Har købt en Jötul 100 støbejernskamin til at montere i et ældre sommerhus, der står foran en totalrenovering. Har fra sælgeren fået at vide, at hvis jeg vil montere kaminen tæt på væggen, skal jeg tilføje en ekstra konvektorplade til 975kr, eller lave en brandsikker væg bag kaminen. Mit spørgsmål til jer, har nogen der "ude" erfaring med en sådan opmuret brandvæg? Hvad kan den bestå af? Går det godt med gulvfliser?

Taknemmelig for alle svar jeg kan få..
Nils

"Gammel Sommerhus" - er det råspontvægge, så kan det måske være nok at skrue en mineritskive op bag ovnen, ring og spørg skorstensfejeren, han plejer at ville have en finger med i spillet.

Brandsikker væg: For en sikkerheds skyld skal du sætte en mineritskive mod trævæggen. Derefter murer du en væg op med almindeligt tegl.

...men som sagt: Ring til skorstensfejeren. De kender deres fag.

Hvis en konvektorplade er tilstrækkelig, burde gulvklinker også sandsynligvis være fine. Dog kan det være et problem at få disse til at sidde fast, hvis du har en trævæg bagved. Hvis du ønsker klinker for udseendets skyld, kan du montere en mineritplade (som også beskytter) og derefter flise/klinke på den. Jeg tror ikke, det bliver billigere end konvektorpladen, men sikkert pænere.

Hvor tæt på væggen skal den være? Mindre end anbefalet for brændeovnsmodellen? Ring til skorstensfejeren og hør med dem også. Det er ikke sjovt at montere den færdigt og så få den underkendt af dem.

Jeg satte mineritskiver bag vores brændeovn og malede dem med en slags "puds-look-alike" maling. Både godkendt af skorstensfejeren plus mur-følelse.

Plejer skorstensfejeren ikke også at ønske en luftspalte bag mineritskiven?

Mja. på mit spørgsmål blev fliser/klinkerbeklædt væg ikke godkendt som ikke-brændbar væg, da varmen let transporteres igennem. Skorstensfejeren godkendte dog, at det var tilstrækkeligt, at det, der var placeret bag fliser og klinker, holdt sig inden for kravsafstanden. Dvs., hvis du teoretisk har et krav på 100 mm på brændbart og 0 mm på ikke-brændbart, så skal klinkerne være 100 mm tykke, hvis der er en brændbar væg bagved. Men dette var nok i gråzonen, så det er ikke sikkert, at alle skorstensfejere godkender dette.

Redigeret:
Selvom gips ikke brænder, ødelægges det over tid af varme og vil gå i opløsning.

H
Ifølge stedet, hvor jeg købte min kamin, var det tilstrækkeligt at placere kaminen 10 cm fra en almindelig enkelgips væg. Kan det være rigtigt?

/Hasse

Vis det kan være rigtigt. Målene er forskellige fra producent til producent og fra model til model.

Selv har jeg min brændeovn ca. 10 cm fra væggen med enkeltgips. Helt i overensstemmelse med de krav, der blev stillet. I mit tilfælde var det eneste sted, jeg var nødt til at supplere med varmebeskyttelse i loftet ovenover.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.