Hej Jeg tænkte på at installere en brændeovn i køkkenet, da skorstenen går forbi der.
Huset er en 1 1/2 plans villa fra 40'erne med kælder.
Problemet er vægten på fundamentet og ovnen, jeg tror ikke, at jeg har nogen støbt plade under gulvbrædderne at bygge videre på.
Nede i kælderen derimod går der en muret væg fra skorstenen til en ydervæg, og lige oven over burde den ene side af fundamentet havne.
Fundamentet bliver nok ca. 88 cm i bredde og 60 i dybde med en ovn på 60x50 og et brændemagasin under, så det er ingen kæmpe ting, men alligevel:S
Hvordan bør jeg gøre! Skal jeg save mit gamle trægulv op og se, hvordan det ser ud!
Forstærke på en eller anden måde eller bare sætte det hele direkte på gulvet?
Nedefra er det svært at komme til på grund af at fyret står der!
Meget taknemmelig for alle idéer
God weekend!
Huset er en 1 1/2 plans villa fra 40'erne med kælder.
Problemet er vægten på fundamentet og ovnen, jeg tror ikke, at jeg har nogen støbt plade under gulvbrædderne at bygge videre på.
Nede i kælderen derimod går der en muret væg fra skorstenen til en ydervæg, og lige oven over burde den ene side af fundamentet havne.
Fundamentet bliver nok ca. 88 cm i bredde og 60 i dybde med en ovn på 60x50 og et brændemagasin under, så det er ingen kæmpe ting, men alligevel:S
Hvordan bør jeg gøre! Skal jeg save mit gamle trægulv op og se, hvordan det ser ud!
Forstærke på en eller anden måde eller bare sætte det hele direkte på gulvet?
Nedefra er det svært at komme til på grund af at fyret står der!
Meget taknemmelig for alle idéer
God weekend!
Du kan mure med lecablock. Disse er ikke så tunge. Brændeovnen i sig vejer ikke mere end at to personer kan bære den. At lade ovnen stå på ben af jern eller stål er en variant, der gør det endnu lettere, men det er pænere med et muret fundament.
Erik
Erik
Ja vi har jo tænkt, at vi skal mure, så nogle støbejernsben bliver det ikke, pænt dog! Så burde en stor kontaktflade med gulvet aflaste mere end fire punkter. Leca kan fungere, ved dog ikke hvor godt det er til at holde varmen i forhold til letbetonblokke eller mursten? Vægt/varmelagring er prioritet ét. Jeg havde nok indstillet mig på letbetonblokke, men man er jo åben for alle varianter
. Kiggede på Mookåpan også, nu ved jeg jo ikke, hvad deres færdige komfuralementer vejer, men den kostede over 6000 kroner, så det føles fjernt lige nu i hvert fald...
Jeg tror, at letbeton og lecablokke er lige dårlige til at lagre varme. Skal du have noget, der lagrer meget varme, så er en tommelfingerregel, at det skal være så tungt som muligt.
Der bør være en luftspalte mellem ovnen og murværket. Da er det ikke meget af ovnens varme, som lagres i muren, uanset hvad den er lavet af. Selv hvis du fylder med mørtel, så muren ligger tæt op mod ovnen på tre sider, er det begrænset med varme, der lagres. Den meste varme afgives fra ovnens overside, og den har du nok ikke tænkt dig at mure ind.
Det, jeg prøver at sige, er, at du bør prioritere vægten, men glemme varmelagringen.
Erik
Der bør være en luftspalte mellem ovnen og murværket. Da er det ikke meget af ovnens varme, som lagres i muren, uanset hvad den er lavet af. Selv hvis du fylder med mørtel, så muren ligger tæt op mod ovnen på tre sider, er det begrænset med varme, der lagres. Den meste varme afgives fra ovnens overside, og den har du nok ikke tænkt dig at mure ind.
Det, jeg prøver at sige, er, at du bør prioritere vægten, men glemme varmelagringen.
Erik
Okay! Takker så meget!
Det er jo så sandt som du siger! Lav vægt kommer først, men man vil jo gerne vide, hvor grænsen går!
Plejer man ikke at bygge murstensskorstenen lidt ud ved hver etage?
Må nok save gulvet op alligevel!
Det er jo så sandt som du siger! Lav vægt kommer først, men man vil jo gerne vide, hvor grænsen går!
Plejer man ikke at bygge murstensskorstenen lidt ud ved hver etage?
Må nok save gulvet op alligevel!
I min mors fritidshus har jeg lavet om installationen af en brændeovn på førstesalen. Oprindeligt var der en snedkereret brændekasse i træ med åbningen fremad, ovenpå hvilken der lå et lag mursten. Ovenpå stenene stod ovnen.
Jeg begyndte med at lægge klinker på gulvet. Ovenpå dette murede jeg et fundament af lecablokke i form af to søjler. Ovenpå dette står ovnen. Der er et rum under ovnen mellem søjlerne, hvor man kan opbevare lidt brænde.
i indlæg #8 i følgende tråd findes billeder fra før og efter.
http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/137263-mala-runt-nyinstallerad-vedspis.html
Nu ved jeg ikke noget om dit gulv, men jeg betvivler, at der ville være nogle problemer med bæreevnen, hvis du murer med letbeton eller lecablokke. Alt i alt vil det sandsynligvis veje under to hundrede kg, og gulvet holder forhåbentlig til, at to tykke står ved siden af hinanden.
Erik
Jeg begyndte med at lægge klinker på gulvet. Ovenpå dette murede jeg et fundament af lecablokke i form af to søjler. Ovenpå dette står ovnen. Der er et rum under ovnen mellem søjlerne, hvor man kan opbevare lidt brænde.
i indlæg #8 i følgende tråd findes billeder fra før og efter.
http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/137263-mala-runt-nyinstallerad-vedspis.html
Nu ved jeg ikke noget om dit gulv, men jeg betvivler, at der ville være nogle problemer med bæreevnen, hvis du murer med letbeton eller lecablokke. Alt i alt vil det sandsynligvis veje under to hundrede kg, og gulvet holder forhåbentlig til, at to tykke står ved siden af hinanden.
Erik
Klik her for at svare