Kommer lave et rum i værkstedet til svejsning og slibning af metal. Er der nogen, der har konkrete tips om, hvordan man kan brandsikre rummet på en god måde? Rummet er ca. 1,5x1,8m, bygningen er et træhus med indervægge af råspont og spånplader.

Overvejer at beklæde væggene med tyndplade, der popnittes sammen.

Det bør jo fungere med hvad som helst som ikke er brændbart som gnistbeskyttelse. Betonskiver? Fibercement?

Jeg ville også gerne have 1-2 lag gips bagved for at skabe en brandcelle, hvis du nu skulle være uheldig og komme til at sætte ild til noget.

Mikael_L
Fibercementplader (minerit, ivarit f.eks.) er rigtig gode. Men lidt dyre.

Gipsvægge skal der meget til for at en brand skal kunne få fat. Overfladepapiret kan brænde lidt/forkulne, men det er ikke særlig sandsynligt, at branden er selvbærende, da gipsen køler det tynde papirlags så godt.

Hvis du gipsplader og derefter sætter hvilken som helst enkel billig korrugeret (tag)plade, får du både brand- og fugtsikre vægge, som desuden tåler en del slag.

Tak for de gode tips! Gips har jeg masser af og vil få ca. 300 kvm bølgeblik til overs, når jeg skifter facade på huset nu til sommer. Spørgsmålet er, hvordan man gør med glipforsegling, så ingen svejsesprøjt finder vej ned nogen steder? Dobbelt lag gips, der står tæt op mod gulvet, og dobbelt gipshimmel.

Det er vel ikke noget problem at lægge pladen med et solidt overlap?

Hvis du sætter en hjørneplade i kanten gulv-gips og derefter korrugeret plade ovenpå, burde du minimere risikoen for, at svejsesprøjt kryber ind langs gulvet mod gipsen.

Bliver det ikke unødvendigt støjende med glatte metalvægge? Hultagel eller stenuldplader bag strækmetal dæmper lyden. Det plejer jo at lyde godt fra vinkelsliberen.

imported_Benno sagde:
Bliver det ikke unødvendigt støjende med glatte metalvægge? Hultagsten eller stenuldsplader bag strækmetal dæmper lyden. Det plejer jo at lyde godt fra vinkelsliberen.
Missede at jeg havde fået svar på dette indlæg, undskyld! Det er korrugeret metalplade, 45, så det er i den rigtige retning hvad angår akustikken, men jeg er enig, vinkelsliberen larmer en del. Tak og lov for høreværn med indbygget radio =)

det er rigeligt med bare gipsplader, der slutter tæt mod gulv og loft, har aldrig været i et svejserum med pladebeklædte vægge.

daugaard sagde:
det räcker godt med bare gipsskiver som slutter tæt mod gulv og loft, har aldrig været i et svejserum med pladeklædte vægge.
Glødende chips fra opskæring i stål med tykt gods osv. Har ikke tid til at rydde op i hver en krog efter hver svejsning da min arbejdsmetode er at løbe mellem forskellige stationer, da jeg selv udfører alle faser i byggeriet. Jeg er bare lidt bekymret over det papir, som gipspladen er dækket med. En plade liste nederst, måske er en mere passende løsning?

Minerit. Intet papir at bekymre sig om.

• Synes
Johan-
  • Laddar…
JLov sagde:
Minerit. Intet papir at bekymre sig om.
Touche'!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.