Vi planlægger at sætte planker op som loft. Der burde være masser af tråde om dette, men jeg kan ikke finde så meget. Det udseende, som vi leder efter, er det, der ses på væggene i dette indlæg:
http://www.byggahus.se/forum/hemma-hos/65687-eksjoehus-sandhem-146kvm-3.html#67

Vi ønsker ikke en helt glat/høvlet overflade, men den skal være lidt levende.

Hvilken slags træ skal vi lede efter?

Det hedder råspont!

Er råspont ikke lidt for grov? Mange sprækker, knaster m.m.

Hos min lokale byggemarked samler man råsponten selv, bræt for bræt. Det gør, at man kan finde fine eksemplarer. Ønsker man ikke, at den skal være så rå, kan man altid tage den glattere bagside og sætte frem.

Ja, det kan fungere! Jeg har dette i loftet på badeværelset. Overfladen er hvidvokset.

Ulempen med råspont er, at brædderne skal overfladebehandles, før de sættes op, og ifølge hvad jeg tror, er det upraktisk at male om, da der vil opstå revnedannelser ved samlingerne.

Nu har jeg kigget lidt rundt på billeder af forskellig slags. Råspont ser ikke helt forkert ud i hvert fald, hvis man kan få fat i god kvalitet. Hvis man køber det i et af de store byggemarkeder - skal man lade træet tørre, inden man maler og sætter det op? Jeg havde tænkt mig at sætte brædderne med nogle mm mellemrum fra starten, så jeg er ikke så bange for revner mellem brædderne.

Jeg ville male, lade det tørre og derefter lade brædderne ligge nogle dage i det rum, hvor de skal sættes op.

Totte_S
Sæt ikke med nogen mm mellemrum, så risikerer du, at de slipper i sponten! Lad dem hellere ligge inde så længe du bare orker. Har adskillige 100 m2 med råspont og finsavet panel inde, og det bliver tilstrækkeligt store sprækker.

Præcis, bare banke råsponten på og så male. bliver rigtig flot. Brug den glatte side ind mod rummet ellers bliver det skarpt og skidt sætter sig let fast. Har det sådan på landet både her og der, og det er skidesmart.

Vi har også råspont på nogle kvadrat, og vi har sat med den grove side indad (nedad). Jeg fortryder kun en ting, og det er, at jeg ikke malede INDEN jeg satte op. Det bliver meget besværligt at male alle sprækkerne sådan bagefter...

The Tor sagde:
Er råspont ikke lidt grov? Mange sprækker, knaster m.m.
Kigger du lidt nøje på billederne i tråden som der blev linket til, så er der MEGET mange knaster i brædderne der.

Nu ved jeg ikke præcis, hvilken stil I leder efter, men i vores tilfælde er det en fordel, at råsponten er netop knastet og ru i overfladen. Selvfølgelig må det ikke være knaster, der falder ud efter et stykke tid, eller revner, der forringer udseendet, men den uhøvlede overflade giver et ældre indtryk, og det var præcis det, vi var ude efter.

Se efter andre alternativer end de almindelige bræddegårde, hvor råsponten plejer at være meget tynd og af ringere kvalitet. Vi fik fat i 6 tommer af kanonkvalitet fra en "bonnasåg" her i lokalområdet, men der findes jo også savværker, der sælger direkte til kunden.

22x120 almindelig facadepanel som er hvidlaseret, opsat med ca. 3-5mm (eller mindre) mellemrum og lumpapp under. Brædderne males en gang inden, derefter kan man sømme dem op med dyckertpistol. Vil man, kan de males en gang til, hvis man synes det skal blive hvidere.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.