21,971 læst ·
23 svar
22k læst
23 svar
Bore i betonvæg fuld af armeringsjern?
Side 1 af 2
Jeg har tidligere forsøgt at sætte en hattehylde op i min gang. Væggene er stenhård beton, da det er en relativt nybygget ejerlejlighed. Jeg stødte på noget hårdt i væggen hele tiden trods borehammer og lykkedes kun at lave et lavt hul på den ene side. Hylden passer præcis i bredden, så jeg kan kun flytte den op eller ned. Så jeg nøjedes med at sætte den med kortere skruer. Selvfølgelig kunne den ikke klare vægten og faldt ned efter nogle måneder.
Jeg tænkte at gøre et nyt forsøg nu og lejede en multidetektor på classe for at se, om jeg kunne bore nye huller i både hattehylden og væggen, så den sidder godt. Men det ser ud til at være armeringsjern i hele væggen! Detektoren giver udslag for metal overalt. Selvom væggen er mod naboens lejlighed, så det er ikke en ydervæg. Jeg har lykkedes med at montere hylder og forankre møbler i andre vægge, så det er ikke sådan i hele lejligheden.
Er der nogen måde at bore gennem armeringsjern eller en anden smart løsning, hvordan man kan fastgøre en hattehylde på sådan en væg? Jeg vil helst ikke købe noget meget dyrt udstyr for at bare bore to huller. Er der måske en detektor med højere præcision, så man kan lykkes med at ramme præcis imellem armeringsjernene? Jeg vil ikke bore på må og få, som jeg gjorde første gang, da det blev en masse huller, som jeg nu har spartlet og malet over.
Jeg tænkte at gøre et nyt forsøg nu og lejede en multidetektor på classe for at se, om jeg kunne bore nye huller i både hattehylden og væggen, så den sidder godt. Men det ser ud til at være armeringsjern i hele væggen! Detektoren giver udslag for metal overalt. Selvom væggen er mod naboens lejlighed, så det er ikke en ydervæg. Jeg har lykkedes med at montere hylder og forankre møbler i andre vægge, så det er ikke sådan i hele lejligheden.
Er der nogen måde at bore gennem armeringsjern eller en anden smart løsning, hvordan man kan fastgøre en hattehylde på sådan en væg? Jeg vil helst ikke købe noget meget dyrt udstyr for at bare bore to huller. Er der måske en detektor med højere præcision, så man kan lykkes med at ramme præcis imellem armeringsjernene? Jeg vil ikke bore på må og få, som jeg gjorde første gang, da det blev en masse huller, som jeg nu har spartlet og malet over.
Absolut. Gnask på lidt tid så plejer de at give sig, om end risikoen er, at selve betonboret bliver ødelagt. En pænere metode er at bruge et metalbor, når man støder på jernet.H handyhen sagde:
At bore en masse armeringsjern over er måske ikke til at anbefale, men jeg ser ingen problemer med at bore et par huller i en væg for en hattehylde.
Velkommen hertil!
Har du virkelig en slagboremaskine? Du forsøger ikke at bore med et lignende produkt som dette? https://www.clasohlson.com/se/Slagborrmaskin-Bosch-UniversalImpact-700/p/41-1514
Hvis du har en sådan, kommer du aldrig fremad i en betonvæg, de klarer højst en murstensvæg.
Ellers som Isakare skrev, en bore med fire skær bider godt.
Det er ellers muligt at bore hullet lidt skråt. Sandsynligvis går armeringsjernet i højderetning, bor lidt skråt så går du forbi armeringen og kan sikkert få en plug og skrue der.
Hvis du har en sådan, kommer du aldrig fremad i en betonvæg, de klarer højst en murstensvæg.
Ellers som Isakare skrev, en bore med fire skær bider godt.
Det er ellers muligt at bore hullet lidt skråt. Sandsynligvis går armeringsjernet i højderetning, bor lidt skråt så går du forbi armeringen og kan sikkert få en plug og skrue der.
Tak for så hurtige svar!
Maskinen jeg har er: https://www.bosch-diy.com/se/sv/p/pbh-2100-re-06033a9300-v28382
Den markedsføres jo som borehammer, så håber det passer. Havde en almindelig boremaskine med slagfunktion før, og den kom ingen vegne i væggene her, mens denne har klaret alt undtagen netop venstre side af gangvæggen, hvor jeg stødte på armeringsjern nogle cm inde.
Jeg må få fat i nogle bedre bor og gøre et nyt forsøg.
Maskinen jeg har er: https://www.bosch-diy.com/se/sv/p/pbh-2100-re-06033a9300-v28382
Den markedsføres jo som borehammer, så håber det passer. Havde en almindelig boremaskine med slagfunktion før, og den kom ingen vegne i væggene her, mens denne har klaret alt undtagen netop venstre side af gangvæggen, hvor jeg stødte på armeringsjern nogle cm inde.
Jeg må få fat i nogle bedre bor og gøre et nyt forsøg.
Så dur maskinen nok. Armeringsjernene kan "alle" maskiner tage med det rigtige bor.H handyhen sagde:
Det løser sig nok. Lidt tålmodighed så plejer jernene at give efter.H handyhen sagde:
Det tog en himla tid for mig at få hjem borstål da de blev udsolgte fra lageret, hvor jeg bestilte. Jeg måtte afbestille og købte derefter disse: https://www.amazon.se/-/en/dp/B07R8...pd_rd_i=B07R8VPX75&psc=1&ref_=pd_bap_d_rp_5_tAlfredo sagde:
Så en reklamevideo hvor de så ud til at gå gennem armeringsjern hvordan let som helst. Men desværre lykkes jeg ikke med disse heller. Jeg oplever at borstålet bare hopper rundt i hullet og gør det bredere, men længere ind kommer jeg ikke, hvor længe jeg end prøver. Naboerne bliver snart skøre af mit evige borende.
Jeg er løbet tør for idéer. Skal jeg give op og kontakte en håndværker? Eller findes der nogle andre kneb?
Ja, de sælger kun direkte (til virksomheder). Tjek brugt på f.eks. Tradera, så har du meget at vælge imellem.H handyhen sagde:
P.s. uanset hvad folk siger, så borer man alligevel ikke igennem et armeringsjern "hvor let som helst".
Det kan være et jävla helvede, så ofte er det bedre at flytte hullet et par centimeter, hvis det er muligt.
Pas også på, at det er armering, du borer i, og ikke f.eks. et rør.
Senest redigeret: