar
Bruge 95x45 tømmer selvom jeg skal have 70x45 vægge?
Medlem
· Västra Götaland
· 18 indlæg
Underligt spørgsmål måske, men jeg har ca. 50 løbende meter 95x45 til overs og ca. 20 løbende meter 125x45 til overs. Jeg er i gang med at indrette loftet og skal bygge fire rum med 70x45-regler. Måske 25m indvendige vægge. Jeg tænkte at have OSB og enkelt gips på de indvendige vægge med isolering i. For at lydisolere ekstra sætter jeg måske dobbelt gips mod et rum.
Jeg kunne bygge en eller to vægge med 95-træet for at bruge det i stedet for at skulle købe nyt 70mm-træ, men jeg vil helst ikke miste 2,5cm unødigt, da loftet er ret lille (60kvm).
Derfor undrer jeg, om nogen har forslag til, hvordan jeg kan bruge 95 eller 125-reglerne på en måde, selvom jeg bygger 70-vægge?
Jeg kan ikke returnere træet, og jeg gætter på, at det er svært at sælge på typisk Den Blå Avis. Alternativet er selvfølgelig at lægge det i pejsen
Jeg kunne bygge en eller to vægge med 95-træet for at bruge det i stedet for at skulle købe nyt 70mm-træ, men jeg vil helst ikke miste 2,5cm unødigt, da loftet er ret lille (60kvm).
Derfor undrer jeg, om nogen har forslag til, hvordan jeg kan bruge 95 eller 125-reglerne på en måde, selvom jeg bygger 70-vægge?
Jeg kan ikke returnere træet, og jeg gætter på, at det er svært at sælge på typisk Den Blå Avis. Alternativet er selvfølgelig at lægge det i pejsen
Altvidende
· Västra götaland
· 10 939 indlæg
Er plads vigtig, kan du jo stille dem "på andre led" og bruge dem som 45-reglar?
Medlem
· Västra Götaland
· 18 indlæg
Jo men jeg skal have osb på begge sider, så hvis jeg lægger en 70mm langs gulvet og derefter en stående 95-regel i den anden retning, så må jeg sætte den på den ene eller anden side, og det går ikke to i bredden, da 45+45 er 90 i bredden og reglen i gulvet er kun 70mm bred. Det ville kunne lade sig gøre at lægge dem lidt overlappende og så afvige fra CC600 en smule, hvis det er begribeligt. Men det føles lidt unødvendigt besværligt for at spare måske 1000 kr på nye 70-reglar.Dan_Johansson sagde:
Altvidende
· Västra götaland
· 10 939 indlæg
Du kan jo købe 45x45 og lægge på gulvet? Det bliver jo ikke så mange kroner?
Edit: eller så køber du en bordssav og saver 20mm af længden .. Det er vel de alternativer der findes?
Edit: eller så køber du en bordssav og saver 20mm af længden .. Det er vel de alternativer der findes?
Medlem
· Västra Götaland
· 18 indlæg
Det snurrede alternativ springer jeg nok overNyfniken sagde:
Jeg tænkte lidt på om jeg kunne lægge dem som den øverste planke langs loftet og så kappe osb-pladerne lidt kortere, så det øverst bliver gips + regel + gips og længere nede er det gips + osb + regel + osb + gips. Dog er osb + osb kun 22 mm, og dermed bliver reglen 3 mm bredere end den del af væggen, der har osb, så gipsen måske buer lidt ud. Men jeg må vel alligevel sætte glespanel i loftet (28 mm høj), så da bliver det kun 45-28 mm = 17 mm, hvor gipsen går direkte mod reglen og altså buer lidt ud. Måske er det ok? Men en del pillearbejde det også. Kløve reglarne måske er lettere.
Medlem
· Västra Götaland
· 18 indlæg
Ja du mener sådan. Bygge 45mm-vægge? I og for sig måske 45mm-vægge er nok og så kan jeg sætte dobbeltgips ud over osb, hvis jeg vil have bedre lydisolering Det er også et alternativ selvfølgelig.Dan_Johansson sagde:
Medlem
· Västra Götaland
· 18 indlæg
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 433 indlæg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7,433 indlæg
Kør som første foreslog, køb 45x45 (eller kløv en regel, højden på disse spiller mindre rolle) til syld og hammarband og byg en smallere væg. 45s regler, osb og gips bliver en stabil væg. Du mister måske lidt i lydisolering, men knap mærkbart.
Senest redigeret:
Holder nok med, også jeg er kedelig.
De gamle reglar du har, er de stadig lige og fine? Min erfaring er, at meget man har haft liggende løst et stykke tid har vredet sig til ubrugelighed, undtagen som brændsel til kaminen.
Lægge reglarne på tværs, og få 45mm er en mulighed, men lidt kedeligt hvis det skal være en isoleret væg, da der bliver mere overflade med regel og mindre med isolering. Men det afhænger jo selvfølgelig af, hvor vigtigt det er med isolering der, en del varmelækage er måske helt OK:
Er dine 120-reglar fine og lige så måske det kan være en idé at kløve disse præcist på midten, og få en masse 59x45 reglar at bygge med. Men rækker materialet til da? Det bliver jo ca. 40 løbende meter.
De gamle reglar du har, er de stadig lige og fine? Min erfaring er, at meget man har haft liggende løst et stykke tid har vredet sig til ubrugelighed, undtagen som brændsel til kaminen.
Lægge reglarne på tværs, og få 45mm er en mulighed, men lidt kedeligt hvis det skal være en isoleret væg, da der bliver mere overflade med regel og mindre med isolering. Men det afhænger jo selvfølgelig af, hvor vigtigt det er med isolering der, en del varmelækage er måske helt OK:
Er dine 120-reglar fine og lige så måske det kan være en idé at kløve disse præcist på midten, og få en masse 59x45 reglar at bygge med. Men rækker materialet til da? Det bliver jo ca. 40 løbende meter.
kløv dem til til 70mm. Så gør vi på arbejdet, når man vil og har brug for at tage hånd om leftovers. Det tager ikke nævneværdig meget tid, nemt at gennemføre. Så kløv og så bruger du spildet til espalier eller andet smækkert.
Klik her for at svare