Hej,
Forud for et forestående "sætte en masse hylder op"-projekt er jeg pludselig blevet nervøs for at bore i elledninger i væggen. Selv hvis jeg køber en blå Bosch-måler for 1000 kr. (GMS 120), måler den kun elektricitet 5 cm ind i væggen, og jeg havde tænkt mig at bore 6, 7 cm for at kunne bruge solide skruer i "slaggebeton"-væggen fra 1910. Og desuden siger folk her på forummet, at man alligevel ikke kan stole på målerne, da de måler lidt som det passer dem.

Så hvad risikerer jeg, hvis jeg alligevel kommer til at bore i en aktiv elledning? Kan det forårsage kortslutninger og føre til brand eller noget andet farligt i vores lejebolig?

(Jeg har svært ved at tro, at der skulle være vandrør i de pågældende vægge, så risikoen for vandskader er nok lille.)

Hvis du borer i en elledning, bliver det højst sandsynligt kortslutning, og sikringen springer. Derefter har du et stort arbejde med at erstatte det ødelagte kabel. Der er også risiko for personskade ved elektrisk stød, hvis det går galt. Selvom brandrisikoen nok er mindre, er det meget uhensigtsmæssigt at bore i en elledning. Der er ofte en logik i, hvordan rørene er trukket i væggen, som kan forstås. Især hvis du har en måler. Det er sjældent, at rørene løber midt på en væg, hvor der for eksempel ikke er nogen stik.

Var på et dagis og fejlsøgte en gang, det gik ikke at slukke inde på et kontor!
Efter en hel del fejlsøgning uden at finde fejlen spurgte jeg personalet, hvornår fejlen var opstået, de svarede, at det havde været sådan efter sommeren, da håndværkerne havde sat nyt hyldesystem op.
Kiggede så på deres ophæng og så et mistænkt sted, og ja, de havde formået at ramme begge ledninger ned til en afbryder og kortsluttet dem, så det altid lyste (et mindre problem i sammenhængen).
Det, der var værre, var, at der var strøm i hele metalsystemet, der sad over skrivebordet...
Så, ja, det kan gå galt!
Tilsyneladende havde kommunens egne elektrikere været der, men ikke fundet fejlen, bare gået... :-(
MVH/Jonas

Det er iøvrigt altid ærgerligt, hvis man ved et uheld borer i en ledning. Det bliver en del bøvl og omkostninger for at udbedre. HVIS du skulle hænde at bore i en elledning, så er der en vis risiko for, at boret bliver spændingsførende. Men oftest er maskinen isoleret, hvor du holder, så risikoen for at få et stød er ret lav, men mulig.

Brand er ingen risiko i en væg af ikke-brændbart materiale. Der er ingen risiko for, at skaden kunne forårsage farlig varmeudvikling, andet end lige der, hvor du beskadigede ledningen, og der var jo væggen af slagmateriale.

En ven oplevede faktisk brand i en trævæg, da han borede. Strømmen forsvandt, og det begyndte at vælde røg ud af borehullet. Han trak haveslangen ind og sprøjtede ind i borehullet. Senere, da han åbnede væggen for at udbedre skaden, var der et område omkring ledningen, hvor det var forkullet.

Havde det været mig, havde jeg nok tilkaldt brandvæsenet, OG samtidig slukket selv efter evne.

Pierre705 sagde:
"slaggbetong"-væggen fra 1910.
I sådanne vægge fra den tid er der sandsynligvis ingen elledninger.

anaitis sagde:
I sådana väggar från den tiden finns det troligen inga elledningar.
Det er vel næppe et råd at stole på generelt? Jeg ved ikke hvordan elektriske installationer blev lavet på den tid og forhåbentlig er der ikke meget tilbage af det oprindelige, men det er jo højst sandsynligt blevet suppleret på et senere tidspunkt.

Jeg finder det tvivlsomt, at der skulle være indbyggede ledninger i en væg fra 1910, men tag det som input til sandsynligheden i din risikovurdering ;) Skulle det være et indstøbt kabel, drejer det sig sandsynligvis i så fald om den lidt større ledning, hovedledning. Den kunne være i god stand, hvor den har ligget beskyttet i væggen.

Med risiko for at kapre tråden. Var det kun udenpåliggende installationer på den tid? Jeg har set indfældede ledninger selv i huse, der blev bygget uden elektricitet, så det må have forekommet, at man fræsede rør ind i eksisterende vægge.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.