Skal lave en lille træterrasse i niveau med en grussti og vil gerne lægge bredere dimensioner på terrassebrædder end hvad jeg hidtil har kunnet finde i butik (ca. 300 mm brede). Jeg har en ven med adgang til en god afretter- og tykkelseshøvl, og det slog mig, at man måske kan lime standardbrædder sammen for at opnå bredden.
Spørgsmålet er, om nogen her har prøvet noget lignende? Hvad tænker I om resultatet? Længden på overfladen, der skal dækkes med terrassebrædder, er ca. 4 m. Er der nogen, der har nogle tips?
Spørgsmålet er, om nogen her har prøvet noget lignende? Hvad tænker I om resultatet? Længden på overfladen, der skal dækkes med terrassebrædder, er ca. 4 m. Er der nogen, der har nogle tips?
Dårlige odds tror jeg. Desværre.
Der bliver en del bevægelse i træet pga. al fugten udendørs, har svært ved at se, at limningen vil holde på sigt. Afhængigt af hvor dybt imprægneringen er trængt ind i træet, er der nok også stor risiko for, at farven bliver meget flammet, hvis man begynder at høvle træet (grønt/træfarvet om hinanden).
Der bliver en del bevægelse i træet pga. al fugten udendørs, har svært ved at se, at limningen vil holde på sigt. Afhængigt af hvor dybt imprægneringen er trængt ind i træet, er der nok også stor risiko for, at farven bliver meget flammet, hvis man begynder at høvle træet (grønt/træfarvet om hinanden).
Køb limtræsbjælker og kløv dem på midten, plan dem til samme tykkelse i planhøvl.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 indlæg
Limningen vil nok holde, træ bevæger sig mest i bredden. Der er risiko for, at det vil sprække i enderne, da fugten går ind og ud i enderne, det er en risiko ved ALT træ.
Limes med vandfast lim som Cascofen.
At rette et 4 meter langt bræt er ikke helt enkelt, cirka 3 meter uden for rethøvlens bord.
At lime er jo også et problem, måske bruge kex eller domino for at undgå for mange kanter.
At lime så langt og bredt kræver en masse tvinger, typisk 20-30 stk.
Derefter vil det hele jo bøje sig, og spænder man det ned, så sprækker det.
Lav det og giv os feedback.
Protte
Limes med vandfast lim som Cascofen.
At rette et 4 meter langt bræt er ikke helt enkelt, cirka 3 meter uden for rethøvlens bord.
At lime er jo også et problem, måske bruge kex eller domino for at undgå for mange kanter.
At lime så langt og bredt kræver en masse tvinger, typisk 20-30 stk.
Derefter vil det hele jo bøje sig, og spænder man det ned, så sprækker det.
Lav det og giv os feedback.
Protte
Det der vil bare blive noget lort. En trallplanke er som en propeller, hvis den ikke allerede har krympet i en retning, vil den gøre det, tænk over hvordan det bliver med to sammenlimede. Det er ret tydeligt, at dette ikke kommer til at fungere særligt godt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 indlæg
Jeg undrer mig også over, om det ville blive så pænt som man håber, selv fra starten. Den limmede samling vil kunne ses, selv når den er ny, og vil nok gøre, at øjet ikke bedrages til at tro, at det er en hel planke.
Jeg kan godt lide, når man tænker uden for boksen, men jeg tror ikke helt på dette.
Jeg kan godt lide, når man tænker uden for boksen, men jeg tror ikke helt på dette.
Klik her for at svare