Hej!

Håber jeg lægger dette rigtigt nu.

Jeg har forsøgt at bore op et tv på væggen nu i weekenden, det er 5 huller der skal op. Jeg tog min kære slagboremaskine og en nyindkøbt bor fra Clas Ohlson, det første hul i betonvæggen gik helt ok. Da jeg skulle begynde på det andet, stoppede det helt efter ca. 2 cm, tænkte så at der var noget i vejen lige der, så jeg prøvede en cm ved siden af, samme sag. Prøvede det næste hul som er 1 dm ved siden af, og det var samme sag.
Efter en del googlen fandt jeg ud af, at det er en borehammer jeg skal bruge, ikke en slagboremaskine, da det er betonvæg. Sagt og gjort, i dag skrabede jeg mine sidste penge sammen fra SU og købte denne:
https://www.clasohlson.com/se/Borrhammare-Cocraft-HR710/40-8756
med disse:
https://www.clasohlson.com/se/Hammarborrsats-Bosch/40-9272

Til min store skuffelse kom jeg ikke meget længere med det. Jeg lykkedes med at få et hul i, men har 1 og 2 halve huller tilbage. Det stopper op og jeg kommer ingen vegne, det er 10mm huller jeg skal lave og de skal være ca. 4-5cm dybe :)
Er der nogle tips til at få lavet disse huller?

Det er om du har haft sådan uheld, at du har ramt armeringsjern hver gang.

Stefan N Stefan N sagde:
Det er, hvis du har haft uheldet at ramme armeringsjern hver gang.
Ja, jeg har læst lidt om det, hvordan ser det ud i hullet, hvis man har ramt det?
Er det noget, man må/kan bore igennem? :)

Bare for at udelukke det grundlæggende, har du funktionsknappen i den rigtige position, så slagfunktionen er aktiveret?

• Synes
Stefan N
  • Laddar…
D Dub361 sagde:
Bara for at udelukke det grundlæggende, har du funktionsdrejet i den rigtige position, så slagfunktionen er aktiveret?
Ja, har kørt med kun slag samt med slag og rotation. Samt kører med flere forskellige størrelser, det ene hul gik igennem, fordi jeg lykkedes med at komme ind med en 4mm bor først og så kunne bruge lidt af en større for at få pluggen ind.

H
B ByggareBob! sagde:
Ja, jeg har brugt kun slag samt med slag og rotation. Samt benytter jeg flere forskellige størrelser, det ene hul gik igennem, fordi jeg lykkedes med at komme ind med en 4mm bor først og så kunne bruge lidt af en større for at få ind pluggen.
at du kører kun med slag ødelægger mere end det hjælper. enten rotation med slag eller kun rotation

henke_benke sagde:
att du kör bara med slag förstör mer än vad det hjälper. anitingen snurr med slag eller bara snurr
Jaha okay, Tak Meget godt at vide :)

H
kan være meget muligt, at du har ramt armering i hullerne. kan du flytte hullet(eller alle hullerne) i højden eller sidelæns?

henke_benke sagde:
kan vara mycket möjligt att du träffat armering på hålen. kan du flytta hålet(eller alla hål) i højde eller sidled?
jeg er bange for det, går det at forhindre det på nogen smidig måde? Er ikke så sugen på at bore nye huller og det bliver det samme, bliver ret grimt i soveværelset ;)

5 huller lyder af meget, eller er det en lang arm/stor tv? Jeg plejer at bore med almindelig boremaskine, når jeg borer igennem armeringsjernet, men har man elværktøj ”Hilti” så plejer det at gå at bore igennem disse.. fortsæt med at bore, tryk på..

H Husqvarna220Ac sagde:
5 huller lyder af meget, eller er det en lang arm/stor tv? Jeg plejer at bore med almindelig boremaskine, når jeg borer igennem armeringsjernet, men har man netdrevet "Hilti" så plejer det at kunne gå igennem det..fortsæt med at bore, tryk på..
Det er en 42" fladskærms-tv, men en ret tyk en. Så den vejer. Det er denne, der skal sættes fast:
https://www.kjell.com/se/sortiment/...parts-tiltbart-vaggfaste-for-tv-32-55--p57537
Okay, skal man have en speciel boremaskine så, en til stål? :)

Der er ret stor forskel mellem forskellige bor.
Et bor med fire skær er oftest bedre end et med to skær.
Der findes betonbor, som også nemt borer gennem armeringsjern, fx Hilti har nogle forskellige,
https://www.hilti.se/batteriteknik/instick/hammarborrkronor-(sds)/r4429

Jeg har nogle gange stået og slidt med nye billige bor uden næppe at komme nogen vegne, til sidst har jeg kørt og købt Hiltibor, som har "moset" igennem på ingen tid.

Selv maskinen kan være slut.
Jeg havde en slagboremaskine, som det knap nok gik at bore med, uanset borret. En nyindkøbt maskine gjorde underværker. Jeg antager, at den mekanisme, der genererer slaget, kan slides, og så bliver slagene ikke lige så distinkte og effektive. Bare en teori.

• Synes
mgunderyd
  • Laddar…
Demmpa Demmpa sagde:
Det er ret stor forskel mellem forskellige bor.
En bor med fire skær er oftest bedre end en med to skær.
Der findes betonbor som også let borer gennem armeringsjern, fx Hilti har nogle forskellige,
[link]

Jeg har nogle gange stået å slidt med nye billige bor uden at knap komme nogen vegne, til sidst har jeg kørt og købt Hiltibor som "moset" igennem på nul tid.
Det ser godt ud det der, så det er ingen fare at bare bore igennem det? :)

• Synes
Lassebo
  • Laddar…
Demmpa Demmpa sagde:
Der er ret stor forskel mellem forskellige bor.
Et bor med fire skær er ofte bedre end et med to skær.
Der findes betonbor, som også let borer gennem armeringsjern, fx Hilti har nogle forskellige,
[link]

Jeg har nogle gange stået og bøvlet med nye billige bor uden at komme nogen vegne, til sidst har jeg købt Hilti bor, der har "moset" igennem på nul tid.
Det ser ikke ud til at kunne bestilles fra den side som privatperson, kan heller ikke finde det andre steder. Ved du hvor det kan skaffes?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.