Skulle sætte en hylde op, væggen virkede til at være gips hele vejen. Købte gipsankre og begyndte opsætningen, ankeret krævede 13 mm hul. De første to gik fint, den resterende del af væggen lød ikke lige så hul og vi tænkte, at det måske var dobbeltgips.

Fortsatte, dumt nok, med 13 mm hul og det viste sig, at denne del af væggen slet ikke var gips men letbeton. Nu har vi et enormt hul i letbetonen. Hylden kan ikke flyttes for at starte forfra med nye huller, så vi må forsøge at redde dette enorme hul.

Kan man stoppe det med en eller anden masse måske og så bore et nyt hul i massen eller hvad ville I have gjort?

Opdatering: Flere har foreslået at bruge en passende plug og skrue, problemet er, at hyldens konsol har et maxhul til skruen på 8 mm og jeg kan ikke finde en plug der er 13/14 mm stor, men hvor man kan bruge skruer på 8 mm. Dvs at bruge en passende plug og skrue synes (som jeg forstår) ikke at fungere i dette tilfælde.
 
Senest redigeret:
Plastpløk og træskrue burde fungere.
 
Altså at man tager en plastpløk, der er ca. 14 mm i diameter, og derefter skruer en skrue, der er beregnet til træ, ind i den?

Problemet er, at pløkken, som er 14 mm, og som vi først tænkte at bruge for at redde situationen, kræver en 10 mm skrue, og det kan vi ikke få igennem hyldens konsol; den maksimale størrelse på skruen, vi kan bruge, er 7 eller 8 mm. Så det ser ud til, at vi må reducere selve hullet i stedet.
 
H
Findes gummi Expander med små skruer, der kan bruges
 
Velkommen til Byggahus!

Den fejltagelse laver vi alle, jeg hader at sætte hylder op af netop den grund.

Tipset er lidt sent, men det er bedre at bore med et lille (typ 2-3 mm) bor først for at forsøge at finde ud af, hvilket materiale der er i væggen.

Det er sandsynligvis dømt til at mislykkes med at fylde hullet ud, da det ikke plejer at give lige så god bæreevne, uden forsøg som Guson siger ovenfor at bruge plastplug og passende skrue.

Held og lykke!
 
Ankermasse burde fungere.
 
Måske fylde hullet med husfix/reparationspuds og skrue skruen ind, inden det hærder? Alternativt bore et nyt hul med den rette størrelse til skrue og dyvel, når det er hærdet, så det bliver rigtigt, og man kan justere skruen ved behov?
 
Fremstil en trækile, der passer nogenlunde men som kan hamres ind, lim rigeligt med PL400/PL600 og plug kile ind. Sav eventuelt udstikkende af, derefter kan du skrue med træskrue i denne.
Dækkes ikke alt af hylden og er der behov for en pæn finish, kan du tage et par 2 mm indad i hullet og fylde med spartel/akrylfugemasse eller andet ønsket materiale og derefter maling.
 
mexitegel sagde:
Velkommen til Byggahus!

Den fejl laver vi alle, jeg hader at sætte hylder op af netop den grund.

Tipset er lidt sent, men det er bedre at bore med et lille (ca. 2-3 mm) bor først for at forsøge at finde ud af, hvad det er for et materiale i væggen.

Det er sandsynligvis dømt til at mislykkes med at fylde hullet op, da det ikke plejer at blive lige så godt bæreevne i det, men prøv som Guson siger ovenfor at køre med plastpløk og passende skrue.

Held og lykke!
Tak!

Hvad hvis skruen, der passer til pløkken, er for stor til hyldens konsol? Første tanke var at bruge større pløk, præcis som I siger, men da hyldens konsol kun kan klare skruer, der er max 8 mm, føles det som om en stor pløk ikke løser problemet.
 
schmakita sagde:
Fremstil en trækile, der passer nogenlunde, men som kan bankes ind, lim rigeligt med PL400/PL600 og sæt kilen ind. Sav af eventuelt udstående, derefter kan du skrue med træskrue i denne. Dækker hylden ikke det hele, og der er behov for en pæn finish, kan du tage et par mm indad i hullet og fylde med spartelmasse/blød fugemasse eller andet ønsket materiale og derefter male.
Hej,

Tak for svaret, tror du, at trækilen holder bedre end hvis man fylder hullet med en masse, der kan hærde, som useless foreslår ovenfor?
 
pellepe sagde:
Skulle sætte op en hylde, væggen så ud til at være gips hele vejen. Købte gipsankre og påbegyndte opsætning, ankret krævede 13 mm hul. De første to gik fint, resten af væggen lød ikke lige så hul og vi tænkte, at det måske var dobbeltgips.

Fortsatte, dumt nok, med 13 mm hul og det viste sig, at denne del af væggen slet ikke var gips, men letbeton. Nu har vi et enormt hul i letbetonen. Hylden kan ikke flyttes og begynde om med nye huller og vi må forsøge at redde dette enorme hul.

Kan man tætte det med en eller anden masse måske og derefter bore et nyt hul i massen eller hvad ville I have gjort?
Du kan som nævnt her bruge ekspanderende gummiprop (god og sikker fastgørelse, men dyre propper)
Fyld hullet med Husfix eller lignende (klistret og ikke sikkert du får fastgørelse alligevel)
Købe specialprop til letbeton En hvid specialplugg til letbeton, ideel til fastgørelse i letbetonstrukturer, med en spiralformet ydre kant for bedre greb.
(billigt og godt alternativ Byggmax har denne model)
Bank en træprop i, der passer (kan fungere, kan også gøre det værre)
Plastprop med træskrue er ikke så godt, man kan ikke få en god fastgørelse i letbeton (hvis man mener prop, der egentlig er tænkt til beton)
 
Jeg har haft lignende problemer i en tidligere ejendom, i det tilfælde hvor den eksisterende plug blev trukket ud af væggen og øgede hullets diameter. Da brugte jeg Molly og det fungerede meget godt i letbetonen også, jeg ved ikke om det generelt kan anbefales, men det holdt hattehylden oppe, hvilket en almindelig plug ikke kunne klare...

Molly er for de som ikke allerede ved, denne type anker:
http://www.clasohlson.com/se/Skivexpander-M4-enkel/Pr409225001
 
pacman42 sagde:
Jeg har haft lignende problemer i en tidligere ejendom, i det tilfælde hvor den eksisterende plug blev trukket ud af væggen og øgede hullets diameter. Derefter brugte jeg Molly, og det fungerede rigtig godt i letbetonen også, jeg ved ikke, om det kan anbefales generelt, men det holdt hattehylden oppe, hvilket almindelig plug ikke kunne klare...

Molly er for dem som ikke allerede ved denne type anker:
[link]
Hej, tak for svaret. Lyder som en god løsning med hattehylden, problemet her er, at hyldens konsol har et hul til skruen, der kan være 8 mm som største. Eftersom hullet er 13 mm stort gør det, at alle tænkelige plugs og expanders jeg har fundet, som passer i et 13 mm hul, også kræver større skrue, f.eks. 10 mm skrue, hvilket ikke får plads i hyldens konsol.
 
Hvis det er en hylde, der skal belastes ordentligt, ville jeg vælge ankarmasse. Det er plasticpaddinglignende, hurtigtørrende, man har ca. 4 minutter til at indsætte dyblen, og der findes også lidt langsommere varianter. Massen blandes automatisk, når man trykker det ud af tuben.
 
Senest redigeret:
pellepe sagde:
Hej, tak for svaret. Lyder som en god løsning med hattehylden, problemet her er at hyldens konsol har et hul til skruen som kan være 8mm som størst. Eftersom hullet er 13 mm stort gør det at alle tænkelige plugs og expandere jeg har fundet som passer i et 13 mm hul også kræver større skrue, f.eks. 10 mm skrue, hvilket ikke får plads i hyldens konsol.
Molly med M6 på Classe har 11mm hul.

Edit: Og på Biltema betyder M6 at man stopper det i 13mm hul.
 
Senest redigeret:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.