Har et type udestue, som er vinterisoleret med argonfyldte skydedøre.
Det ydre hjørne på rummet er affaset, så der dannes to 135° hjørner med en yderligere skydedør mellem hjørnerne.
Jeg overvejer nu, hvordan jeg skal lave foderne på ydersiden mellem partierne rundt om stolperne.
På huset i øvrigt sidder der ret brede foder, ca. 160mm x21mm. Men hvis jeg skulle sætte brætfoder også på vinduespartiets 135°-hjørne, bliver det meeget brede brædder. Foderne skal række fra et par cm ind på karmen, forbi drevspalten, en 44mm regel, en 115mm limtræsstolpe og ud til yderhjørnet, hvor det møder modstående bræt. Dvs, det behøves 2 stk ca. 250mm for at foderne skal mødes til et yderhjørne.
Se billedet nedenfor, som viser et 135°-hjørne.
Hvordan skal man gøre det?
Har overvejet nogle forskellige muligheder:
1. Drop brætfoderne og i stedet bestil en hvid V-bøjet plade, der skulle dække fra karm til karm.
2. Sæt en glat pladestrimmel først fra et par cm ind på karmen, til et stykke ind, så 44mm reglen dækkes (ca. 80-100mm bred) og derfra, med lidt overlap, fortsæt ud mod yderhjørnet med et foderbræt, som så ikke behøver være lige så bredt. Ville så måske række med 2 stk 170mm.
3. Lime to eller tre 22mm-brædder sammen til et bredere bræt, ca. 250mm, typisk lave egen limtræplade, bare uhøvlet. Og lave to sådanne mod hinanden.
4. Findes der muligt færdige brede uhøvlede brædder eller plader, der er ca. 22mm tykke?
Men... spørgsmålet er, hvad der er pænest - og nemmest.
Tips - andre idéer?
Jeg kiggede først på din tegning og tænkte ud mit forslag, det var det samme som dit alternativ 2 og måske have alu-plade med samme overfladebehandling som karmen ??
Jeg kiggede først på din tegning og tænkte på mit forslag, det var det samme som dit alternativ 2 og måske have alu-plade med samme overfladebehandling som karmen ??
Ja 2 er det forslag, jeg har tænkt mest på. Men samtidig er jeg usikker på, hvor pænt det bliver. Specielt på pladesamlingen, som mere eller mindre vil være synlig på karmen udenfor bræddebeklædningen. For at samlingen skal være så lidt synlig som muligt, vil jeg tro, at man ville have brug for en meget tynd plade, ca. 0,6 mm, typisk "vinduesblik", som har samme blanke hvide overflade som karmene, der er pulverlakeret. Men den type plade plejer at være ret mat hvid, hvad jeg har set i hvert fald. Derimod har jeg set aluminiumplade med lignende hvid blank overflade, men den er så betydeligt tykkere, ca. 1,5-2 mm, hvilket jeg antager betyder, at samlingen på karmen ville blive meget synlig. Men måske findes der tyndere plader med pulverlak eller med "emaljeret" hvid overflade?
Man kan jo også naturligvis tænke sig et forslag 5, hvor man laver en separat hjørneliste yderst, og en separat listebræt ved siden af karmen. I det lille mellemrum mellem hjørne- og vindueslisterne, har man den liggende panel. Men så skal begge lister være ret smalle, hvilket afviger stort fra øvrige del af huset, hvor hjørnelisterne er ca. 145 og vindueslisterne ca. 160-170. Derudover meget rodet med mange korte liggende panelstykker.
Bræt (i stedet for stumper liggende panel) under, som males i samme farve som huset, 160mm foder i samme farve som husets snedkerier/foder.
De nederste/bagvedliggende brædder kløves til i hjørnet og limes, præfabrikeres inden montage, kløve 22,5gr bliver det vel...? Søm-lime hjørnet sammen med dyckert eller sådan...
Foderet monteres som vanligt.
Bræt (i stedet for stykker liggende panel) under, som males i samme farve som huset, 160mm foder i samme farve som husets snedkerier/fodpaneler.
De nederste/bagvedliggende brædder kløves i hjørnet og limes, præfabrikeres inden montering, kløv 22,5 grader bliver det vel...? Søm lim hjørnet sammen med dykkert eller sådan...
Fodpanelerne monteres som vanligt.
Typ som lukkepanel....
Har jeg forstået dig ret, hvis du mener, at man laver hjørnefodret under, eller indenfor vinduesfodrene og i samme farve som huset? Altså hjørnespidsen bliver i mit tilfælde grøn og 160 glatte foder ved vinduerne hvide?
Det kunne måske være en idé!
Tak for tipset - det skal absolut overvejes!
Præcis sådan jeg mente, for det bliver nok "renere" end en masse panelstumper/rander, samt at du (efter min smag) slipper for at få en stor hvid blaffa til hjørne...
Det føles som en god idé, og jeg vil nok gå efter den
Eftersom man gør hjørnedelen grøn, og hvis man får en tæt fuge, så vil man måske ikke se den del som en hjørneliste, men som et "buet" panel. At jeg i øvrigt har liggende panel, ser jeg heller ikke som et problem, da dette bliver lidt specielt og kan ses som en "dekorationsfiness".
Så er der tilbage at finde ud af, hvordan man lettest limer 3,5m lange lister i den vinkel.
Det er nok ret vigtigt, at brædderne ligger plant ved limningen, efterfølgende er jo det færdige pakke ret ufleksibelt.
Enten fastgøre provisorisk på plads og bruge væggen som skabelon ved limningen, eller en slags fikstur.
Så gælder det jo, at man får en lige limkant. Hvis man saver med cirkelsav med anslag, skal man sikre sig, at brættet fra starten er lige. Måske save med skinne, så man bliver uafhængig af, hvordan brættets ligehed er?
Tips?
(jeg har en dyksav med skinne og anslag, men ingen byggesav)
Roliiig - her går det ikke såå hurtigt
Men jeg ville have det fulde billede klart for mig i tidligt stadie, for det påvirker også andre dele som bliver lavet og er blevet lavet i et tidligere stadie. Er lige nu i gang med at gøre færdig de dele, der kræver stilladset, som jeg har fået lov at låne. Men det er ikke så let at male, når det begynder at regne, så snart man åbner bøtten... :|
Kommer vel til rammerne efterhånden...
Jeg vil i hvert fald følge dit forslag
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.