16,116 læst ·
8 svar
16k læst
8 svar
Brandklassificering ved spånplade + gips?
Hej. Jeg bygger nyt og skal have garage i samme hus som beboelseshuset. Garagen ligger under beboelsesarealet. Jeg har hørt fra flere steder, at hvis man skal opnå 30 minutters brandsikker tid på ydervæggene, så kan man have en almindelig 13mm gips + en almindelig 13 mm spån/OSB-plade. Men min kontrolansvarlige har ikke styr på dette!
Så hvad gælder? Er det okay med 1 stk. gips + 1 stk. spånplade = 30 minutters brandklasse?
I så fald, hvad gælder for loftet? Skal jeg opnå 60 minutter der? I så fald 2 stk. gips + 1 spån? Er det værd at lave ekstraarbejdet osv. med 3 plader i loftet? Altid godt at have spån bagved til at fastgøre i, synes jeg. Men besværligt med alle dåser til strøm osv.!
Men det vigtigste er, om det fungerer med pladerne? Er der nogen, der er ekspert på dette og ved med sikkerhed?
Så hvad gælder? Er det okay med 1 stk. gips + 1 stk. spånplade = 30 minutters brandklasse?
I så fald, hvad gælder for loftet? Skal jeg opnå 60 minutter der? I så fald 2 stk. gips + 1 spån? Er det værd at lave ekstraarbejdet osv. med 3 plader i loftet? Altid godt at have spån bagved til at fastgøre i, synes jeg. Men besværligt med alle dåser til strøm osv.!
Men det vigtigste er, om det fungerer med pladerne? Er der nogen, der er ekspert på dette og ved med sikkerhed?
Den her giver lidt tips om forskellige plader og reglar for at opnå brandklassificering.
http://www.traguiden.se/tgtemplates/popup1spalt.aspx?id=1406
http://www.traguiden.se/tgtemplates/popup1spalt.aspx?id=1406
I denne brochure finder du både typkonstruktioner samt en god beskrivelse af additionsmetoden og samt værdier på forskellige materialer at anvende sammen med metoden.
Det er ret nemt at regne ud selv.
Skitsér den væg, du forestiller dig, og regn så nøjagtigt i henhold til anvisningerne, med den rette (angivne) koefficient for de forskellige dele.
http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/Brand_ljud.pdf
Det er ret nemt at regne ud selv.
Skitsér den væg, du forestiller dig, og regn så nøjagtigt i henhold til anvisningerne, med den rette (angivne) koefficient for de forskellige dele.
http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/Brand_ljud.pdf
Vi bruger Gyprocs klassifikationer i mange tilfælde ved projektering af vægge. Deres håndbog er gratis at bestille, og findes også på nettet. Her har du en genvej til en praktisk oversigt, hvis væggen er bygget af pladeregel / skinne.
http://www.gyproc.se/files/Gyproc/Library/Handbook/SE/HB8-2.1.6.pdf
Der er også beskrevet, hvilken klassifikation der kræves i mange almindelige vægtyper her:
http://www.gyproc.se/files/Gyproc/Library/Handbook/SE/HB8-2.1.0.pdf
Der står intet om fiberskiver blandt deres klassifikationer, men i fx en EI60-væg med 2*13 mm gips / side er det ok at bytte den inderste skive i begge lag mod fx en 12 mm OSB-plade. Det er lidt ringere, men klarer stadig EI60.
http://www.gyproc.se/files/Gyproc/Library/Handbook/SE/HB8-2.1.6.pdf
Der er også beskrevet, hvilken klassifikation der kræves i mange almindelige vægtyper her:
http://www.gyproc.se/files/Gyproc/Library/Handbook/SE/HB8-2.1.0.pdf
Der står intet om fiberskiver blandt deres klassifikationer, men i fx en EI60-væg med 2*13 mm gips / side er det ok at bytte den inderste skive i begge lag mod fx en 12 mm OSB-plade. Det er lidt ringere, men klarer stadig EI60.
Ja men vel kun næsten da ...Mrlewies sagde:
Jeg læste ikke noget svar her på, at det du antager er korrekt.
Jeg gav dig en god indgang til, hvordan du med meget lidt eget arbejde kan regne og kontrollere det der selv og samtidig lære dig lidt mere.
Og desuden kan det være ret godt, at du kan det selv, når du skal tale med din KA.
At vise dine egne beregninger og/eller kilder slår 1000 gange højere, når du taler med KA end blot at sige, at på "et forum" har du læst, at det er OK.
Eftersom det finns både mellanbjälklag och glespanel ovanför gipsen så brukar det finnas hyfsat mycket att fästa i, men man får givetvis leta efter rätt ställe innan man skruvar upp något tungt.Mrlewies sagde:
Jeg synes ikke el-dåser er så slemt, mål bare nøje.
Jeg har ingen yderligere kilde, men brandingeniøren vi bruger siger, at der kræves brandtætning på hver side af væggen. Denne skal sidde tættest på ilden og skal derfor påføres efter det sidste lag plader er monteret.slacker sagde:
Klik her for at svare