Skal bygge en træport 1200mm høj, den vil blive i to dele, som hver svinger indad på hængsler fastgjort i en 95x95 stolpe.
Hver side bliver 2900mm bred, rammen vil blive i 70x70 trykimprægneret regel med tværstag samt panel udenpå, for synets skyld.

Sidder og leder efter hængsler, som jeg har tænkt at have både oppe og nede, vakler mellem 600mm og 1000mm længde på hængsler. Det føles selvfølgelig bedre at have hængsler, der er en tredjedel af portens bredde, men samtidig undrer jeg om det er overkill? Vedhæfter en paint-billede nedenfor som reference.

Tegning af en trægrind i to dele, hver 1200mm høj og 2900mm bred, med hakgange i top og bund. Viser ramme og diagonale tværstager.

Med den bredde på en del bliver det problem. Alle låger har en tendens til at synke på ydersiden. Så 95X95 som stolpe er for svag, du bør have en firkantet stolpe 100X100 i metal, den bøjer ikke og med hængseljern til gennemgående montering, så kan man justere, hvis lågen synker. Der er dem med brede låger, der har en stolpe, der er 1 meter over lågen og en wire ud til yderenden for at holde nedfaldet. Endda med wiren forankret 2 meter inde bag stolpen, men så er det nok lidt bredere låger. Her et tip på en type hængsel
https://www.amazon.se/410650-genoms...0DNSG/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvad

boschkenta
Nu ved jeg ikke forudsætningerne, men jeg ville have sat et hjul i yderkanten på portene, hvis det er muligt. Så undgår du de fleste problemer. Sådan en stor port vil blive meget tung, når den er våd.

Og jeg ville bestemt have brugt lange hængsler.

• Synes
Fadai
  • Laddar…
boschkenta boschkenta sagde:
Nu ved jeg ikke forudsætningerne, men jeg ville have sat et hjul i yderkanten på portene, hvis det er muligt. Så slipper du for de fleste problemer. Så stor port vil blive meget tung, når den er våd.

Og jeg ville helt klart have brugt lange hængsler.
Med et hjul og grus som underlag så må det være stort og bredt, ellers bliver det bare et dybere spor med tiden. Ellers ingen dårlig tanke.

• Synes
boschkenta
  • Laddar…
J jonaserik sagde:
Med den bredden på en del bliver det problemer. Alle låger har en tendens til at synke på yderdelen. Så 95X95 som stolpe er for spinkelt, du bør have en firkantstolpe 100X100 i metal, den bøjer ikke, og med hakjern til gennemgående montering, så kan det justeres, hvis lågen synker. Der findes dem med brede låger, som har en stolpe, der er 1 meter over lågen og en wire ud til yderenden for at holde imod nedfaldet. Også med wiren ankeret 2 meter ind bag stelpen, men så er det nok lidt bredere låger. Her er et tip på en type hængsel
[link]
Tanken er, at stolperne fastgøres i betonfundament med sko og vil blive gravet ned en smule i jorden, kan helt sikkert overveje tykkere stolpe, men har ikke fundet nogen metalstolpe, der ser ud til at fungere godt med konstruktionen. Jeg regner med, at betonplinten bør kunne holde op stolpe og låge med rigtig længde på hængslerne, i det mindste hvis man øger til mindst 100x100 træ på stolperne? Alternativt limtræ 90x90 eller 115x115.

Har overvejet ideen om hjul i midten, som boschkenta også nævnte, men det er mere som en nødløsning, da jeg vil blive irriteret over sporene, der vil opstå.

S smirk sagde:
Tanken er, at stolperne fastgøres i betonfundament med sko og vil blive gravet lidt ned i jorden, kan absolut tænke mig en grovere stolpe, men har ikke fundet nogen metalstolpe, der ser ud til at passe godt med konstruktionen. Jeg regner med, at betonfundamentet burde kunne holde stolpe og port med den rette længde på hængslerne, i det mindste hvis man øger til mindst 100x100 træ på stolperne?

Jeg har også overvejet hjul i midten, som boschkenta nævnte, men det er mere en nødplan, da jeg vil blive irriteret over de spor, der vil blive.
Det er ikke stolpen, der er problemet, det er selve porten, der er det. Bygges den i træ, vil den helt sikkert synke. For at undgå, at den synker, skal det være en konstruktion i firkantjern og svejses. Firkantjern findes i alle dimensioner, så der er ingen problemer der. Så med stolpe i beton eller stål/jern, der støbes rundt, holder den sikkert, hvis den er på den rette dybde, og i dit tilfælde er det nok mindst 600 mm, der skal være. Jeg anbefaler stærkt den type hængsler, som jeg linkede til, da de er justerbare, så porten kan komme op eller ned, og så ser det nok bedre ud, hvis portene flugter med hinanden i midten. Det er principielt umuligt med almindelige hængsler, hvor en del sidder på porten uanset længde, og en fast del på stolpen, som ikke kan justeres.

T
En "delt" stolpe med betonklods og stolpesko og derefter træ vil ikke klare momentet fra en så tung port. Den vil give efter ved stolpeskoen.

Du har brug for enten en hel betonstolpe eller en stålstolpe, der er indstøbt i beton, og sandsynligvis skal den ned dybt i jorden for at modstå kræfterne.

Din port bliver meget tung, og med 3 m længde bliver der store kræfter, der trækker stolpen indad. Kan du sætte et diagonalstag på ydersiden, kan det hjælpe til.

A
Tegning af en portkonstruktion med dimensioner og tværslå, markeret rødt, til at forhindre stolperne i at vige indad.

Det går jo også at grave en grøft og forbinde stolperne med en eller flere tværstivere under jorden, og så fylde op igen. Det kan hjælpe med at forhindre, at stolperne bøjer sig indad.

Det er måske også værd at overveje at have flere kortere skråstivere, så de får en 45 graders hældning. Effekten af skråstivere aftager, jo større den nedre vinkel i trekanten bliver.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.