94,018 læst ·
46 svar
94k læst
46 svar
Bredt skrivebord uden ben (konstruktionsforslag)
en krama om sig själv trøje kan jo være god iofs. bliver jo ret besværligt at lykkes med at slå sig selv på fingrene med hammeren i hvert fald 
Er det laminat du skal lægge, så gå op en eller to prisklasser fra de billigste, jeg har testet en del forskellige i 50-130 kroners spændet, og ja, det mærkes en betydelig forskel mellem de billigste og dem, der ligger omkring hundredekrone pr. m2.
Frem for alt er det pasformen og hårdheden i kanterne, der bliver bedre.
næste lille tip er en stiksav med laminatklinge. købte nogle specialklinger på bauhaus, og det flosser altså ikke det mindste. Bare save på og lægge.
Er det laminat du skal lægge, så gå op en eller to prisklasser fra de billigste, jeg har testet en del forskellige i 50-130 kroners spændet, og ja, det mærkes en betydelig forskel mellem de billigste og dem, der ligger omkring hundredekrone pr. m2.
Frem for alt er det pasformen og hårdheden i kanterne, der bliver bedre.
næste lille tip er en stiksav med laminatklinge. købte nogle specialklinger på bauhaus, og det flosser altså ikke det mindste. Bare save på og lægge.
Minder mig om, hvordan jeg gjorde i min søns værelse i lejligheden, vi boede i før.
Men jeg brugte Elfa-skinner opskruet på væggen.
Hængte både bordplader, hylder og computere, TV, en masse bøger på hylderne samt en hel del andet tungt.
Fungerede rigtig godt
Men jeg brugte Elfa-skinner opskruet på væggen.
Hængte både bordplader, hylder og computere, TV, en masse bøger på hylderne samt en hel del andet tungt.
Fungerede rigtig godt
Beijerbygg.se koster 197:- stykkettrojlee sagde:
http://www.lundbergs.com/konsoler/hyllor___179.aspx?prodId=289&startId=32
Senest redigeret:
Hejsa
Jeg løfter denne gamle tråd, da den har inspireret mig til at bygge mit eget skrivebord efter samme skabelon som TS. Mit eget skrivebord består af en bänkskiva från ikea på 246 cm og 63 cm dyb. Jeg havde tænkt at bygge en sarg på samme måde som TS. Jeg har beton på langsiden og gipsvægge på kortsiderne. 3 stk. konsoller Stefan fra Lundbergs er bestilt på 50x50. Tanken var, at der skulle være ca. cc60 mellem konsollerne.
Dog er jeg stødt på et problem, og det er derfor, jeg løfter denne gamle tråd, da jeg er nødt til at afvige fra TS' konstruktion. Jeg kan ikke finde nogle reglar i gipsvæggene til at fæstne sargen til kortsiderne. Jeg vil helst undgå at tage væggene op og forstærke dem, da jeg mangler den viden. Den ene kortside er desuden en ydervæg, så jeg antager, at det komplicerer det yderligere.
Jeg overvejer, om jeg kan erstatte de 2 kortside-sarger med yderligere 2 stk. konsoller, så der kommer en konsol ved hver kortside. På skrivebordet vil der stå 2 computerskærme og et 40" LCD TV.
Er der nogen, der har en anden løsning?
Taknemmelig for svar!
Jeg løfter denne gamle tråd, da den har inspireret mig til at bygge mit eget skrivebord efter samme skabelon som TS. Mit eget skrivebord består af en bänkskiva från ikea på 246 cm og 63 cm dyb. Jeg havde tænkt at bygge en sarg på samme måde som TS. Jeg har beton på langsiden og gipsvægge på kortsiderne. 3 stk. konsoller Stefan fra Lundbergs er bestilt på 50x50. Tanken var, at der skulle være ca. cc60 mellem konsollerne.
Dog er jeg stødt på et problem, og det er derfor, jeg løfter denne gamle tråd, da jeg er nødt til at afvige fra TS' konstruktion. Jeg kan ikke finde nogle reglar i gipsvæggene til at fæstne sargen til kortsiderne. Jeg vil helst undgå at tage væggene op og forstærke dem, da jeg mangler den viden. Den ene kortside er desuden en ydervæg, så jeg antager, at det komplicerer det yderligere.
Jeg overvejer, om jeg kan erstatte de 2 kortside-sarger med yderligere 2 stk. konsoller, så der kommer en konsol ved hver kortside. På skrivebordet vil der stå 2 computerskærme og et 40" LCD TV.
Er der nogen, der har en anden løsning?
Taknemmelig for svar!
Jeg tror, at fæstepunktet er meget mere værd end to ekstra konsoller (med lidt svaj), selvom det ikke bliver fastgjort i reglarne, men kun med f.eks. metalekspander, en grov en af slagsen tager godt med tværlast (SAM 6E tror jeg er lidt under 0,5kN, og hvis det er dobbeltgips, går det nok op med 50% til).
Hvis du føler dig usikker, kan du jo sætte en ekstra konsol (mindske CC-målet) og så sætte en sarg fast i gipsen.
Hvis du føler dig usikker, kan du jo sætte en ekstra konsol (mindske CC-målet) og så sætte en sarg fast i gipsen.
Så du tror altså på sarg i kortsiderne fæstet med metallexpander (typ sådan her?) og en ekstra konsol?
Jeg har eventuelt et problem til, som ville forsvinde, hvis jeg ikke havde sargen på kortsiderne. Pladen er 246cm, og rummet er 251cm. Altså hvis vi antager, at pladen ligger i midten og reglarna er 4,5cm, så ville den ligge med kun 2cm mod reglarna på kortsiden. Det spiller måske ikke nogen rolle i og for sig?
Jeg har eventuelt et problem til, som ville forsvinde, hvis jeg ikke havde sargen på kortsiderne. Pladen er 246cm, og rummet er 251cm. Altså hvis vi antager, at pladen ligger i midten og reglarna er 4,5cm, så ville den ligge med kun 2cm mod reglarna på kortsiden. Det spiller måske ikke nogen rolle i og for sig?
Ja, jeg er ikke sikker på, at den ekstra konsol er nødvendig, men hvis det skal være lidt bælter og seler, så... Men min mening var primært, at regler, der kun er fastgjort i gips, men på pladens forkant, stadig er mere stive og sandsynligvis tager mindst lige så meget belastning som konsoller, der er placeret i bagkanten.
At de ikke har fuldt overlap, spiller ikke så stor en rolle (har svært ved at se, at pladen el. reglerne, som den hviler på, ville splintres). Hvis du vil, kan du altid prøve at hoppe disse regler over, se, hvordan du synes, det føles, og ved behov supplere med reglerne.
Ja, de metalekspandere, du linker til på ClaesOhlson, bliver sikkert udmærkede (har aldrig brugt dem, men har ingen grund til at tvivle), men vælg den største (6mm), supplér gerne med monteringsværktøjet (tangen), på mindre ekspandere plejer det at gå godt at skrue for at udvide, men på de store er det let at den drejer rundt.
Det kan være godt at vide, at hullet du skal lave i væggen er ordentligt stort, så det er måske ikke så sjovt, hvis du vil montere pladen ned igen.
At de ikke har fuldt overlap, spiller ikke så stor en rolle (har svært ved at se, at pladen el. reglerne, som den hviler på, ville splintres). Hvis du vil, kan du altid prøve at hoppe disse regler over, se, hvordan du synes, det føles, og ved behov supplere med reglerne.
Ja, de metalekspandere, du linker til på ClaesOhlson, bliver sikkert udmærkede (har aldrig brugt dem, men har ingen grund til at tvivle), men vælg den største (6mm), supplér gerne med monteringsværktøjet (tangen), på mindre ekspandere plejer det at gå godt at skrue for at udvide, men på de store er det let at den drejer rundt.
Det kan være godt at vide, at hullet du skal lave i væggen er ordentligt stort, så det er måske ikke så sjovt, hvis du vil montere pladen ned igen.
Skal forresten TV og skærme stå forrest på pladen eller i bagkanten? hvis det er i bagkanten tror jeg ikke, du vil få nogen som helst problemer med fastgørelsen, givet at det er en ordentlig betonvæg.
Jep, TV og skærme vil stå i bagkanten. Men sønnen har en uvane med at ville sidde på skrivebordskanten (3 år og ca. 16 kg lige nu), så jeg foretrækker også bælte og seler
Det ender med at bestille endnu en konsol simpelthen. Sjovt at konsollerne er det dyreste i byggeriet!
Skal prøve at huske og vende tilbage og opdatere denne tråd med lidt flere billeder. Tak for hjælpen
Skal prøve at huske og vende tilbage og opdatere denne tråd med lidt flere billeder. Tak for hjælpen
Ang metallexpander, jeg var på Clas Olson nu i aften, og dem, der hedder 6e, som hvad jeg forstår er de kraftigste de har for enkelgips, har en skrue, der er 6 cm. Med tanke på at reglen er 4,5cm, så er der kun 1,5 cm, der går ind i metallexpanderen. Føles lidt spinkelt synes jeg. Kan man købe bare skrue til metallexpander et sted, som er lidt længere med samme diameter?ullberg sagde:Ja de metallexpandrar du länkar til på ClaesOhlson bliver sikkert udmærket (har aldrig brugt deres men har ingen grund til at tvivle), men vælg den største (6mm)
Kan være godt at vide, at hullet du skal lave i væggen er ordentligt stort, så det måske ikke er så sjovt, hvis du vil tage pladen ned igen.
Absolut, 6'eren i 6e står for 6mm, så en hvilken som helst M6-bolt fungerer fint (og analysen er rigtig, længden på medfølgende skruer er mere til at skrue en konsol fast end at nå igennem en regel).ds99jove sagde:Angående metallexpander, jeg var på Clas Olson nu her til aften, og de, der hedder 6e, som hvad jeg forstår er de kraftigste, de har til enkelgips, har en skrue, der er 6 cm. Med tanke på at reglen er 4,5 cm, så bliver det kun 1,5 cm, der går ind i metallexpanderen. Føles lidt spinkelt synes jeg. Kan man købe bare skrue til metallexpander et sted, som er lidt længere med samme diameter?
En vigtig ting er at vælge rigtigt mellem 6E & 6D (enkelt el. dobbelt gips), ved du, at du har enkelt? Ellers er anbefalingen (undskyld, at jeg kommer med den efterfølgende) at bore først og købe bagefter...
/U
Jeg er sikker på, at det er enkelgips
Forborede med en 2mm bor for at finde reglen tidligere i dag, og det føltes som cirka 2cm (den totale længde på boret var måske 4cm).
Tager en tur til Hornbach i morgen for at få købt de skruer, der er nødvendige. Var på Bauhaus i dag, men det er jo helt umuligt at få hjælp, de går bogstaveligt talt i den anden retning, hvis de ser nogen, der ser ud til at ville have hjælp. Grrr!
Tager en tur til Hornbach i morgen for at få købt de skruer, der er nødvendige. Var på Bauhaus i dag, men det er jo helt umuligt at få hjælp, de går bogstaveligt talt i den anden retning, hvis de ser nogen, der ser ud til at ville have hjælp. Grrr!