Jeg er i gang med at mure en ny skorsten over taget, da den gamle er ødelagt på grund af frostsprængning. Jeg planlægger at toppe den med en ny støbt skorstenskappe. Flere personer, jeg har talt med, foreslår, at man "krager ud" kappe 45mm udenfor murstenene og støber den med en drypnæse. 45mm ser ud til at komme fra, at de fleste laver formen med almindelige byggebrædder.

Jeg synes, at 45mm ville se mærkeligt ud på min skorsten, er der nogen større ulemper ved at gå ned til 35mm udstik? Stadig med trekantsliste i formen for at få en drypnæse.

Hvor meget den skal stikke ud afgør du selv. Den sidder dog ret højt oppe og 10 mm gør måske ikke den store forskel. Vores krone stikker sikkert ud ca. 90 mm, men den sidder 11 m oppe så det virker ikke som meget, når man ser op. Drypnæse har jeg aldrig set på kroner. Det er sikkert ikke forkert, men det vigtigste er, at toppen er konveks, så vand kan løbe af.

Jeg er ret petimet med detaljerne, og skæve proportioner ser man ofte selv på afstand. Vil ikke bare have en "plade" på skorstenen. Derfor spørgsmålet. Kommer nok til at køre med et 35mm udhæng. Skal bare mure elendigheden op igen først ;-)

Min skorstenkrone stikker ud ca. 20 mm uden for murstenene, skorstenen er 400x1500 i tværsnit. Ved ikke hvad der er passende, men jeg tænker på at lave en ny som er magen til den gamle.

Tak, den har jeg læst. Meget god beskrivelse, den ligger til grund for min kommende støbning.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.