Hej skal udnytte min loft som jeg har i mit rækkehus til koldopbevaring. gulvet er i beton så jeg må hyre et firma for at lave et hul ned til boligen.

Har talt med Boverket, og bygningsnævnet. og de siger at det skal være
en brandklasse EI30 væg mod naboen. og en loftlem klassificeret til EI30.

Bygningsnævnet siger at det skal være nok med at man opsætter reglar mod naboen og sætter enkeltgips på begge siderne for at opfylde EI30.

som på denne side under skillevægge
http://www.isover.se/sw29658.asp

Hvordan bygger jeg nemmest og billigst denne skillevæg? som ikke er bærende,

Jeg er ikke helt med på, hvilket niveau du sigter efter her, det er i princippet en almindelig regelvæg, som hvilken som helst, som du bygger. Valget du gør er, hvilket materiale du bruger, ifølge de typede løsninger du henviser til, eller tilsvarende for fx Gyproc. Jeg er dog ikke med på byggesagskontorets tolkning, adskillelse mellem boliger skal udføres i EI 60, ikke EI 30. En adskillelse i EI 30 rækker sandsynligvis ikke til at beskytte mod en brand i naboens loft, før redningstjenesten har fået branden under kontrol, men det afhænger selvfølgelig af, hvor let det er at komme ind gennem taget osv.

Afhængigt af tagkonstruktionen skal du være meget omhyggelig med at få tilslutning mod ydertaget, fx direkte mod lægter under tegl. Har du et loft, der er fælles for dig og naboen (ikke sandsynligt, hvis loftet ikke er indrettet tidligere), kan en brand slippe op over dette og dernæst tværs over adskillelsen.

Jeg ville vælge en træ- eller stålregelkonstruktion og dobbelt gips, eventuelt en spånplade. Afhængigt af tagets udseende måske også supplere med en klassificeret blød fugemasse i samlingen.

Årsagen til, at bygningsnævnden sagde EI30, er, at der er betongtag ned til bodelen. Men som de mener, hvis der opstår en brand i min bodel, skal den først igennem min brandlem og derefter igennem mellemvæggen EI30+EI30 = EI60

nej vindsrummet ikke er indrettet tidligere.
Er stålregel konstruktion let at arbejde med?

Fandt lige denne info fra redningsværket:

Hvis vindspladsen ikke kan indrettes til boligformål, kan vindspladsen opdeles med vægge i EI 30, hvis vindsbjælkelaget også er EI 30.
Rækkehusproblematikken kompliceres af, at der stilles forskellige krav, afhængig af om de sammenbyggede småhuse er placeret på én og samme grund eller på flere grunde. Rækkehuse på fælles grund betragtes som et småhus med flere lejligheder, hvis loft da ikke behøver at blive adskilt.

/Glad amatør

For at gå op fra EI30 til EI60 kræves der vel bare et lag gips mere på hver side, så jeg ville nok gøre det alligevel. Stålregler er ikke min afdeling, men bliver det i træ, så vil det være godt med 45X70 mm regler. Det er tilstrækkeligt med 45X45, men de har en sådan tendens til at være propeller, så det må være for mig.

Mange forskellige bud fra myndigheder og forsikringsselskaber, men det ser ud til, at det mest fornuftige er at bygge en væg mod naboen i EI60 standard, for hvis jeg kun bygger med EI30 og der opstår brand på loftet, så går det nok hurtigt.
Og en brandlem på EI30 hjælper ikke naboen så meget.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.