Hej,

Vi har sat dørgerigter indendørs, som er 56 mm brede, nu skal vi sætte vinduesgerigter, og vores antagelse var, at man satte lige så brede gerigter her. Dog siger byggemarkedet, at det er forskelligt, hvordan man gør her?

Så er der nogen standard? Hvad foretrækker I?

I dette tilfælde handler det om lige gerigter uden figur. Gulvlisten har dog figur og er 9 cm høj, men det bør ikke spille nogen større rolle.

Det er vel et spørgsmål om smag, men jeg synes at dørkarme skal være bredere end vindueskarme.

Selv bruger jeg 145mm gulvlist, 95mm dørkarme, 69mm vindueskarme. Dog er mine ikke glatte.

• Synes
Tomas_h2 og 1 anden
  • Laddar…
Aha forstår, kan dette lyde rimeligt:

Golvlist 95
Dørfoder 56
Vinduesfoder 46

Senest redigeret:
  • Synes
hans.p og 1 anden
  • Laddar…
Hvis du spørger mig, så ja.

• Synes
snowjim
  • Laddar…
Jeg ville have taget samme bredde, 56 mm på vindues- og dørfoder, tror det bliver pænest sådan.

Forestil dig en altandør ved siden af et par vinduer. Hvordan gør man der?

Senest redigeret:
  • Synes
Chrilleadin og 2 andre
  • Laddar…
KnockOnWood sagde:
Jeg ville have valgt samme bredde, 56 mm på vindues- og dørrammer, tror det vil se bedst ud sådan.

Forestil dig en altandør ved siden af et par vinduer. Hvordan gør man der?
Jeg tror du har ret faktisk. Købte 56 selvom resten af huset har 43 lige nu ;) Køkkenet får i det mindste ensartet :)

• Synes
KnockOnWood
  • Laddar…
Som sagt, smagen er som bagen.

Årsagen til, at man har bredere dørfoder, er vel, at disse generelt er længere, og at de da kan opfattes som mere langsmalle. Eller så er det en helt anden årsag. :)

Ja, det er helt sikkert et spørgsmål om smag!

I vores tilfælde har vi en ret stor gulvlist (i forhold) og nu, når vi har sat både altandør og vindue på plads, føles det som en bedre løsning at have samme brede lister. Vi har jo meget smalle (43 mm) lister i resten af huset, og efter vores smag ser det ikke specielt godt ud, så tanken er, at de også vil blive skiftet til 56 mm, når vi engang når til de rum.

56 er vel standard på gulvsokler, men nogle gange vil man måske gå op til 69 efter fx et gulvskifte, hvis gulvet "er sunket" efter et gulvskifte (fjernet gammel måtte under) eller der er blevet en kant efter gammel overmalet tapet, der har siddet fast på den gamle sokkel. Så kan det være nemt og pænt at gå op til 69mm for at fjerne tapetskanten i stedet for at begynde at spartle, slibe og male.

Jeg synes også, at 69 giver et robust og ordentligt indtryk, især på en stueetage med ikke alt for lavt til loftet.

Omkring vinduer og indvendige døre synes jeg, man kan holde sig til 56, da de er i øjenhøjde.

Ældre århundredeskifteshuse bør absolut have højere sokler, 60-70 tallet kan være pænere med lidt mere yndefulde.

Har man fx grå vægge og lavt til loftet pga. fx hanebånd eller skråt tag, kan hvide 69mm sokler blive uforholdsmæssigt.

Det er også elegant at male gulvlisterne i samme farve som væggen, der er 69 også en selvfølge efter min mening, ellers bliver det lidt "ufærdigt ligesom".

Samme farve på sokler og væg giver en lidt højere til-lofts følelse.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.